سخنگوی دولت نهم شامگاه گذشته باحضور در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) به پرسش‌‏های آنها پیرامون مسایل سیاسی،اقتصادی و فرهنگی کشور پاسخ داد.

به گزارش "ایلنا"، غلامحسین الهام در ابتدای این مراسم رویکرد به فهم قدرت را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: رویکرد اول نگاه قدرت برای قدرت است و رویکرد دیگر نگاهی است که قدرت را برای علت می‌‏خواهد.
وی در مورد رویکرد اول که همان قدرت برای قدرت است، توضیح داد: نتیجه این نوع قدرت، اقتدارگرایی محض، سلطه انسان بر انسان دیگر ، استعمار، فساد و طاغوت است و دراین نوع رویکرد از هر ابزار برای رسیدن به قدرت استفاده می‌‏شود اما اگر هدف از قدرت عدالت باشد، نگرش به قدرت متفاوت است.
بدون حکومت هیچ آرمانی تحقق نمی‌‏یابد
الهام قدرت عدالت را جزو مکتب علوی دانست و تصریح کرد: امیرالمومنین نیز در امر قدرت جدی بود و حکومت را ابزاری برای اجرای عدالت می‌‏دانست زیرا بدون حکومت هیچ آرمانی تحقق نمی‌‏یابد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه حکومت بازیچه نیست که عده‌‏ای آن را به بازی قدرت تبدیل کنند،تصریح کرد:حکومت یک عقیده است و جنگ جدی برای این عقیده وجود دارد لذا باید برای کسب چنین اقتداری، جدی بود.
وزیر دادگستری ادامه داد: سیاست به معنای تلاش برای اقتدار مبتنی بر عدالت،تکلیف مثبت است و کسانی که در این مسیر حرکت می‌‏کنند، شایسته حمایت هستند.
الهام در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: می‌‏گویند امروز یک ابر قدرت وجود دارد که آمریکاست و قدرت آن با عمق تاثیرگذاری در جهان از لحاظ نظامی ، اقتصادی و سیاسی فراگیر است، هر نوع مقاومت هم در مقابل این ابرقدرت بی حاصل است و تنها راه ، تسلیم در برابر نظام جهانی است. می‌‏گویند از عراق و افغانستان عبرت بگیرید و چرا بر اصولتان ایستگادگی می کنید و برای عدم شناسایی رژیم اشغالگر هزینه می‌‏پردازید.این اقتدار به دنبال انحلال در نظام سیاسی است.
وی ادامه داد: برخی این مسیر را در کشور دنبال کرده و برای آن برنامه ریزی کردند که البته موفق شدند که بر اریکه قدرت برآمده از گفتمان امام ، انقلاب غلبه کنند و ما را در چنین مخمصه‌‏ای گرفتار کردند.
سخنگوی دولت با اشاره به روی کار آمدن دولت نهم خاطرنشان کرد: پس از 3 تیر، گفتمان عوض شد .برخی می‌‏خواستند بگویند این نظام ستیزه‌‏گر است و به نظام هماهنگ با نظام بین المللی نیاز داریم لذا پدیده سکولاریسم در متن انقلاب شروع به رشد کرد و 3 تیر آن را به گفتمان امام بازگرداند.
الهام مهمترین عملکرد دولت نهم را بازگشت به گفتمان انقلاب و امام عنوان کرد و گفت: حمایت‌‏های رهبری از دولت مربوط به همه دولت های قبلی بوده است اما این حمایت یک حمایت اجرایی است و به منظور تقویت برای انجام ماموریت‌‏ها صورت می‌‏گیرد. اگر در سیستم اجرایی حمایت نباشد، دولتی توفیق نخواهد یافت.
وی معتقد است: نگاه رهبری به دولت سازندگی و اصلاحات انتقادی بود که شاخص های فراوانی در این مورد وجود دارد.
مقام رهبری در دولت سازندگی عدالت و اصلاح رفتار دولت با مردم را دنبال می‌‏‌‏کردند مبارزه با فقر، دنیا گرایی، ثروت های بادآورده و غیره، خط مشی رهبری در آن دوره بود؛ البته همین دیدگاه در دوره اصلاحات نیز جریان داشت. تقسیم اصلاحات به دو بخش آمریکایی و اصلاحی، اصلاح گرایشات دموکراتیک ، خلق ادبیات جدید برای اصلاح تفکرات سکولاریستی و غیره از گفتمان انتقادی این دوران بود.
گفتمان مقام معظم رهبری در دولت نهم انتقادی نبود
الهام تاکید کرد: گفتمان رهبری در دولت نهم انتقاد نبود بلکه حمایت مطلق است و همچنان انتقاد از رویکرد سکولاریسمی ادامه دارد.
در ادامه این مراسم دانشجویان به طرح سوالات خود از سخنگوی دولت پرداختند اولین دانشجوی پرسشگر با خواندن اشهد خود از الهام پرسید که در مبارزه با مفاسد اقتصادی چه کار کرده‌‏ اید و از جزایری چه خبر و چرا این همه مسوولیت را جمع کرده‌‏اید؟ الهام در پاسخ به این دانشجو گفت: بهترین راه پاسخ ندادن به این سوالات است زیرا جواب آنها روشن است.
وی افزود: در 10 سال اخیر اتفاقاتی رخ داد و وزارت دادگستری از حیظ انتفاع ساقط شد؛ بنابراین یکی از کارکردهای ما احیای ظرفیت دادگستری در چارچوب قانون اساسی است.
الهام با بیان اینکه طبق ماده 160 قانون اساسی وزارت دادگستری مسوول کلیه امور مربوط به قوای سه گانه است ،گفت: در سال‌‏های اخیر رئیس قوه‌‏قضاییه، نماینده ویژه‌‏ای برای ارتباط با مجلس منصوب کرد و در ارتباط با مجلس، تشکیلات دیگری به صورت هم‌‏عرض وجود دارد و از سویی تمام بخش‌‏های قوه‌‏قضاییه با دولت و قوه مجریه مرتبط است. سال گذشته در قانون بودجه تصویب شد که حقوق کارکنان دولت از خزانه پرداخت شود تا تاخیری در حقوق کارکنان دولت پیش نیاید کار خوبی بود اما نیاز به نظارت و مدیریت خوب داشت که قوه قضاییه آن را نپذیرفت و مخل استقلال این قوه دانست و در نتیجه آن وزیر دادگستری دیگر نتوانست از کم و کیف پرداخت‌‏ها اطلاع یابد.
اگر رئیس قوه‌‏قضاییه اختیارات مالی خود را تنفیذ نمی‌‏کند، رییس دادگستری چکاره بید!.
وی ادامه داد: دولت برای مسکن نظام‌‏نامه‌‏ای تنظیم می‌‏کند اما هنوز حرف من تمام نشده، می‌‏گوید غیرقانونی است. یعنی دولت کار غیر‌‏قانونی می‌‏کند؟
عضو کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی نیستم
الهام در مورد کمیته مبارز با مفاسد نیز گفت: من عضو این کمیسیون نیستم البته به دلیل برخی مسایل دعوت می‌‏شوم و عضویت من در این کمیسیون افتخاری است و امشب هم جلسه ستاد نمایندگان سه قوه برگزار می‌‏شود .مبارزه با مفاسد ارتباطی با وزیر دادگستری ندارد.
وزیر دادگستری همچنین در مورد بودجه‌‏ای که به قوه‌‏قضاییه و قضات تعلق می‌‏گیرد، گفت: رشد بودجه قوه‌‏قضاییه در سال‌‏های دولت نهم بسیار خوب بوده است هم در رشد عمران و هم در رشد اجرایی.وضعیت قضات هم بد نیست و حقوق آنها با حقوق اعضای هیات علمی برابری می‌‏کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چگونه می‌‏توانید این همه شغل را با یکدیگر مدیریت کنید؟ گفت: من تمام این مشاغل را با رای این مجلس و خواست سه قوه پذیرفتم اگر هم اشکالی دارد، این اشکال متوجه روسای سه قوه است . برخی فکر می‌‏کنند که اگر من از شورای نگهبان بروم، یک جوان تازه کار می تواند جای من بنشیند!! البته من آویزان نیستم. وزمانی که در شورای نگهبان بودم رئیس قوه‌‏قضاییه مرا به رئیس‌‏جمهور معرفی کرد و رئیس‌‏جمهور نیز من را برای تصدی وزارت دادگستری به مجلس پیشنهاد داد که مجلس هم موافقت کرد.
وی افزود: پس از قبول مسوولیت وزارت دادگستری کمیسیون قضایی مجلس هفتم مرا احضار کرد و در مورد دو شغله بودن پرسیدند که من هم گفتم من رای ندادم، خودتان رای دادید. آیا من نباید این مشاغل را می‌‏پذیرفتم؟
الهام گفت: اگر چند شغله بودن اشکال حقوقی دارد پیشینیان هم نباید این کار را می کردند.رئیس سازمان ثبت احوال هم عضو شورای نگهبان است و حجم کارهای این سازمان به اندازه تمام مشاغل من است. در ضمن بسیاری از این امور که شغل نامیده می‌‏شود، شغل رسمی نیست آیا واقعا مشکل کلیدی کشور این است؟.
سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات یک دانشجو مبنی بر اینکه پیامک‌‏های کوتاهی درمورد چند شغله بودن شما ارسال می‌‏شود که یک نمونه آن جایگزینی شما به جای قلعه نویی برای سرمربی تیم ملی است، گفت: این پیامک‌‏ها یک نوع تفریح است و اگر برای ما آب ندارد برای شما نان دارد! من از مسرور شدن شما نگران نیستم.
الهام سپس به بیان برنامه کاری خود در یک روز پرداخت و گفت: ساعت 5/6 در کارگروه مسکن شرکت کردم، از ساعت 5/8 تا 10 در دفتر بودم و ساعت 10 به شورای مشورتی قوه قضاییه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رفتم، ساعت 13:30 نیز مجددا به دفتر برگشتم ساعت 15:30 درجلسه شورای مسکن رئیس‌‏جمهور حضور پیدا کردم و ساعت 17:30 پس از اقامه نماز در خدمت شما هستم .
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که پرسید چقدر به این حرف مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "مردی و کاری" اعتقاد دارید، گفت: مردمی وکاری حرف درستی است. در تمام زندگی تلاش کردم به آن عمل کنم اما نتوانستم و از شما می‌‏خواهم تلاش کنید تا شاید بتوانید.
الهام خاطرنشان کرد: حکومت نمی‌‏تواند بدون اشکال باشد. امام راحل نیز به برخی انتقادات نسبت به جمهوری اسلامی پاسخ داده است همانطور استاندار امیر المومنین هم خطا می‌‏کند اما مهم این است که حکومت چگونه برخورد می‌‏کند؛ بی‌‏تفاوت ویا قاطع .
نمی خواهیم منکر مشکلات شویم اما مصادیقی که عنوان کردید مانند مشایی و کردان هیچ ارتباطی مستقیمی با دولت ندارد البته باید حوزه نظامی سیستماتیک وجود داشته باشد.
سیستم اداری نیازمند تحول و انقلاب است
وی در واکنش به انتقاد دانشجویی که از عدم ثبات امنیت شغلی اظهار نگرانی کرد، گفت: سیستم اداری ما پوسیده و حرکت دادن آن دشوار است پس از یک دوره‌‏ای که فضا به طورر دیگری بود، اصلاح کار در این دوره کار ساده‌‏ای نیست .
وزیر دادگستری در مورد شعار احمدی نژاد مبنی بر اینکه تمرکز زدایی را از تهران آغاز می‌‏کنیم گفت: دولت تمرکز زدایی را از خود شروع کرد و در کل کشور رها شد و در تهران نماند. وزرا کار سختی دارند؛ با مشاهده فعالیت وزرای کشاورزی ، کار ، صنایع و غیره متوجه این امر می‌‏شوید که آنها دائما در حال تردد در شهرها و استان‌‏ها هستند. ما روح تمرکز زدایی را از خودمان شروع کردیم .
الهام ادامه داد: یکی از اهداف سفرهای استانی هم تمرکززدایی بود که حتی دولت برای سیاست گریز از مرکز امتیاز داد.
معتقدیم که سیستم اداری نیازمند تحول و انقلاب است و دولت برای یک تحول هزینه‌‏های زیادی می‌‏پردازد عمده هزینه‌‏های پرداخت شده از سوی احمدی‌‏نژاد برای بخش تحول در مدیریت اداری بوده است.
وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: تمرکززدایی را در وزارت دادگستری هم اجرا کردیم یعنی تمام تشکیلات این وزارت خانه را در ساختمانی جای دادیم که مربوط به شرکت آب و فاضلاب یک استان بود. تمام دستگاه های دولتی مکلف به فروش املاک مازاد خود شدند .
از اظهار اشتباه خود ابایی نداریم
الهام در پاسخ به سوال دانشجویی که چرا احمدی نژاد نمی‌‏خواهد اشتباه خود در انتصاب کردان را بپذیرد اظهار داشت: کسی از اظهار اشتباه خود ابایی ندارد اما باید توجه داشت که برداشت‌‏ها متفاوت است.احمدی‌‏نژاد حتی یک بار هم از مدرک کردان حرفی نزده و دفاعی نکرده است و بارها این مدارک را کاغذپاره خوانده است. خودم هم مخالف پرداخت هزینه برای کردان بودم البته شیوه کردان قابل تحلیل است.
