واکنش ها به درگذشت مریم میرزاخانی
پیام تسلیت نماینده سازمان ملل در ایران پس از درگذشت "دختر، همسر، مادر و پروفسور هوشمند ایرانی"

پیامهای تسلیت برای درگذشت مریم میرزاخانی

پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت درگذشت مریم میرزا خانی نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان

متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون

درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تألم و تأثر فراوان شد.

درخشش بی ‏نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون بین المللی بود.

این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‏ گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

 

ظریف درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

 

پیام تسلیت نماینده سازمان ملل در ایران پس از درگذشت "دختر، همسر، مادر و پروفسور هوشمند ایرانی"

محمد علی ابطحی:  "پركشيدن مريم ميرزاخانى يك عزای ملی واقعی است. بی آن كه ملت منتظر اعلام عزای عمومی رسمی باشند"

 

 

تسلیت اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به مناسبت درگذشت ریاضیدان برجسته ایرانی

 


پیام تسلیت سفارت فرانسه در تهران به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی


سفارت فرانسه در تهران در صفحه توییتر خود درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت.

در پیام سفارت فرانسه در تهران آمده است: با کمال تاسف از فوت مریم میرزاخانی، اولین زن (ایرانی) دریافت‌کننده مدال فیلدز مطلع شدیم.

 

پیام حدادعادل پس از درگذشت "پروفسور میرزاخانی": امیدوارم دختران جوان، یاد او را همچون الگویی درخشان گرامی بدارند.

 

میزان واکنش‌ها به درگذشت مریم میرزاخانی به قدری زیاد بود که نام وی به یکی از 10 موضوع مهم توییتر در سراسر جهان بدل شد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی هم با اعلام خبر درگذشت این نابغه ریاضی، این گونه واکنش نشان داد: پروفسور میرزاخانی به عنوان اولین و تنها زنی که تا به حال موفق به دریافت جایزه فیلدز شده است، برای ریاضیدانان زن جوان یک الگو و الهام‌بخش است. این نابغه ایرانی در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کرد و با یک دانشمند اهل کشور چک به نام "یان وندراک" ازدواج کرده بود که حاصل این ازدواج دختری به نام آناهیتا است.

مارک تسیر لاوین، رییس دانشگاه استنفورد، پروفسور میرزاخانی را این گونه توصیف می‌کند: او یک ریاضیدان نظریه‌پرداز درخشان و در عین حال متواضع بود که جوایز را فقط به این دلیل دریافت می‌کرد تا برای دیگر زنان الهام‌بخش باشد تا مسیر وی را در پیش بگیرند. مریم خیلی زود از میان ما رفت اما تاثیر وی روی هزاران زنی که میرزاخانی منبع الهام‌شان برای در پیش گرفتن مسیر علم بوده، زنده خواهد بود.

وی افزود: سهم او به عنوان یک دانشمند و نقش اساسی وی مهم و پایدار است و جای او در این‌جا، دانشگاه استنفورد و در سراسر دنیا، عزیز و خالی خواهد بود.

"غم و اندوه ناشی از درگذشت مریم میرزاخانی، اولین زن ریاضیدان دارنده مدال فیلدز که در 40 سالگی درگذشت." تلگراف نیز با چنین تیتری به درگذشت این بانوی نخبه ایرانی واکنش نشان داد.

تلگراف نوشت: میرزاخانی در کودکی رویای نویسنده شدن را در سر می‌پرورانده، اما موفقیت‌های وی در ریاضی موجب شد تا این راه را ادامه دهد و تبدیل به ریاضیدانی شود که مدال فیلدز را تصاحب می‌کند.

دیلی میل نیز در مطلبی تحت عنوان نابغه ریاضیات، مریم میرزاخانی در 40 سالگی درگذشت، به شرح ماوقع پرداخت.

دیلی میل نوشت: این ریاضیدان در طول فعالیت حرفه‌ای خود صاحب چندین و چند افتخار شد، از جمله مدال فیلدز که عالی‌ترین جایزه در دنیای ریاضی است. وی دچار سرطان بود که اخیرا با وسعت یافتن به مغز استخوان وی سرایت کرده بود. درگذشت این نابغه موجی از اندوه در جوامع علمی به راه انداخته است.

سی‌ان‌ان هم با اعلام این‌که "نابغه ایرانی ریاضیات درگذشت"، این خبر را پوشش داد و نوشت: میرزاخانی بر اثر پیشروی سرطان اخیرا در بیمارستان بستری شده بود و پس از چند سال مبارزه با این بیماری مهلک، سرانجام تسلیم شد.

وی علاوه بر تصاحب جایزه فیلدز دو بار نیز موفق به کسب مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های 1994 و 1995 شده بود و در سن 31 سالگی به عنوان استاد دانشگاه استنفورد شناخته شد.

پایگاه ایندیپندنت نیز نوشت: زن ریاضیدان نابغه که در مطالعه روی اشکال هندسی انتزاعی پیشگام بود، در سن 40 سالگی درگذشت. این پروفسور ایرانی در سال 2014 جایزه فیلدز که مشهور به نوبل ریاضیات است را، کسب کرد و با مطالعه روی دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی به شهرت جهانی رسید. وی به آهسته و با دقت کار کردن و اندازه‌گیری‌های هندسی دقیقش، شناخته می‌شد.

ای‌بی‌سی نیوز هم با عنوان درگذشت مریم میرزاخانی دارنده مدال فیلدز در سن 40 سالگی، نسبت به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد امروز در یکی از بیمارستان‌های آمریکا بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت و دانشگاه نام بیمارستان را عنوان نکرده است. از وی یک دختر به جا مانده است که وجود شوهر و دخترش بود که او را در 4 سال مبارزه با سرطان سر پا نگه داشت.

خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های بسیار دیگری هم نسبت به این خبر واکنش داشتند که عبارتند از: لوموند، گاردین، ال پاییس، اشپیگل، وایر هند، ان‌پی‌آر، هندو، نیوزویک، سی‌بی‌اس، العربی، زی‌نیوز، آرمن پرس، نیجریا تودی، ورلد نیوز، واشنگتن پست، پاکستان تودی، ساینس مگ، فیزیکس برکلی و غیره.

 

 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir