آمریکایی ها
در حال حاضر 150 نیروی ویژه کماندو به همراه شماری از متخصصان و فرماندهان جنگی به فرماندهی تعدادی از درجه داران عالی رتبه امریکایی وارد اردن شده و در شمال این کشور مستقر شده اند تا در صورتی که درگیری ای در مرز اردن و سوریه رخ دهد، وارد عمل شوند.


دیپلماسی ایرانی: روزنامه امریکایی نیویورک تایمز اعلام کرد، ارتش امریکا نیروهای ویژه خود را برای کمک به دولت اردن به این کشور فرستاده تا در صورت تعرض به پناهندگان سوری از خاک سوریه و سناریوهای احتمالی دیگر از جمله از کنترل خارج شدن سلاح های شیمیایی توسط حکومت سوریه وارد عمل شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، به گفته این روزنامه امریکایی در حال حاضر 150 نیروی ویژه کماندو به همراه شماری از متخصصان و فرماندهان جنگی به فرماندهی تعدادی از درجه داران عالی رتبه امریکایی وارد اردن شده و در شمال این کشور مستقر شده اند تا در صورتی که درگیری ای در مرز اردن و سوریه رخ دهد، وارد عمل شوند.

بنا به این گزارش این نیروها در 55 کیلومتری شمال امان، پایتخت اردن، نزدیک ترین نقطه به مرز سوریه مستقر شده اند و گفته می شود این نزدیک ترین موقعیتی است که امریکا در قبال ناآرامی های سوریه از لحاظ نظامی تا کنون اتخاذ کرده است.

پیش از این اردن و سوریه در پی تشدید ناآرامی های اخیر سوریه چند بار در مناطق مرزی با یکدیگر درگیر شده بودند و دو طرف خاک یکدیگر را هدف حملات خمپاره ای و توپ خانه ای قرار داده بودند.

این در حالی است که ایالات متحده امریکا تا کنون اعلام می کرده است که با هر گونه ارسال نیروی نظامی به سوریه مخالف است و هیچ تمایلی هم به ارسال سلاح برای کمک به شورشیان ندارد چرا که بیم آن می رود که این سلاح ها به دست اسلام گرایان تندرو و القاعده برسد. اگر چه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا هشدار داده است که در صورتی که سلاح های شیمیایی سوریه از خاک این کشور خارج شود و یا دولت سوریه تصمیمی در این زمینه بگیرد که مغایر با منافع غرب و امریکا باشد و از این بابت احساس نگرانی شود، ارتش امریکا فورا وارد عمل خواهد شد.

پیش از این نیز نیروهای امریکایی در اردن حضور داشتند اما بیشتر به اردنی ها در رساندن کمک های غذایی، آب رسانی و دیگر خدمات انسان دوستانه به پناهندگان سوری کمک می کردند، اما اعلام حضور نظامی آنها در اردن برای آماده شدن برای عملی ساختن سناریویی جدید در سوریه برای نخستین بار است که اعلام می شود.

چندی پیش مقام های قطری و عربستانی اعلام کرده بودند که تحت فشار امریکا ارسال سلاح های سنگین مثل دوشکا و خمپاره انداز به شورشیان سوری را متوقف کرده اند. سازمان ملل نیز نسبت به ارسال چنین سلاح هایی به سوریه هشدار داده بود. در ترکیه نیز اوضاع چندان باب میل آنکارا پیش نمی رود و تنش های مرزی سوریه – ترکیه روز به روز تشدید می شود. تا آن جا که برخی منابع خبری خبر از احضار احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به پارلمان این کشور برای ارائه پاره ای توضیحات درباره سیاست های آنکارا در قبال بحران سوریه می دهند.

در ابتدای ماه جاری میلادی در اردوگاه پناهندگان سوری تظاهراتی به راه افتاده بود که نیروهای ضد شورش اردن وارد عمل شده و با شلیک گازهای اشک آور اقدام به پراکنده کردن تظاهر کنندگان کرده بودند. آنها در اعتراض به وضعیت بد معیشتی شان و همچنین برخورد دولت اردن با آنها دست به تظاهرات زده بودند و اقدام به آتش زدن چادرها و تخریب ممتلکاتشان کرده بودند.

ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن می گوید که بیش از 200 هزار پناهنده سوریه از طریق مرز سوریه و اردن به کشورش آماده اند و دولت اردن دیگر بیش از این توانایی میزبانی از پناهندگان سوری را ندارد. وی همچنین از مشکلات اقتصادی ای که بر دوش اردن به واسطه حضور پناهندگان سوری سنگینی می کند نیز گلایه کرده است.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irdiplomacy.ir



مطالب داغ سایر بخش ها:
جرئیات قرارداد نظامی عراق و روسیه
حذف سنگسار از قانون جدید مجازات اسلامی
امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور به 100 رسید
ساختمان شش طبقه كامل نشده، فرو ريخت
پرداخت سود سپرده‌های‌ ارزی‌ به‌ ریال‌ ممنوع شد!