وی تصریح کرد: کردان 30 سال مدیر رده بالای کشور بود و دردانشگاه آزاد هم تدریس می‌‏کرد البته برای وزارت نیازی به مدرک نیست اما چگونه او بدون مدرک در دانشگاه آزاد تدریس می‌‏کرد.
الهام که با اصرار دانشجویان در قبال مساله مشایی مواجه شده بود گفت: ممکن است به برخی مسایل انتقاد داشته باشید که ارتباطی با کلان دولت ندارد. مگر در یک مجموعه، همه روحیات و ویژگی‌‏های یک فرد مورد قبول است. در موردمشایی هم رهبری فرمودند که این حرف غلط بوده است ومشایی هم پذیرفت و بازگشت.البته همه دولت را بند یک مورد کردن صحیح نیست و دولت مشایی نیست و احمدی نژاد هم مشایی نیست.
دانشجوی لرستانی در این مراسم ادعا کرد که دولت تنها به استان‌‏هایی توجه می‌‏کند که ظرفیت پیشرفت در آنها وجود دارد و به سایر استان‌‏های مربوط توجهی ندارد که الهام به وی گفت: این ادعا غلط است. نمی‌‏توان در سفرهای استانی همه جا را تعطیل کرد و به فکر رشد یک جا باشیم البته آن بخش صنعتی فعال نباید تعطیل شود و ظرفیت‌‏های معطل مانده هم باید فعال شود و به آن که عقب‌‏مانده کمک بیشتری خواهد شد.
برای این دولت تعطیلی معنا ندارد
وی افزود: دولت به همه استان‌‏ها رفته است اما باید توجه کنیم که ما چه وضعی را تحویل گرفتیم اما با امید نشاط وارد شدیم. آرمان دانشجویان هم مقدس است و باید مطالبات را دنبال کنیم اما با نگاه واقع‌‏بینانه ونه از یاس و ناامیدی .
الهام به فعالیت‌‏های شبانه‌‏روزی رئیس‌‏جمهور در جهت ارتقای وضعیت کشور اشاره کرد و گفت: در روز عید غدیر ایشان تمام کابینه را به جلسه بردند تا به فکر مردم و آسایش آنها در تعطیلات باشیم. برای این دولت تعطیلی معنا ندارد .
وزیر دادگستری در مورد بودجه نفت نیز گفت: در پول نفت همه سهیم هستیم اما باید آن را صرف زیرساخت‌‏ها کنیم. باید حجم اعتباراتی که دولت برای امور عمرانی هزینه کرده است را با دولت‌‏های قبلی به صورت واقع بینانه مقایسه کنیم . در سال 85 بیشترین هجمه به دولت شد که تئوری ندارد و جرمش این بود که می‌‏خواست حجم کار عمرانی بالا برود و با سرمایه نفت، زیر ساخت‌‏ها ساخته شود.
الهام گفت: 93 درصد حجم گازرسانی درروستاها در این دولت انجام شد و بیش از 3 هزار روستا گازرسانی شدند و سرمایه گذاری تسهیلات بانکی نیز بین تمام مناطق های کشور تقسیم شد .
طرح مسکن مهر نیز انقلابی در امر مسکن بود و قیمت را از مسکن برداشت ؛یعنی زمین های 99 ساله را به صورت اجاره‌‏ای به مردم واگذار کرد.
سخنگوی دولت با انتقاد از برخی اظهارات در مورد صندوق ذخیره ارزی گفت: می‌‏گفتند که با حساب ذخیره ارزی پرتقال وارد کرده‌‏ایم. رقم صادرات محصولات کشاورزی از سال 81 تا 83 حدود 6/29 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 84 تا 86 به6/75 میلیارد دلار رسید واردات سیب نیز از 6 میلیون دلار به 311 میلیون دلار افزایش یافت.
احمدی نژاد دارای اعتماد نفس بالایی است
الهام در مورد انتقاداتی که درباره محدود بودن حلقه مشاوران رئیس‌‏جمهور می‌‏شود، توضیح داد: مقصود از محدودیت چیست اگر ابلاغ مشاور است که نباید آن را جدی گرفت مشاور واقعی باید از ظرفیت های فعال و فکری موجود استفاده کند حلقه احمدی‌‏نژاد باز است و کل ملت در آن جای می‌‏گیرد.
