ماه‌ها پس از آنكه موضوع گشايش دفتر ديپلماتيك ايالات متحده در صدر توجه رسانه‌ها قرار داشت، ديروز وزير امور خارجه آمريكا در آخرين روزهای فعاليت‌اش در اين سمت، ادعا كرد كه واشنگتن هيچ‌گاه چنين پيشنهادی را ارائه نكرده است.
 
كاندولیزا رایس كه با اعضای شورای روابط خارجی آمریكا سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما هرگز واقعا از ایرانی‌ها درخواست نكرده‌ایم، بنابراین نمی‌دانیم كه آنها چه گفته‌اند. گاهی از سوی ایرانی‌ها شنیده‌ایم كه آنها آماده توجه به آن پیشنهاد هستند.

اما هدف از ایجاد این دفتر فقط مردم ایران بود. هدف آن همواره تلاش‌های ما برای دسترسی به مردم ایران بود تا كار ویزا گرفتن آنها برای آمریكا آسان‌تر شود و اینكه جایی برای تماس با ایالات متحده آمریكا داشته باشند. مثل كاری كه دفتر حافظ منافع ما در هاوانا ( كوبا) انجام داده است.

به گزارش مهر، وی بی‌توجه به اینكه بحث ایجاد دفتر دیپلماتیك همیشه از سوی واشنگتن مطرح شده، گفت: ما هرگز ایجاد چنین دفتری را رسما پیشنهاد نكرده‌ایم. رئیس‌جمهور (بوش) یك تصمیم اصولی گرفت ؛

ما روی آن كار كردیم و سپس حمله روسیه به گرجستان و پس از آن مخالفت ایران با صوفا (توافقنامه امنیتی واشنگتن – بغداد ) تمركز را از آن گرفت و مسیر حركت آن را منحرف كرد.

به نوشته ایسنا، رایس تاكید كرد كه گشایش این دفتر در قالب یك تصمیم سیاسی قاطع علیه حكومت ایران بود و یك دفتر حفاظت كه بتواند سكویی برای تماس با مردم ایران باشد منطقی به‌نظر می‌رسد.

همزمان با این مواضع متناقض، برخی روزنامه‌های آمریكایی گزارش دادند كه باراك اوباما رئیس‌جمهوری منتخب آمریكا در نظر دارد گروهی متشكل از دیپلمات‌های آمریكایی را برای هماهنگ كردن موضع این كشور در قبال ایران تشكیل دهد.

به گزارش آریا به نقل از شینهوا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: یك مسئول وزارت امور خارجه آمریكا كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه اوباما به همین منظور در نظر دارد تعدادی از دیپلمات‌های حرفه‌ای را برای عضویت در این گروه انتخاب كند.

براساس گزارش واشنگتن تایمز، پیشنهاد تشكیل این گروه در دیدار اوباما و هیلاری كلینتون در اوایل این ماه مطرح شد. سخنگوی اوباما تا‌كنون درباره این خبر اظهار نظر نكرده است.

مسیر سخت
ریچارد مورفی، معاون پیشین وزیر خارجه آمریكا هم در یادداشتی در یك روزنامه آمریكایی با تاكید بر ضرورت تغییر رویكرد آمریكا در قبال ایران، سیاست چماق و هویج (تهدید و تطمیع) واشنگتن در برابر برنامه هسته‌ای تهران را شكست خورده توصیف كرد.

به گزارش مهر، وی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: ما همواره عادت داشته‌ایم كه فكر كنیم خاورمیانه حیاط خلوت آمریكاست و به شكلی تصادفی منافع كشورهای دیگر از جمله ایران در همسایگی كشورهای این منطقه را انكار می‌كنیم.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: دولت بوش سیاست خود درباره ایران را بر موضوع هسته‌ای آن متمركز كرده و به‌دنبال تحریم‌ها علیه آن بوده است.

اما سیاست وی مبنی بر سیاست چماق و هویج تاكنون نتیجه مثبتی نداشته و برنامه هسته‌ای ایران با سرعتی بیشتر ادامه یافته است.

مورفی به زعم خود ادعا كرده كه ادامه گفت‌وگوهای واشنگتن و تهران مستلزم توقف تهدیدهای ایران علیه رژیم صهیونیستی و تایید آمادگی آن برای حمایت از یك توافق آتی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست.

