تنها سند وزیر کشور برای ورود پول های کثیف به سیاست

دو ماه تمام سوژه یک جریان سیاسی خاص برای حمله به دیگر جریانات سیاسی کشور شده بود؛ ولی امروز دیگر علاقه چندانی برای پرداختن به آن ندارند.

بعد از ماجرای یکشنبه بهارستان و عذرخواهی مطرح کننده اصلی ماجرا از مجلسی ها،‌ جریانی که طی دو ماه اخیر بیشترین استفاده و جوسازی را بر سر آن کرده بود؛ ترجیح می دهد سکوت کند، سکوتی که شاید دلیلش نداشتن دلیلی بری آلوده بودن جریان مقابل به پول های کثیفی بود که وزیر کشور دولت یازدهم اسفند ماه گذشته از ورودشان به سیاست گفته بود.

برخی فکر می کنند ماجرای پول های کثیف یکشنبه در بهارستان به ایستگاه آخر رسید اما رسانه های اصلاح طلب با تیترهای امروز خود ثابت کردند که ظرفیت جوسازی دوباره بر سر این جریان را در ماه های آینده که منتهی به انتخابات مجلس دهم است دارند.

در این میان بر خلاف آنچه تصور می شود، روز یکشنبه دست وزیر کشور خالی خالی هم نبود و سعی کرد با کنایه و طعنه حرف هایی را به برخی جریان های سیاسی یادآوری کند.

رحمانی فضلی دیروز از جوانی صحبت کرد که روزگاری نه چندان دور سعی کرد به برخی مسئولان سیاسی نزدیک شده و به آنها پول داده و به پول هایی که امروز کثیف خوانده می شود، آلوده کند.

وی در جلسه علنی مجلس با اشاره به موضوع گفت: «ما مشاهده کردیم که چند سال قبل فردی که چندین نفر را با پول‌هایی که برای آنان هزینه کرد می‌خواست بدین وسیله چهره مسئولان و نمایندگان را لکه‌دار کند.»

با دنبال کردن رد نشانه ای که وزیر اعلام کرد تنها می توان به یک اسم رسید؛ جوانی خوش پول که با برخی مسئولان مملکتی وقت رابطه برقرار کرده بود و به آنها به عناوین مختلف پول های کلان می داد؛ جوانی پولدار به نام «شهرام جزایری»

جزایری به تعدادی از شخصیت های مطرح پول داده بود اما یکی از این چهره ها توانست در طی مدت رسیدگی به پرونده فساد شهرام سرو صدای زیادی به پا کند؛ شیخی که در زمان رسیدگی به پرونده مذکور نه یک کارمند یا نماینده عادی مجلس، بلکه رئیس قوه مقننه بود.

در ادامه این گزارش به بررسی و بازخوانی پرونده شهرام جزایری و رابطه مالی وی با مهدی کروبی خواهیم پرداخت؛ کسی که این روزها به دلیل فتنه 88 و اقداماتش در این فتنه در حصر به سر می برد.

 

دستگیری جوانک پولدار و کشف رد پول های کثیف

حوالی ظهر 24 آبان ماه سال 1380 جوانی 29 ساله به همراه خانواده اش در گیت پرواز امارات فرودگاه مهرآباد تهران منتظر تائید بلیط خود و همراهانش است.

ماموران امنیتی قبل از تائید بلیط به سراغ جزایری می روند از او می خواهند که همراه آنها برود؛ این نقطه آغاز باز شدن بزرگترین پرونده فساد مالی تا آن زمان در بازه زمانی پس از انقلاب است.

دادگاه شهرام جزایری آغاز شد؛ وی حرف های زیادی برای گفتن داشت که شاید برخی از دوستان قدیمی وی که کمک های مالی هنگفتی را از او دریافت کرده بودند دوست نداشتند شنیده شود.

شهرام جلسات ابتدایی دادگاه خود حرف های عجیب و غریبی از ارتباط با سیاسیون مختلف که عمده آنها از یک جناح خاص در کشور بودند گفت و اینکه از نزدیک شدن به سیاسیون شدیدا پشیمان است.