وی با تاکید بر اینکه احمدی نژاد دارای روح اعتماد نفس بالایی است، خاطرنشان کرد: او روح اعتماد به نفس و شجاعت ملت را تقویت می‌‏کند.
الهام در بخشی دیگری از اظهارات خود گفت: در زمان آغاز کار دولت برخی موضع گرفتند و گفتند نمی‌‏گذاریم برگ ریزان مدیریت صورت گیرد اما از آنجا که لازمه رئیس‌‏جمهور، شکست قالب‌‏ها است، احمدی‌‏نژاد هزینه‌‏های زیادی پرداخت تا قبل از دولت نهم سابقه تغییر نیرو با این حجم وجود نداشته است وحجم سوالات و استیضاح هم بی‌‏سابقه بوده است از آن طرف ادعا می‌‏کند که حلقه مدیران را بسته است.
الهام معتقد است باید کادر سازی کنیم که یکی از راه‌‏های آن تحزب است البته قالب تحزب یک شرک حزبی ایجاد کرده است و جنود حزبی به جای رویش حزب موجب حذف شده است بنابراین باید تشکل پیداکنیم و مبنا را بر تشکل گفتمانی و ارتباط بگذاریم و ارتباط مبتنی بر نگاه گفتمانی که موجب شناسایی نیروها می‌‏شود. باید در چارچوب این گفتمان، نیروها را شناسایی و در حوزه مدیریتی رشد دهیم. به رسانه‌‏ها انتقاد وارد است که گفتمان سازی نکردند؛ بنابراین حامیان گفتمان باید به میدان بیایند و دولت هم از آنها حمایت می‌‏کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت با مافیای نفتی چه کرد و آیا این مبارزه متوقف شده است گفت: اگر بحث مبارزه با مافیا ادامه نداشت این همه اعتراض علیه دولت نبود پای روی دم مافیا گذاشتند که آنها کارشناسی و تخریب می کنند.
مافیا اکنون احساس امنیت نمی‌‏کند و با وجود احمدی‌‏نژاد، احساس ناامنی دارد. حذف احمدی نژاد یعنی احیای مافیا.

رئیس‌‏جمهور را به عدم صداقت متهم کردن روا نیست
الهام در واکنش به دانشجویی که رئیس‌‏جمهور را درمساله کردان و مشایی به بی‌‏صداقتی متهم کرد، گفت: عدم صداقت را مهمترین مشکل می‌‏دانیم زیرا صداقت نقطه نجات ماست لذا اگر در دولت و رابطه دولت و ملت کسی به عدم صدق آلوده باشد، در گفتمان جایی ندارد لذا باید فرهنگ صداقت را حمایت کنیم و مهمترین رکن پیروزی رئیس‌‏جمهور صداقت اوست.
وی افزود: هرچند نباید از رئیس جمهور انتظار عصمت داشته باشیم چون او هم فردی معمولی است که اشتباه می‌‏کند.

وزیر دادگستری با اشاره به حدیثی از امام معصوم مبنی بر اینکه اگر 70 نفر گفتند فردی کاری را کرده است اما خودش گفت که ‌‏نکرده‌‏ام، حجت حرف همان یک نفر است، ادامه داد: مشایی می‌‏گوید من نگفتم و برخی برداشت نادرست دارند.احمدی‌‏نژاد هم بر طبق این اصل برخورد کرد البته من احتیاط بیشتری لازم می‌‏دانم. تند نرویم و رئیس‌‏جمهور را به عدم صداقت متهم کردن روا نیست.
الهام همچنین در مورد وضعیت زندگی خود توضیح داد: خانه من نزدیک استادیوم آزادی است که سه دنگ آن متعلق به من و سه دنگ متعلق به همسرم است و 15 خردادماه مراسمی در آنجا می‌‏کنیم که می‌‏توانید بیایید. اتومبیل من هم پراید ساده است و حقوقم از استادیاری دانشگاه تهران تامین می‌‏شود که حدود یک میلیون و دویست هزار تومان است. البته وضع زندگی‌‏ام خوب است و مشکلی ندارم، دو فرزند دارم که هیچ کدام در دانشگاه آزاد درس نمی‌‏خوانند و همسرم برنامه‌‏ریزی مخارج زندگی را بر عهده دارد اگر خانم رجبی را وزیر اقتصاد کنیم، وضع همه ما خوب می‌‏شود.
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news