اما آمریكا نمی‌تواند انتظار این مسئله یا تغییر در دیگر سیاست‌های ایران را به‌عنوان پیش شرطی برای گفت‌وگوی خود با تهران داشته باشد.

در پایان این مطلب آمده است: مسیر بهبود روابط ایران و آمریكا سخت خواهد بود، اما سود ممكن دوجانبه هم برای منافع آمریكا و هم برای منافع ایران بدیهی است. زمان آغاز همین حالاست.

8 تا 12 هفته گفت‌وگو
رئیس كمیته امور خارجی كنگره آمریكا نیز كه در تل‌آویو به سر می‌برد، گفت: گفت‌وگوهای ایران و آمریكا باید در یك دوره زمانی مشخص یعنی بین 8 تا 12 هفته انجام شود.

به گزارش فارس، هوارد برمن به روزنامه جروزالم‌پست اظهار داشت كه ضرورت گفت‌وگوی محدود با ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم این كشور یا در غیراین‌صورت ترغیب دیگر كشورها برای تحریم‌های ایران است.

وی مدعی شد: این محدوده زمانی به ایران اجازه نخواهد داد مانند گذشته از این مذاكرات به‌عنوان پوششی برای ادامه برنامه هسته‌ای خود استفاده كند.

این مقام آمریكایی همچنین تاكید كرد كه وی از گفت‌وگوی محدود با تهران حمایت می‌كند زیرا راهبرد كنونی بی‌اثر است.

امید روسی
ویتالی چوركین هم رویكرد تیم باراك اوباما در قبال ایران را امیدبخش خواند و تاكید كرد كه مسكو به روند مذاكرات در چارچوب گروه 1+5 پایبند خواهد بود.

به گزارش ایسنا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در كنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان اظهار داشت كه اعلامیه‌ تیم باراك اوباما، در رابطه با امكان گفت‌و‌گو با ایران امید به واكنش مثبت از تهران و ادامه روند سیاسی برای حل مشكل برنامه هسته‌ای ایران را ایجاد می‌كند.

وی افزود: لازم است روند سیاسی در رابطه با ایران ادامه یابد. ما اعلامیه امید بخشی را از تیم اوباما درباره تمایل به آغاز گفت‌وگو با ایران شنیده‌ایم. امیدوارم اگر چنین سخنانی از واشنگتن شنیده می‌شود، ایران نیز پاسخی سازنده به‌ آن بدهد.

طرف تازه

از سوی دیگر، در حالی كه به گزارش مهر، عبدالرحمان العطیه دبیركل شورای همكاری خلیج‌فارس در گفت‌وگو با روزنامه عكاظ چاپ عربستان سعودی اظهار داشت كه كشورهای حوزه خلیج [فارس] معتقدند حل بحران پرونده هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگوی دیپلماتیك حل و فصل شود، محمد البرادعی اظهار داشت: كشورهای عربی باید بخشی از روند مذاكره با ایران باشند؛

چرا كه هر راه حلی كه به اوضاع منطقه‌‌ای بستگی دارد، بخشی از آن به‌عهده كشورهای عربی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن چند روز پس از نشست ناموفق اعراب و 1+5 ادعا كرد: نمی‌فهمم چرا این كشورها از این مشكل كه برایشان بسیار حیاتی است، غافل هستند و چگونه می‌توان این مسئله را بدون اینكه اعراب بخشی از آن باشند، حل كرد.

حمایت از ساركوزی

ایرنا: رئیس حزب لیكود اسرائیل كه احتمال دارد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بشود، در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو از چرخش سیاست نیكلا ساركوزی در مقابل ایران استقبال كرد و آن را یك پدیده مهم دانست.

بنیامین نتانیاهو مدعی شد: ساركوزی تهدیدات اتمی شدن ایران را خوب فهمیده است و با قاطعیت درخصوص آن حرف می‌زند و تغییر رفتار فرانسه در قبال ایران نیز یك پدیده مهم است و این موضعگیری، روابط بین فرانسه و اكثریت كشورهای عرب را به خطر نمی‌اندازد؛ چرا كه آنان نیز از سوی ایران مورد تهدید هستند.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir