تحلیل زبان بدن نامزدهای انتخابات در مناظره های سال 1396
در تمامی برنامه های انتخاباتی ما شاهد بی رنگ و یا پر رنگتر شدن صورت و مخصوصا لبهای کاندیداهای محترم بودیم این در حالی است که در کنار این رفتار خشک شدن دهان و یا خیس کردن لبها و فرو دادن آب دهان را باید اضافه نمود و خارش هم یکی دیگر از رفتارهای رفلکسی عصبی است که در موقع استرس های حاد بیشتر بروز می کند

نکات مهم زبان بدن نامزدهای انتخاباتی برای دولت دوازدهم

شاهد مناظره های انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم در حالی بودیم که بیشتر افراد به شدت رقبا و دولتهای قبل را بی رحمانه مورد تاخت و تاز قرار دادند این در حالی است که هرچند الفاظ در ظاهر کار کرد بسیار قوی و معنی داری داشتند اما زبان رفتار و یا زبان بدن نقش تعیین کننده ایی دارد . هر دانشجو و یا نویسنده وحتی روزنامه نگاری با کم و زیاد کردن تحلیل های زبان بدن نسبت به تحلیل زبان بدن دست می زند که مانند مبحث آموزش اساسا غلط و باعث آشفته نمودن اذهان عمومی است که این مسئله را به هیچ عنوان نباید دامن زد و آنرا قبول نمود.

چند نکته را باید تذکر داد هرگز نباید به تحلیل های زبان بدن صد در صد اعتماد و اکتفا نمود

دوم هیچ چیز ، هیچکس،  هیچ رفتار و گفتار و کرداری آنگونه که به نظر می رسد نیست .

سوم باید به سن، قد ، وزن ، جنسیت و عوامل متعدد دیگری هم غیر از ظاهر فرد توجه نمود.(برگرفته از کتاب زبان بدن ایرانی)

حال با اطلاع از این مهم می توانیم نگاه و تحلیل جامع تری داشته باشیم متاسفانه در بیشتر سایتهای خبری اجتماعی و تحلیلی به نکته اساسی که اصلا پرداخته نشده است استرس  و اضطرابی است که همه کاندیداهای محترم ریاست جمهوری با آن روبرو هستند.

 آری من و شما هم اگر در مقابل بیش از 80 میلیون نفر ایرانی داخل و خارج از کشور و مخصوصا همسایگان و دوست و دشمن قرار بگیریم چنین رفتارهایی کاملا عادی و غیر قابل اجتناب است پس به این مهم در مورد نامزدهای انتخاباتی به شدت توجه فرمائید.

وقتی هر فردی در چنین جایگاهی رفیعی قرار بگیرد دچار استرس و اضطراب مضاعف خواهد شد. چرا که تمام آینده مملکت جامعه حزب و حتی خود شخص هم به این مهم گره خواهد خورد اما آیا نشانه های فیزیولوژیک استرس را به درستی می دانیم قبل از آنکه پیرامون این موارد سخنی به میان اوریم باید پیرامون یک نکته ظریف دیگری هم سخن بگویم.


در تمامی برنامه های انتخاباتی ما شاهد بی رنگ و یا پر رنگتر شدن صورت و مخصوصا لبهای کاندیداهای محترم بودیم این در حالی است که در کنار این رفتار خشک شدن دهان و یا خیس کردن لبها و فرو دادن آب دهان را باید اضافه نمود و خارش هم یکی دیگر از رفتارهای رفلکسی عصبی است که در موقع استرس های حاد بیشتر بروز می کند که همه ناشی از فشار خون و ضربان قلب تندتر و یا بلعکس است و هر کسی اگر بگوید لمس بینی مساوی با دروغگویی است یعنی واقعا اصلا زبان بدن و یا تن گفتار را متوجه نشده این تعابیر سخیف مربوط به یک محقق استرالیایی و متعلق به سالها پیش است بنام آلن پیز که بیشتر تئوریهای ایشان از طریق دانشمندان رفتار شناس و یا جو ناوارو کاملا مردود اعلام شده است .

چراکه محدوده تفاسیر مهم است و هرگز با یکی دو بار خارش بینی و یا رفتارهای خاص دیگر مانند جلو و عقب رفتن و یا تمایل به جلو و عقب و.. باید بگویم که هرگز و تحت هیچ عنوان نباید یک حالت  با یک متد و یک نگاه و دیدگاه تفسیر نمود و یا نکته قابل توجه اینجاست که در طول صحبت لمس کردن بینی تا سه بار طبیعی است اما بیش از سه بار ممکن است به این معنا باشد که فرد در حال دروغ گفتن است هر چند نباید این مسئله را به فصل بهار و آلرژی‌هایی که شدت می‌گیرد تعمیم داد!


لطفا استرس و یا اضطراب را با صادق نبودن اشتباه نگیرید
متاسفانه در بسیاری از تحلیلها و دیدگاه میبینم که افراد بی تجربه و کم تجربه با یک علامت و علائم سنتی و آماتور افراد را تفسیر و تحلیل می کنند و این خطای بزرگی است.

متاسفانه هنوز بسیاری از مدرسین و تحلیلگران از تحقیقات چارلز داروین درباره بیان احساسات در انسان و حیوان در سال  1872 ویا الن پیز با مطالبی تاریخ گذشته که متعلق به 4 دهه قبل است بهره می برند. اما آیا منابع و رفرنسها دیگر در جهان امروز جایگاهی دارند. امروزه اکثر دانشمندان و محققین بخش قابل توجهی از دیالوگ‌ها و فعل و انفعالات انسانها را بر واژه‌ها استوار نمی دانند مطلبی که مولای متقیان علی علیه السلام فرمودند نشنوید چه می گوید ببینید چه می گوید.


برای درک حرکات و تفاسیر واقعی کاندیداهای ریاست جمهوری باید به ریز جزئیات یا میکرو اکسپرشن‌ها و مخصوصا واکنش‌های لحظه‌ای که در بدن و مخصوصا چهره به شدت تظاهر پیدا می کنند و غیر قابل کنترل است بیشتر و بهتر تمرکز کنید.باید بدانیم که یکی از افسران بازنشسته CIA پیرامون این موارد می گوید که :هرگز این ریز احساسات نمی توانند غیر واقعی باشند و در صورت بروز باید به ان بسیار توجه نمود.

دستهای شناور و یا دستهای لرزانی که بسیاری در مناظره ملاحظه نمودند الزاما نشانه بیماری و ناتوانی و یا کهولت سن نیست بلکه شاید نشان از غیرت و حساسیت های خاص روی موردی خاص وجود داشته باشد .

دستهای درهم گره خورده مجری تکرار یک سنت نا ثواب در بیشتر مجریان که حس خوبی به مخاطب هم القاء نمی کند و بیشتر احساس استرس و اضطراب را منتقل می کند بجای ارامش و اصلا مناسب نیست و شما خواننده گرامی چه یک دانشجو و یا کارگر و یا کارمند و یا یک استاد و فرهیخته و یا... باید بدانید این رفتار مخصوصا اگر با جمع شدگی و اشغال فضای کم باشد اصلا حس خوبی به مخاطب منتقل نخواهد کرد و باید به شدت از ان احراز نمود


دستهایی که جایی ندارند برای خیمه زدن لمس تریبون و یا ضرب گرفتن و یا لرزش و یا رفتارهای رفت و برگشتی و یا رفتارهای تعادلی همه در مخاطب یک مهم را تداعی می کند و ان این است که طرف مقابل یا ترسیده و یا خشمگین است و یا به سخنی که می گوید اعتقاد و اطمینانی ندارد و یا همه واقعیت را بازگو ننموده و یا...

به عنوان حسن ختام باید بگویم زبان بدن یا همان زبان بی زبانی نقش سرنوشت ساز و بسیار تعیین کننده ایی در پیروزی و یا شکست کاندیداهای جهان تا امروز بازی نموده و در زندگی فردی و یا سازمانی هر فردی هم می تواند رل استراتژیکی را ایفا نماید پس در شناخت و اجرائ زبان بدن حرفه ای دقت بیشتر و زمان صرف نمائید

 

نویسنده مقاله: دکتر سید مازیار میر
منبع: maziarmir.com