ورود گرد و غبار از برخی كشورهای عربی به كشورمان در حالی هوای برخی شهرها را تحت تأثیر قرار داده كه موجب تعطیلی برخی برنامه‌ها از جمله رژه امروز هواپیماهای ارتش شده؛ اما...
 

به گزارش فارس، ‌با توجه به گزارش‌های سازمان هواشناسی و مركز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا مبنی بر غبار آْلود بودن هوای تهران وافزایش ذرات معلق، غبارآلود بودن هوای پایتخت باعث شد تا رژه هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز لغو شد. مدتی است كه ورود گردو غبار از سمت غرب كشور هوای كلان‌شهر تهران را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این مسئله حاكی از آن است كه نه تنها باید نگران آلودگی ناشی از تردد خودروهای آلاینده باشیم بلكه ورود گردو غبار از سوی كشورهای عربی به كشور و در پی آن تهران می‌تواند هوای برخی شهر‌ها و استان‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

در شرایطی كه مسئولان با مشكل آلودگی ناشی از خودروهای آلاینده دست و پنجه نرم می‌كنند، ورود گرد و غبار و تأثیر آن بر هوای تهران نیز مزید بر علت شده است؛ به نظر می‌رسد این مسئله نیز به مانند دیگر عوامل دخیل در آلودگی یا غبار آلود بودن هوای تهران، نیازمند بررسی و توجه ویژه از سوی سازمان محیط زیست و سایر مسئولان است.

داریوش گل‌علیزاده معاون محیط زیست استان تهران در این رابطه اظهار داشت: با توجه به این كه گردو غبار از سمت عراق وارد كشور می‌شود هیچ راهی برای كنترل آن وجود ندارد.

وی بیان كرد: خشك شدن برخی تالاب‌ها در عراق باعث شده تا با اولین وزش باد، گردو غبار ناشی از آن به سمت ایران آورد ‌شود؛ متأسفانه این امر قابل كنترل نیست؛ مگر این‌كه كشور عراق وارد عمل شود و اقدامات لازم را انجام دهد. اما با توجه به درگیری‌ها و مشكلات زیادی كه این كشور با آن روبه‌رو است بعید می‌دانیم در این زمینه اقداماتی انجام شود.

* گردو غبار در برخی شهرها بیش از حد است

طاها هاشمی كارشناس مسئول آزمایشگاه اداره كل محیط زیست استان كرمانشاه نیز ورود گردو غبار از سوی كشور عراق و عربستان را مورد تأیید قرار داد و گفت: شدت این مسئله به حدی بوده است كه در مناطق قصر شیرین و سرپل ذهاب اطلاعیه‌ای صادر شده است تا مردم حتی الامكان از تردد در سطح شهر خودداری كنند یا در صورت خروج از منزل از ماسك استفاده كنند.

* وزش باد باعث ورود گرد و خاك به كشور می‌شود

وی در ادامه گفت: وزش باد در كشورهای عربی باعث می‌شود تا این گردو غبار وارد ایران شود، اما بارش باران و وزیدن باد در كشور ما نیز باعث می‌شود تا این معظل رفع شود. هرچند كه در برخی مواقع نیز تجربه نشان داده است كه وزش باد منجر می شود تا 2 روز بعد مجددا با هوای غبار آلود مواجه شویم.

این كارشناس تأكید كرد: حل این معظل در سطح بین المللی است و مسئولان كشور باید در این رابطه با مسئولان كشور عراق و عربستان مذاكراتی انجام دهند.

هاشمی همچنین تصریح كرد: پس از حمله امریكا به عراق این معظل افزایش یافته است، در گذشته عراق از هیدروكربن در مناطق كویری استفاده می‌كرد این ماده باعث می‌شود كه ذرات گردو غبار كمتری وارد هوا شود، اما متأسفانه پس از حمله امریكا به عراق در طی چند سال گذشته این مشكل شدت یافته است.

* 8 ماه از سال با مشكل غبارآلود بودن هوا مواجه هستیم

وی ادامه داد: تقریبا 8 ماه در سال با مشكل ذرات گردو غبار مواجه هستیم و این نشان می‌دهد كه اقداماتی در این زمینه انجام نمی‌شود ضمن این‌كه در رابطه با توسعه فضای سبز و كنترل بیابان‌ها هیچ گونه فعالیتی در عراق انجام نمی‌شود.

ایجاد كمربند سبز در شهرهای مرزی مانع ورود گردو غبار می‌شود

كارشناس مسئول آزمایشگاه اداره كل محیط زیست استان كرمانشاه در پاسخ به این‌ پرسش كه چه راهكاری برای مبارزه با این معظل وجود دارد؟ بیان كرد: این مسئله را به اطلاع مسئولان و رئیس سازمان محیط زیست رسانیده‌ایم و در جلسات متعدد نیز مطرح شده است؛ اما حقیقتا كار خاصی نمی‌توان در این زمینه انجام شود، مگر این‌كه با ایجاد كمربند سبز در حاشیه شهرهای مرزی بتوان مانعی ایجاد كرد.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگینی كه طرح ایجاد كمربند سبز ممكن است به همراه داشته باشد،گفت: موافقت‌هایی در این رابطه اعلام شده است و بدون شك می‌تواند در این زمینه تأثیر بسزایی به همراه داشته باشد.


حسن اصیلیان؛ معاون انسانی سازمان محیط زیست نیز در این باره گفت: با توجه به این‌كه ورود گرد و غبار استان‌های جنوب و جنوب غربی همچنین تهران و اصفهان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، پیشنهادی را به دولت ارائه كردیم كه در پی آن در جلسه كمیسیون زیربنایی دولت نیز مطرح و تصویب شد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات كمیسیون زیربنایی دولت، وزارت امور خارجه نیز باید این مسئله را از طریق كنوانسیون‌ بیابان‌زدایی یا از طریق برگزاری نشست‌های اختصاصی با كشورهای عربی مانند عراق و كویت، موضوع را پیگیری كند.

* مصوبات كمیسیون زیربنایی درباره مشكل گردو غبار هنوز ابلاغ نشده است

اصیلیان بیان كرد: كشورهای عربی برای حل این مشكل راه حل‌هایی را در نظر دارند كه شامل مالچ‌پاشی و طرح تثبیت شن است، مالچ پاشی یكی از روش‌های تثبیت شن است كه در بیابان‌هایی كه شن‌های روان دارند و بر اساس باد و طوفان جابه جا می شود، پاشیده می‌شود، زمانی كه این موادی كه پایه نفتی دارند بر روی سطوح پاشیده می شود، شن‌های روان به یكدیگر می‌چسبند و به هوا نمی‌روند.

وی گفت: گرچه در اواخر سال گذشته راهكار‌ها در كمیسیون زیر بنایی دولت تصویب شده، اما همچنان ابلاغ نشده است، اگر این مسئله انجام شود وزارت امور خارجه نیز هرچه زودتر می‌تواند اقدامات را آغاز كند.

بر طبق این گزارش سال گذشته رئیس سازمان محیط زیست نیز با اشاره به درنظر گرفته نشدن بودجه‌ برای مقابله با ورود گرد و غبار به استان‌های جنوب غربی كشور، اعلام كرده بود: «با توجه به این كه در پایان سال 87 هستیم، عملیات اجرایی برای مقابله با ورود گرد‌وغبار به استان‌های جنوب غربی كشور از سال آینده آغاز می‌شود.»

اما با گذشت یك ماه از سال 88 و افزایش ذرات گردو غبار به برخی استان‌های كشور و كلان‌شهر تهران همچنان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

  
  

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news