ست بودن در يک استخر روباز حرف اول را می زند .هر چه لباس شنا و زير انداز و کلاه افتاب گير و کيف وسايل و حتی دمپايی کنار استخر با هم ست تر باشد نشان از با کلاسی طرف دارد.
  
به نقل از برنا نيوز ، هر چند که یک ماه و نیم و اندی از تابستان می گذرد اما هنوز هم که هنوز است بازار استخر ها داغ است . خنکای آب در این گرمای نفس گیر آن قدر روح بخش است که قیمت ها و هزینه ها و سختی رفت و آمد و کمبود وقت را برای خیلی ها بی معنی می کند .

استخر های "سرباز"؛ اینجا همه دنبال آفتاب اند

استخر "گ"در خیابان دربند تهران این روز ها پاتوق بسیاری از آفتاب دوستان و طرفداران این گونه استخر ها است که بیشتر انتخاب کسانی است که استخر را فقط برای شنا انتخاب نمی کنند .  تب برنزه شدن این قدر در جوانان بالا رفته که در اغلب استخر های سرباز کناره های استخر مشتریان بیشتری دارند تا خود آب استخر .

در یک استخر سرباز از شلپ شلپ آب زیاد خبری نیست و تنها چیزی که به چشم می خورد آب پاش و زیر انداز و کرم های مختلف و مارک دار و mp3 playerو عینک آفتابی است .

سِت بودن در یک استخر روباز حرف اول را می زند .هر چه لباس شنا و زیر انداز و کلاه افتاب گیر و کیف وسایل و حتی دمپایی کنار استخر با هم سِت تر باشد نشان از با کلاسی طرف دارد .

در این جا حرف اول با برنزه شدن است. آن هم به هر قیمتی و ترجیحاً در کمترین زمان . استفاده از قهوه و دیگر رنگ دهنده ها در همین راستا به کار می رود .

با نگاهی اجمالی به رفتار ها و برخورد برخی از افراد آدمی به این فکر می افتد که تب باکلاس بودن و برنزه شدن که چند سالی است در ایران هم مثل کشور های مبلغ آن فراگیر شده آن قدر در اذهان برخی جا افتاده که حاضرند پوست خود را ساعت ها زیر آفتاب نگه دارند و در این میان به انواع سوختگی ها دچار شوند تا کمی رنگشان تغییر کند .

غافل از این که اصول درست برنزه شدن این است که هر بار حداکثر نیم ساعت پوست باید در معرض آفتاب قرار بگیرد و زمان بیشتر نه تنها به برنزه شدن کمکی نمی کند بلکه انواع سرطان ها و آسیب هاب جلدی را نیز به همراه دارد . جالب اینجاست که اغلب کسانی که صرفاً برای برنزه شدن راهی استخر های سرباز می شوند از اصول اولیه آن بی اطلاعند و آن قدر زیر آفتاب می مانند که دچار سوختگی های گاهاً شدید می شوندو تا مدت ها مجبورند برای بهبودش وقت وانرژی صرف کنند.

شاید غالب افرادی که راهی این گونه استخر ها (که بیشترشان محدوده شما شهر هستند) می شوند از تمکن مالی نسبتاً خوبی برخوردارند و در مسیر جوانی و طی طریق جز برنزه شدن آمال و آرزویی و شاید کار و پیشه دیگری ندارند. اما این دلیل نمی شوند که بقیه جوانان از این قافله عقب بمانند . گاهاً افراد با تمکن مالی پایین تر نیز مشتری این استخر ها می شوند که کمترین بهای بلیطش هفت هزار تومان است .

برخلاف استخر های سرپوشیده که اغلب به نیت استفاده عمومی وبا امکانات مخصوص این کار شکل گرفته و ساخته شده اند ، اغلب استخر های سرباز قبلاً خانه های ویلایی شمال شهر بوده اند که بعد ها تغییر کاربری داده و عمومی شده اند .

بنا بر این گزارش، ورزش و فعالیت بدنی و اندازه استخر در این گونه استخر ها در اولویت چندم قرار دارند و آن چه که مهم است این است که آفتاب گیر باشد و امکانات جانبی مانند بوفه و صندلی های مخصوص آفتاب گرفتن و ... را داشته باشد .