وی در جلسه دادگاه خود گفت:‌ «از نزدیک شدن به آدم‌های سیاسی به شدت پشیمانم. کاش هرگز سراغ آنها نمی‌رفتم؛ هر چند که آنها سراغ من آمدند ولی چون نوع فعالیت سیاسی و اقتصادی به هم ارتباطی ندارد، این کار من درست نبود»

شهرام جزایری اسامی مختلفی را در دادگاه عنوان کرد که نمی شد از کنار برخی آنها بی اعتنا عبور کرد.

اما شهرام در همان دادگاه تصریح کرد که وقتی می خواسته به دفتر مقام معظم رهبری چکی به مبلغ 500 میلیون تومان (ظاهرا به عنوان خمس) بدهد، نه تنها چک برگشت داده شده، بلکه با پیگیری دفتر رهبری وی بازداشت و روند پرونده وی آغاز می شود.

اما در همین میان زمزمه هایی از پول گرفتن برخی سیاسیون رده بالا در کنار برخی نمایندگان مجلس شنیده می شود و اسم مهدی کروبی رئیس مجلس وقت نیز در بین اسامی بود.

همین موضوع کافی بود تا طیف اکثریت مجلس ششم راه جنجال را در پیش بگیرند تا خود را از جزایری جدا نشان دهند؛ آنهم از کسی که روزگاری با کارت موسوم به «کارت 500» که مخصوص ورود ویژه به ساختمان مجلس و کمیسیون های مربوطه است،‌ در ساختمان قدیم مجلس برو بیایی داشت.

 

واکنش کروبی به دادگاه جزایری/ تلاش برای تبرئه یک مفسد با حمله به قوه قضائیه

هنوز خیلی ها درست نمی دانستند آیا کروبی رئیس مجلس ششم واقعا از شهرام جزایری پول گرفته است یا نه.

جلسه 10 بهمن ماه سال 1380 اما به جلسه برای حمله به قوه قضائیه از سوی برخی نمایندگان مجلس و خود کروبی تبدیل می شود؛ جلسه ای که در آن با متهم کردن قوه قضائیه به اعتراف گیری جناحی از جزایری تلاش شد روند رسیدگی به پرونده وی سیاسی جلوه داده شود.

مهدی کروبی در بخشی از نطق خود در جلسه علنی 10 بهمن سال 1380 تلاش می کند اقرار های صورت گرفته از سوی شهرام جزایری عرب را تحت فشار خوانده و با تردید مواجه کند؛‌ »آقای‌ جزایری‌ اقرارهایی‌ کرده‌ است‌. اول‌ اینکه‌ ما بیاییم‌ ببینیم‌ آقای‌ جزایری‌ در چه‌ شرایطی‌ اقرار کرده‌ است‌. بنا بر آن‌ اخباری‌ که‌ می‌رسد، آقای‌ جزایری‌ با سختی‌ و دشواری‌ دارد زندان‌ می‌کشد. ... آقای‌ جزایری‌ در چه‌ شرایطی‌ است‌؟ با او چگونه‌ رفتار شده‌ است‌ و این‌ اقرارها را کرده‌ است‌؟ این‌ باید مشخص‌ بشود»

وی در با تاکید بر اینکه من و رئیس جمهور (رئیس جمهور وقت) مامور مبارزه با مفاسد اقتصادی هستیم و باید در روند رسیدگی به پرونده حضور داشته باشیم، تصریح می کند: «ما هم‌ باید حضور داشته‌ باشیم‌ و ببینیم‌ چه‌ کار می‌کنیم‌. لذا بنده‌ امروز نماینده‌ تعیین‌ می‌کنم‌ که‌ بروند و شرایط‌ جزایری‌ را ببینند. به‌ محکمه‌ و دادگاه‌ آن‌ هم‌ کاری‌ نداریم‌، آن‌ مربوط‌ به‌ قوة‌ قضائیه‌ است‌، اما ما ببینیم‌ اصلاً در چه‌ شرایطی‌ است‌.«

رئیس وقت مجلس با هشداری به دستگاه های امنیتی از آنها می خواهد که از جان! شهرام جزایری محافظت کنند تا سرنوشت وی نیز مانند سعید امامی نشود.

