ديروز تهران تبديل به مركز هماهنگی برای دور سوم مذاكرات ايران و گروه 5+1 در مسكو شده بود از يك طرف سعيد جليلی در صحن علنی مجلس روند حاكم بر مذاكرات را برای نمايندگان مجلس تشريح كرد و از طرف ديگر سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه نيز برای رايزنی دوجانبه در خصوص مسائل هسته ای و تحولات سوريه وارد تهران شد.


مشرق: دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته با اشاره به گفتگوهای پیش روی ایران با 1+5 در مسکو تاکید کرد: آن چیزی که به پایان رسیده راهبرد فشار و راهبرد غیر منطقی است و زمان برای گفتگوها و همکاری آغاز شده و ادبیات تهدید و فشار نمی تواند برای غربی ها مفید باشد.

صحبت ما در ژنو چه بود؟

سعید جلیلی در ارائه گزارش از روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: در مذاکرات ژنو 3 تمام صحبت ما این بود که حاضریم با شما گفتگو و همکاری کنیم و آن گفتگو باید حول موضوعات مشترک باشد نه موضوعی که شما می خواهید.

وی ادامه داد: در مذاکرات استانبول که اول بهمن 89 شکل گرفت گفتیم لازمه همکاری و گفتگو پذیرش حقوق ملت ایران است، اگردر ژنو 3 پذیرفته ایم که گفتگوها حول موضوعات مشترک باشد لازمه اش این است که شما به حق ملت ایران اعتراف کنید اما در روند این مذاکرات آنها این را نپذیرفتند و گفتگوها را ترک کردندو قبل از شروع گفتگوهای اخیر ادعایشان این بود که تحریم ها باعث شد ایران به پای میزگفتگو بیاید.

جلیلی ادامه داد: غربی ها زمانی گفتگو را ترک کردند که بیداری اسلامی در منطقه آغاز شد و دیدند که در کنار ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت های منطقه و توازن در منطقه به ضرر صهیونیست و همپیمانان آمریکا در حال تغیر است بنابراین پس از مدتی شروع به نامه نگاری کردند و گفتند ما گفتگوها را ترک نکردیم.

غني سازي 20 درصد

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: در گفتگوهای ژنو 2 مطرح کردیم که جمهوری اسلامی برای حقوق هسته ای نیازمند سوخت 20 درصد است بنابراین به آژانس نامه نوشتیم و اعلام کردیم که گزینه اول ما خرید است، آنها چون فکر کردند این موضوع معطوف به نیاز جمهوری اسلامی است، اقداماتی کردند مقرر شد سوخت 3.5 درصد را بدهیم و 20 درصد تحویل بگیریم اما آنها در تبادل هم بازی هایی درآوردند و شروطی گذاشتند که معقول و منطقی نبود که منجر به بیانیه تهران شد.

جلیلی یادآور شد: ما در ژنو 2 مطرح کردیم که اگر چنین تبادلی انجام نشد ما خودمان سوخت 20 درصد تامین می کنیم من لبخندی که برخی از آنها در آن گفتگوها زدند فراموش نمی کنم زیرا ادعایشان این بود که در صورتی هم که بخواهند تبادل با ما داشته باشند حداقل دو سال طول می کشد که البته ما نپذیرفتیم و تاکید کردیم که تبادل 3.5 درصد و 20 درصد باید همزمان باشد.

اقدام بزرگ ايران

وی تاکید کرد: به دنبال این جریان توانستیم با ظرفیت جوانان و دانشمندان کشور این اقدام بزرگ را انجام دهیم که شهید شهریاری هم نقش ارزشمندی در این موضوع داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: خوشبختانه در 25 بهمن سال 90 توانستیم سوخت 20 درصد را تبدیل به صفحات سوخت کنیم و در رآکتور تهران قرار دهیم. اگر آنها امیدهایی داشتند که بر اساس نیاز ما، فشار وارد کنند این هم از دستشان رفت بنابراین نامه نگاری هایشان شروع شد که گفتگوها را ادامه دهیم.

گفتگوي هدفمند

وی خاطر نشان کرد: آنچه در استانبول یک مطرح کردیم این بود که طبق ان پی تی حق جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود بنابراین گفتگوهای استانبول 2 بر این اساس شکل گرفت چون آنها پذیرفته بودند ما در استانبول 2 تاکید کرده بودیم که گفتگوها باید هدفمند باشد و مشخص باشد که این گفتگوها از چه نقطه آی آغاز و به چه نقطه ای ختم می شود. نکته دیگراین بود که تاکید کردیم این گفتگوها باید مبتنی بر گام های متقابل باشد یعنی اگر ما گامی بر می داریم متقابلا شما باید گامی بردارید آنها در استانبول 2 این موضوع را پذیرفتند که گفتگوها را بر این مبنا شکل دهیم.

ورود به مباحث جدي

جلیلی گفت: بنابراین در بغداد جمهوری اسلامی وارد بحث های جدی شد ما 5 پیشنهاد مشخص را بیان کردیم و مهمترین آن این بود که اگر 7 کشور قرار است با هم گفتگو کنند دلیلی ندارد فقط گفتگوها درباره موضوع هسته ای باشد آنها در استانبول 2 قبول کردند که محور گفتگوها در بغداد موضوعات هسته ای و غیر هسته ای باشد بنابراین یکی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات بغداد بحث بحرین بود آنها هم پیشنهاداتی در باره مبارزه با مواد مخدر و دزدی دریایی داشتند که ماهم مخالفتی نکردیم.

گام اساسی و جدی

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: موضوع دیگر این بود که گفتیم اگر می گویید مسیر همکاری و گام های اعتماد سازی را شروع کنیم ما امروز یک گام اساسی و جدی برداشتیم شما می گویید نگران انحراف مسائل صلح آمیز ایران هستید اما ما در عالی ترین سطح در نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی رهبر معظم انقلاب فتوا به حرام بودن سلاح های کشتار جمعی داده اند و این ظرفیت بزرگ برای خلع سلاح است و حال شما باید گامتان را برای مسیر بعدی بردارید و حق غنی سازی جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسید و بیانیه بغداد می تواند در خصوص همین موضوع باشد به این صورت که ما بر حرام بودن سلاح هسته ای تاکید می کنیم و شما هم بر حق غنی سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی تاکید کنید بر این اساس می توان گفتگوها را جلو برد.

جلیلی افزود: موضوع دیگراین بود که چارچوب گفتگوها نباید نامشخص باشد بنابراین پیشنهادات مشخصی ارائه شد و این پیشنهادات حتی قبل از آغاز گفتگوها به معاون اشتون ارائه شد موضوع چهارم این بود که در بحث حقوق و تکالیف، جمهوری اسلامی به هیچ عنوان نمی پذیرد که یک استثنا باشد و از حقوقش کاسته شود یا بیش از ان پی تی تکالیفی به او تحمیل شود. بنابراین اگر بحث هایی در این خصوص مطرح می‌شود باید بر اساس راههای اعتماد ساز باشد.

تیم مذاکره‌کننده ایران حق تساهل ندارد

از سوي ديگر رئیس مجلس شورای اسلامی كه خود مدتي مسئوليت تيم مذاكره كننده ايراني را عهده دار بود با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده در حقوق هسته ای ایران حق تساهل ندارد گفت: ایران در خصوص درجه غنی سازی به دلخواه خود می تواند درجه را مشخص کند.

علی لاریجانی با تاکید بر اینکه معاهده ان پی تی برای همه کشورها چارچوبی جهت فعالیت هسته ای تعیین کرده است، گفت: رفتار غربی ها در این زمینه مزورانه است که از طرفی پای میز مذاکرات می نشینند و از طرف دیگر به دنبال رفتارهای مزورانه هستند. آنها سوء تفاهم نسبت به خودشان دارند .

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای در خصوص حقوق ملت ایران در مذاکرات حق تساهل ندارد، گفت: ایران در جایی که مربوط به درجه غنی سازی است می تواند به دلخواه خود درجه اش را مشخص کند و این موضوع سدی برای پیشرفت فناوری هسته ای ما نیست.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده نیز باید توجه کند مرز مذاکرات مقررات بین المللی است و آنچه در مسیر مذاکره به عنوان مصالح در نظر گرفته می شود باید به اختیار ملت ایران و متناسب با نیاز ملت ایران تعیین شود.

وزير خارجه روسيه در تهران

اما ديروز همزمان با اعلام مواضع دو مذاكره كننده هسته اي ايران شاهد حضور سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در تهران بودي، وزارت خارجه روسیه در بیانیه اي درباره این سفر نوشته بود که مشکل سوریه در تهران مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. مهمترین هدف در حال حاضر مساعدت به اجرای طرح به تصویب رسیده "کوفی عنان" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد و رفع مشکلاتی است که مانع این امر می‌شوند. در همین راستا در نظر است ابتکار روسیه برای برگزاری کنفرانس بین المللی سوریه به طور مفصل با مدیریت جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد.

مخالفت با هرگونه تحریم یکجانبه

از سوي ديگر سرگی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری بعدازظهر ديروز با علی اکبر صالحی وزیرامورخارجه کشورمان که در وزارت امورخارجه برگزار شد گفت: موضع ما نسبت به تحریمهای یکجانبه علیه ایران مشخص است و مخالف هرگونه تحریم یکجانبه هستیم.

وی در مورد موضوع سوریه نیز افزود: مواضع ما در این مورد که طرح کوفی عنان باید در سوریه اجرا و همه بازیگرهای جهانی در این مورد متحد باشند با ایران مشترک است.

لاورف خاطرنشان کرد: در این زمینه کنفرانس بین المللی برگزار می کنیم و از همه می خواهیم که از طرح عنان حمایت کنند.

وی تاکید کرد: طرف ایرانی در مذاکرات 1+5 علاقه مند به یافتن راه حل هایی است که منجر به پیشرفت و حل و فصل برنامه هسته ای ایران شود.

مذاكرات در جهت سازنده

همچنین در این نشست صالحی، وزیر امورخارجه کشورمان نیز درباره مذاکرات ایران و 1+5 و موضع مسکو گفت: امیدواریم مذاکرات مسکو در همان جهت سازنده دو مذاکره گذشته پیش برود. البته موضوع پیچیده ای است و نیازمند صبر و حوصله است.

وزیر امورخارجه در مورد موضوع سوریه نیز خاطرنشان کرد: نظرات ما و روسیه در مورد سوریه به هم نزدیک است و اشتراکات فراوانی داریم. وی خاطرنشان کرد: دولتمردان سوریه باید این فرصت را داشته باشند که خواسته های مشروع مردم را پاسخ دهند.

پكن انعطاف در مذاكرات را خواستار شد

نماينده چين در سازمان ملل هم در آستانه مذاكرات مسكو ميان ايران و 1+5 تاكيد كرد كه تنها راه حل مساله هسته‌يي ايران گفت‌وگو و مذاكره است.

به گزارش ایسنا لي بائودونگ، درباره مذاكرات ايران و 1+5 گفت كه پكن اميدوار است همه طرف‌هاي مربوطه از خود حسن نيت و انعطاف نشان دهند، به نگراني‌هاي يكديگر احترام گذاشته و براي پيشبرد روند ديپلماتيك اقدام و به تدريج اختلاف‌شان را از طريق گفت‌وگو حل كنند.

فضا سازی رسانه های غربی

رسانه های رژیم صهیونیستی و غربی با هدف تاثیرگذاری بر نتایج مذاکرات آتی مسکو دو راهکار را در روز های اخیر در دستور کار خود قرار داده اند.

به گزارش مهر، یکی از راهکارهای که این روزها رسانه های غربی و صهیونیستی پیگیری می کنند تهدید جلوه دادن توان نظامی ایران و غیر صلح آمیز معرفی کردن برنامه هسته ایران است تا از این طریق بتوانند در مذاکرات دست بالا را داشته باشند.

* رادیو اسرائیل به نقل از وزیرامور استراتژیک رژیم صهیونیستی و برای نظامی جلوه دادن برنامه هسته ای ایران: تا ایران دست از غنی سازی اورانیوم بر ندارد ما آرام نخواهیم گرفت.

* خبرگزاری فرانسه هم در اقدامی مشابه به نقل از یک سرهنگ رژیم صهیونیستی بنام "آدام زوسمان" که مسئول امنیت مناطق مرکزی این رژیم است نوشت: در صورت بروز جنگ با ایران علی رغم اینکه ما قویترین سیستم دفاع موشکی در جهان را داریم اما نمی توانیم تمامی موشکهای شلیک شده از سوی ایران را هدف قرار دهیم و صد ها موشک بر مناطق مرکز ی و تل آویو فرود خواهند آمد در صورتی که موشک ها از نوع "نامتعارف" باشند مجبور به تخلیه کامل این شهر و توزیع ماسک های شیمیایی در بین شهروندان خواهیم بود.

* شبکه "سی.ان.ان" آمریکا با اشاره به نصب سانتریفوزهای بیشتر در سایت فوردو اعلام کرد، ایران درحالی که همچنان ادعا می کند برنامه هسته ایش صلح آمیز است، امروز از پیشرفت مهم هسته ای خود در زمینه غنی سازی اورانیوم خبر داد که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی می باشد.

لازم به ذکر است این دروغگویی ها درحالی صورت می گیرد که اصول ایدولوژیک و دینی ما بنا به فرموده مقام معظم رهبری ساخت سلاح هسته ای را حرام می داند بطوریکه چندی پیش یک تحلیل گر آمریکایی با جدی دانستن نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح هسته ای گفت ایرانی ها باراساس این حکم شرعی حتی در طول جنگ 8 ساله ایران و عراق که رژیم صدام حسین بارها بطور علنی از سلاح های شیمیایی علیه نیروهای ایرانی استفاده کرد با این حال ایران هرگز علیه عراق از سلاح های شیمیایی استفاده نکرد.




 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: mashreghnews.ir