طیف رنگ هایی که پس از زمان های طاقت فرسا از این استخر ها خارج می شوند بر حسب مواد مورد استفاده از قهوه ای آفریقایی ، قهوه ای ، بژ و مسی متغیرند .

استخر های سرپوشیده؛ شِلپ شِلپ با چاشنی سولاریوم

برخلاف استخر های سرباز این استخر ها در چهار فصل سال مشتری دارند اما بالطبع در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاهها و گرمی هوا مشتریان بیشتری دارند و خیلی از افراد در تابستان به فکر آموزش شنا می افتند .

بیشتر افرادی که از این استخر ها استفاده می کنند یا شنا بلد نیستند و یا در حال آموزش شنا هستند و به همین دلیل در اغلب استخرهای سرپوشیده حجم بالایی از جمعیت در قسمت کم عمق هستند و افرادی که شنا بلد باشند به راحتی می توانند در قسمت عمیق بدون کوچکترین مزاحمی شنا کنند .

برای بسیاری از افراد اندازه استخر و زیادی جمعیت مهم نیست و آب بازی و دور هم بودن و تنی به آب زدن و خوش گذراندن مهم تر است . در این استخر ها سرو صدا شادی و شلپ شلپ آب تا بخواهی به گوش می خورد و در مقابل سوت های ممتد غرق نجات که شناگران! را دعوت به سکوت می کند .

از قسمت های پر طرفدار استخر های سرپوشیده سونا و جکوزی است که  البته میانگین سنی استفاده کنندگان از این فضاها حدود 45 سال است .

البته چند سالی هم هست که صاحبان استخر های سرپوشیده نیز برای این که بازار مشتریان استخر های سرباز را کساد کنند از سولاریوم  استفاده می کنند تا طیف گسترده تری از مشتریان را ساپورت کنند . استخر "ن" در خیابان ولیعصر (عج) تهران از جمله استخر هایی است که قسمت های جانبی آن نسبت به خود استخر طرفداران بیشتری دارد به طوری که  گاهی  حتی تعداد افراد موجود در استخر به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد اما در عوض بقیه قسمت ها به ویژه بوفه !و سولاریوم پر از مشتری است .

قیمت این استخر ها از هزار تا 15هزار تومان متغیر است که البته به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

طعم شیرین آب تنی در کانال‌های آب

البته همه آن چه گفته شد مربوط به آن دسته از افراد است که از منابع مالی و امکانات مناسبی برای استفاده از این گونه فضا ها و پرکردن اوقات فراغت خود برخوردارند . اما هنوز هم جوی های آب تمیز و استخر های مخصوص آبیاری و کشاورزی که در حوالی شهر به وفور موجود است و حتی حوض های پارک ها و گاهاً مراکز مذهبی طرفداران خودش را دارد و بعد از ظهر بسیاری از جوانان و نوجوان را با سردی آب هایشان مفرح می کنند . این گونه استخر ها! هر چند امکاناتی ندارد و لباس شنا ها معمولا مامان دوزند و رختکنش هم در خاک های اطراف جوی ، اما از چنان صفا و صمیمتی برخوردارند که تا سال ها برای تک تک این نوجوانان خاطره خواهد شد . خاطره روز های تابستانی که در خنکای آب جویی بی ریا و صمیمانه گذشت . تنها اشکال عمده ای که می توان به آن گرفت این است که دختران از آن محرومند و صرفاً مخصوص پسر هاست . اما هستند دخترانی که بر خلاف اخم دیگران با لباس تنی به آب می زنند و بعد با سر و روی خیس برای تعویض لباس به خانه می دوند .

تابستان هم می گذرد و هر کس بنا به موقعیت خود بهره ای از این روز های بلند گرم تب دار می برد و هیچ معلوم نیست که کدام یک خاطره ای شیرین از این روز ها خواهد داشت . آن ها که بهای خاطره شان گزاف است و یا کسانی که خاطره شان با بوی نم و خاک خیس خورده آمیخته است .

آن چه در همه این ها مشترک است عنصر وجودی آب است که الحق که تنی به آب زدن در هر شرایطی در گرمای تابستان مفرح است و خستگی ساعت ها کار را از تن به در می کند چه در استخرهای لوکس و آنچنانی بالای شهر چه در نهرها و کانال های آب حاشیه شهر...

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:bornanews.com