در همین جلسه مجلس برخی نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم از تریبون صحن علنی تاکید داشتند که «این اتهامات! هزینه مجلس ششمی ها برای پایداری بر روی حقوق مردم است»

این اظهارات کروبی و تعدادی از نمایندگان مجلس ششم در آن دوران توانست تا حدودی از فشار بر روی کروبی و جناح مطبوع وی بکاهد؛ چون تنها سند پول گرفتن چهره های اصلاح طلب مجلس از شهرام جزایری عرب که عموم مردم از آن اطلاع داشتند، اعترافات وی در جلسه دادگاهش بود.

به هر حال شهرام جزایری پس طی دوران پرونده اش به راهی زندان شد تا جنجال های رسانه ای ایجاد شده بر سر پول هایی که او وارد زندگی سیاستمداران می کرد، آرام شود.

اما این پایان ماجرای پول گرفتن شیخ و دوستانش از شهرام جزایری نبود و سال ها بعد دوباره این ماجرای پیچیده به رسانه ها کشید شد.

 

مناظره های انتخابات دهم ریاست جمهوری/ وقتی ماجرای شیخ و شهرام دوباره داغ شد

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 88 برخی محافل رسانه ای موضوع نزدیک بودن برخی کاندیداهای سیاسی به چهره های مساله دار اقتصادی را مطرح کردند.

مهدی کروبی که احساس می کرد قرار دوباره موضوع کمک مالی شهرام جزایری به وی بر سر زبان ها بیفتد در سخنرانی های مختلف خود در ایام تبلیغات انتخابات، راه تکذیب دوباره این موضوع را در پیش گرفت.

در این میان و در مناظرات انتخاباتی این موضوع به صورت علنی مطرح شد و کروبی که اینبار در مقابل دوربین مورد درباره پول هایی شبهه پول گرفتنش از شهرام جزایری قرار گرفته بود، حرف های عجیبی زد.

محمود احمدی نژاد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در یکی از جنجالی ترین مناظره های آن دوران مقابل مهدی کروبی قرار گرفت و یکی از جدی ترین سوالاتش از شیخ اصلاح طلب همین موضوع پول گرفتن وی از شهرام جزایری بود.

محمود احمدی نژاد در بخشی از مناظره خود با کروبی گفت: من هیچ کس را به فساد متهم نمی کنم اما آقای کروبی شما که نیروی انقلابی هستید چرا از شهرام جزایری پول گرفتید؟ شما یکبار 300 میلیون تومان و یک بار 200 میلیون تومان از شهرام جزایری پول گرفتید (که 300 میلیون تومان تأیید شده و 200 میلیون تومان را گفته اید من تأیید نمی کنم او (شهرام جزایری گفته است) که این 300 میلیون تومان متعلق به 7 تا 8 سال پیش است که باید دید این 300 میلیون تومان آن موقع اکنون چقدر می شود.»

کروبی اما واکنش جالبی نسبت به این سوال داشت؛ وی که در ابتدا سعی می کرد از پاسخ دادن به سوال احمدی نژاد درباره پول های اعطا شده از سوی شهرام جزایری طفره برود در ادامه مناظره مجبور شد اعتراف صریحی درباره این گرفتن این پول ها از این مفسد اقتصادی داشته باشد.

کروبی درباره موضوع شهرام جزایری و پول گرفتن از وی گفت: «درباره آقای جزایری هم "من عادت ندارم همیشه از خودم هزینه می کنم" افرادی آمدند پیش من و جزایری را آوردند او دو مرتبه به من پول داد که 300 میلیون تومان بود 200 میلیون تومان هم نیست حتی اگر یک میلیارد تومان هم بود، می گفتم چون صداقت دارم.»

وی گفت: «خوشبختانه جزایری هیچ چیز از من نخواست که به کسی تلفن کنم ... یک پولی به من دادند و من خرج کردم»

این اعتراف کروبی به پول گرفتن از شهرام جزایری برای وی گران تمام شد و شاید علنی ترین اعتراف یک چهره سیاسی درباره پول گرفتن از یک به اصطلاح فعال اقتصادی بود.

 

گزارش یک جلسه عجیب/ «ما همه اسناد را از بین برده ایم»

پس از انتخابات سال 88 و فتنه گری دو کاندیدای شکست خورده انتخابات ماجرای پول گرفتن کروبی از شهرام جزایری در میان تنش های فضای سیاسی کشور به فراموشی سپرده شد.

اما گزارش عجیب روزنامه وطن امروز از یک جلسه که ظاهرا با حضور مسئولان رده بالای کشور برگزار شده دوباره ماجرای پول های کثیف هزینه شده در سیاست را داغ کرد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «آقای کروبی بخوانید» بدون اشاره به نام مسئولان،‌جایگاه جلسه تشکیل شده و ... به روایت تشکیل جلسه مسئولان بلندپایه کشور برای مبارزه با فساد پرداخت.

رئیس این جلسه که ظاهرا مشخصا یکی از مقامات قضایی است در ابتدای این جلسه به شیخی که با عمامه سفید در جلسه حاضر شده (مهدی کروبی) می گوید: بنده خیلی مایلم مسائل بدون آنکه به مچ‌گیری‌های سیاسی آغشته بشه و رسانه‌ها هم از اون مطلع بشوند، در بین خود ماها حل و فصل شه. ولی بعضی اوقات این موضوعات به‌قدری پیچیده می‌شه که ما رو مجبور می‌کنه مستقیما به برخی حوادث اشاره کنیم. نمونه‌اش همین مکالمه‌ایه که حاج آقا [...] باید بیشتر از ما تو جریانش باشند. ولی متأسفانه تو هفته گذشته ایشون تمام توانشون رو گذاشتند و از تریبون مقدس مجلس هم علیه قوه‌ ما اقدام به سمپاشی کردند و حالا هم این حرفا رو می‌زنند»

در ادامه این جلسه صوت مکالمه همسر شیخ با شهرام جزایری برای حاضران گذاشته می شود. وطن امروز ادامه جلسه را اینگونه روایت می کند: «از آن طرف تلفن صدای جوانی به گوش می‌رسد که سعی می‌کند صدایش فقط برای مکالمه‌کننده قابل تشخیص باشد: «خب حاج خانوم! من که این چیزا رو تو دادگاه گفتم. یعنی چی که من همه چی رو کتمان کنم. من اعتراف کردم... باز زن ادامه می‌دهد: «آقای جزایری! این دیگه مشکل ما نیست، حاج‌آقا هم حواسش جمع جَمعه. ما با بانک هم هماهنگیم. اونجا هم دیگه مدرکی پیدا نمی‌شه. شما هم می‌تونی تو دادگاه بعدی بگی که همه‌ اون حرف‌ها رو تحت فشار زدی. حاج‌آقا هم البته از موضع شما حمایت می‌کنه. امروز هم تو مجلس حسابی این مسأله رو زیر سوال برد ولی حالا ادامه‌ این موضوع به خود شما بستگی داره»

 

رد پول های کثیف را در کدام اردوگاه می توان یافت؟

بدون شک بازخوانی ماجرای دریافت پول از سوی مهدی کروبی می تواند نشانه خوبی برای یافتن خط اصلی ورود پول های کثیف به عالم سیاست باشد.

رسانه های اصلاح طلب که طی دو ماه گذشته با تمام توان سعی کردند ماجرای پول های کثیف را جناح اصولگرایی ربط دهند، هیچ اشاره ای به مساله پول گرفتن یکی از برجسته ترین چهره های خود از یک مفسد اقتصادی نکردند.

قطعا با بررسی بیشتر می توان نشانه های بیشتری از مفسدان اقتصادی که علاقه به نزدیک شدن به سیاسیون دارند پیدا کرد و همه چهره های سیاسی در معرض خطر این افراد قرار دارند.

باید دید در آینده و با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان که نمونه های اثبات شده پول کثیف در اردوگاه آنان قابل مشاهده است، چه استراتژی را برای حمله به جناح رقیب انتخاب می کنند.

 

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : farsnews.com