«نماینده‌ای در مجلس گرین کارت دارد.» این جمله‌ای بود که برای اولین بار در چند ماه اخیر توسط دکترعماد افروغ مطرح شد.

شفاف:اولین بار دکتر عماد افروغ نماینده سابق مردم تهران در مجلس هفتم در یک گفت‌و‌گوی خبری راجع به «گرین کارت» یک نماینده سخن گفت و در ارائه نشانی از او گفت که این نماینده «وکیل‌الدوله» است.

افروغ این سخنان را در گفتگو با شفاف تایید کرد و گفت: «اسم این نماینده را از آقای مطهری و دیگر نمایندگان منتقد دولت بپرسید. شما مطمئن باشید که یکی از نماینده‌های مجلس گرین کارت دارد و خودش نیز عنوان کرده که گرین کارت دارد.»
 

وی در پاسخ به علت عدم برخورد با وی و چگونگی عبور این فرد از فیلتر شورای نگهبان، گفت: «شاید منع قانونی در این خصوص وجود ندارد و بنده نمی‌دانم که این امر به لحاظ قانونی مشکلی دارد یا خیر؟ اما به نظر بنده این امر اشکال دارد؛ چرا که دریافت گرین کارت ملزوماتی دارد که این ملزومات با منافع و مصالح و امنیت ملی ما سازگاری ندارد.»

وی ادامه داد: «مشکلاتی که دارا بودن گرین کارت می‌تواند ایجاد کند مربوط به منافع و مصالح ملی است. ما نماینده‌ای می‌خواهیم که راحت و شجاعانه و بدون هیچ ملاحظه‌ای از حریم و مصالح داخلی دفاع کند. کسی که گرین کارت دارد یک موانعی دارد. یعنی عندالاقتضا و عندالضروره ممکن است نتواند وظایف نمایندگی‌اش را به خوبی و به وجه احسن ادا کند.»

در حالیکه که افروغ از گفتن نام این نماینده گرین کارت دار خودداری کرد اما در پی همین نشانی‌ها، روز گذشته سایت‌های خبری اعلام کردند که نماینده مورد نظر کسی نیست جز مرتضی آقاتهرانی استاد اخلاق سابق هیات دولت! و عضو جبهه پایداری.

 بر اساس اسنادی که این سایت‌ها منتشر کردند آقا تهرانی در یکی از گفت‌و‌گو‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار «رادیو گفت‌و‌گو» درباره اینکه آیا به کانادا رفته است، گفت: «خیلی کم می‌روم چون لب مرز خیلی اذیتم می‌کنند با وجود اینکه ما همدیگر را خوب می‌شناختیم و علیرغم اینکه گرین کارت هم داشتم.» سندی که آقا تهرانی هنوز آن را تکذیب نکرده است.

 انتشار خبر گرین کارت داشتن این عضو جبهه پایداری که در بین نمایندگان مجلس تنها نماینده‌ای بود که به واسطه درس اخلاقی که در هیات دولت می‌گفت، ‌ هر هفته سری به دولت می‌زد، در طی سال‌های نمایندگی‌اش ضمن حمایت از دولت، ‌ تلاش می‌کرد میانه نامناسب دولت و حوزه را برطرف کند.

آقاتهرانی علاوه بر تحصیلات حوزوی، فوق لیسانس روان‌شناسی را از مؤسسة امام خمینی (ره) (که آن روز‌ها به نام بنیاد باقر العلوم (ع) شناخته می‌شد) گرفت و سپس در قالب یک گروه، به همراه زن و فرزند عازم غرب شد. وی از دانشگاه مک‌گیل در مونترال مدرک فوق لیسانس عرفان گرفت. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۰ از دانشگاه ایالتی نیویورک در بینگهمتون با تزی با موضوع «درباره عرفان غیر نمادین ابن سینا» مدرک فوق لیسانس فلسفه گرفت.

او مسئولیت امامت جمعه و اداره مؤسسه اسلامی نیویورک را هم به عهده داشت. با اخذ مدرک دکترای فلسفه عرفان، کار درسی‌اش در آنجا تمام شد و به قم بازگشت. با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، آقاتهرانی به دعوت رئیس‌جمهور وارد کابینه شد و درس اخلاق هیات دولت را به عهده گرفت. آقاتهرانی در انتخابات سال ۸۶ از تهران نامزد نمایندگی مجلس شد و اینگونه بیان کرد که ورودش به عرصه سیاست با اجازه اساتیدش است.

هر چند که به نظر می‌رسد، آقاتهرانی در مدتی که ساکن آمریکا بود توانسته این مجوزاقامت دائم و حق شهروندی را از دولت آمریکا اخذ کند، اما این شبهه ایجاد می‌شود که وی چگونه موفق به کسب این گرین کارت شده است چرا که بسیاری از ایرانیان هستند که درآمریکا تحصیل کرد‌ه ا ند اما موفق به اخذ گرین کارت نشده‌اند.

از طرفی، در حالیکه یکی از خواسته‌های مردم برکناری مسئولین دو ملیتی است و همچنین شورای نگهبان نیز نسبت به تایید صلاحیت کسانی که تابعیت دوگانه دارند، سختگیر است، این شبهه ایجاد می‌شود که آقا تهرانی چگونه وارد مجلس است؟

اما به طور کلی گرین کارت چیست وچگونه می‌توان آن رااخذ کرد؟ گرین‌کارت در حقیقت اقامت دائم، ‌اجازه کار، ‌تحصیل و زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی در آمریکاست.

به گفته وکلای متخصص در امور مهاجرت، گرین کارت را به 6 طریق می‌توان کسب کرد:

۱-گرین کارت از طریق بستگان درجه اول

ویزای خانواده گی آمریکا شامل حال کسانی‌ می‌شود که اقوام آن‌ها شهروند آمریکای هستند و یا اقامت دائم دارند (کارت سبز). برای گرفتن کارت سبز دو مرحله وجود دارد:

۱-این در خواست نباید غیر مجاز باشد.

۲-شما باید نشان دهید که اقوام شما در آمریکا، همسر، فرزند و یا پدر مادر شما هستند.
اشخاصی‌ که پیشینهی جنای دارند، به یک مریضی سخت گرفتارند و یا بی‌ بضاعت هستند نمی‌تواند در خواست ویزای خانوادهگی دهند.

۲-گرین کارت برای افراد نابغه و خلاق

این ویزا یک نوع ویزای مهاجرت است برای خارجی‌‌های که از یک توانانی شگفت آور بر خوردار هستند. این توانایی می‌تواند در زمینهای علوم تجربی‌، هنر، آموزش و پرورش، بازرگانی و یا ورزشی باشد. برای این نوع ویزا نیازی به داشتن پذیرش کاری نیستید، ولی‌ شما باید نشان دهید که هدف شما از سفر به آمریکا کار کردن و مفید واقع شدن برای ایالت متحده است.

۳-گرین کارت برای افراد دارای مدارک عالیه

برای گرفتن این نوع گرین کارت، فرد متقاضی باید در حیطه‌ای کار کند که ارزش بسیار حیاتی‌ و مهمی‌ داشته باشدوکار مورد نظر باید کاربردهایی‌ در یک حوزه ملی‌ داشته باشد. در شرایطی که مزایای ملی‌ برای آمریکا مشخص نباشد، گرفتن این نوع گرین کارت مشکل می‌شود و کار فرد متقاضی باید مرتبا بر این موضوع تاکید کند که پتانسیل این را دارد که در آینده همیاری و همکاری آن‌ها ادامه داشته باشد.
 
۴-گرین کارت از طریق کار و کارفرما

این نوع گرین کارت؛ شامل ویزای حرفه‌ای و ویزای مهارت خاص است. این دو نوع ویزای مهاجرت بر مبنای استخدام هستندویزای حرفه‌ای، برای کسانی است که مدرک آن‌ها بالا‌تر از کار‌شناسی است و همچنین کسانی که مهارت کاری ویژه داشته باشند. ویزای مهارت خاص، برای کارکنان حرفه‌ای، ماهر و بدونه مهارت است. تفاوت این دو به هنگام در خواست کارت سبز است. مهم‌ترین مساله برای گرفتن این نوع ویزا‌ها دادن تعهد به دولت آمریکا برای کار است به طوری که این تخصص کاری بتواند منافع آمریکا را تامین کند.


۵-گرین کارت آمریکا برای مبلغین مذهبی

این نوع گرین کارت، یک نوع ویزا مهاجرت است، برای کارکنان خارجی‌ است که می‌خواهد برای کار کردن مذهبی‌ به آمریکا مهاجرت کنند. گرفتن این ویزا مشکلات و پیچیدهگیهای خاص خود را دارد. حتی هنگامی که در خواست شما تمام مدارک لازم را شامل شود، این مدارک باید بصورت منطقی‌ و منظم ارایه شوند که توجه افسر اداره مهاجرت را جلب کند. مخصوصا در شرایطی که ممکن است کار مورد نظر در زمینه تخصصی بودن شک برانگیز باشد وبا منافع و سیاست‌های آمریکا مغایرت داشته باشد.

۶-گرین کارت از طریق سرمایه گذاری

درر سال ۱۹۹۱ کنگره آمریکا این نوع ویزا را بوجود آورد تا مزایای اقتصادی برای ایالت متحده آمریکا داشته باشد و همچنین سرمایه گذاران خارجی‌ را تشویق کنند که مشاغل جدید در آمریکا ایجاد کنند. برای دریافت این نوع ویزا، اشخاص باید نشان دهند:
۱) که هدف آن‌ها از سفر به آمریکا سرمایه گذاری خواهد بود.
۲) سرمایه گذاری پس از تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۹۰انجام خواهد شد.
۳) سرمایه گذاری ادامه دار و به نفع اقتصاد آمریکا باشد.

گفتنی است، برای گرفتن گرین کارت حتما باید از طریق یکی ازاین ۶ پیش شرط گفته شده اقدام کرد. نکته مهم همه این پیش شرط‌ها این است که دولت آمریکا برای دادن حق شهروندی به متقاضی دریافت گرین کارت، باید اطمینان حاصل کند که منافع کشورش تامین می‌شود و اخذ اقامت تنها در راستای حفظ منافع ملی آمریکا ممکن است. حال آقاتهرانی قرار است کدام منفعت را تامین کند؟

با پیش زمینه‌هایی که از مرتضی آقا تهرانی گفته شد، چند پیش شرط کاملا منتفی است چرا که آقاتهرانی نه نابغه است، نه مدرک عالیه‌اش برای منافع آمریکا راهگشاست و نه مهارت خاصی دارد ونه بستگان درجه یک در آمریکادارد. می‌ماند سرمایه گزاری در آمریکا و مبلغیت مذهبی که هر کدام از اینها نیزباید منافع آمریکا را تامین کرده باشد و باید دید آقا تهرانی چه توضیحی در این باره برای افکار عمومی خواهد داشت؟
 
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:shafaf.ir
 
 
مطالب داغ سیاسی:
عکس منتشر نشده از جنازه قذافی!
 
عكس/ التماس آخر دیكتاتور برای زنده ماندن
 
ماجرای هدهد سلیمان و خنده حضار به جمله باور نکردنی احمدی نژاد!!!
 
مشائی سکوتش راپس از۱۶۵روز شکست
 
نامه احمدی‌نژاد به دخترک تهرانی+عکس