عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح استیضاح وزیر جهاد كشاورزی در جلسه علنی روز یكشنبه 15 دی ماه خبر داد.


به گزارش خانه ملت، "حمیدرضا حاجی بابایی" ، با بیان اینکه فضای مجلس جهت رای اعتماد به وزیر جهاد کشاورزی خوب نیست، گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس استیضاح باید ظرف 10 روز پس از اعلام وصول، در صحن علنی مطرح و بررسی شود، بنابراین با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با وزیر قرار شد این جلسه روز یکشنبه 15 دی ماه برگزار شود.

وی افزود: طبق مواد 108 و 227 و 235 آیین‌نامه داخلی مجلس استیضاح کنندگان 2 ساعت فرصت دارند تا مواردی که در طرح استیضاح آمده است را عنوان کنند، دولت نیز 3 ساعت فرصت دفاع از وزیر را دارد که رئیس جمهور، خود وزیر و دو تن از نمایندگان می‌توانند به دفاع از وزیر بپردازند.


حاجی بابایی خاطرنشان کرد: در یک ساعت و نیم اول، استیضاح کنندگان مسایل مورد نظرشان را مطرح می‌کنند، سپس در یک ساعت و نیم دوم وزیر به دفاع از خود می‌پردازد. همچنین وزیر می‌تواند 1 ساعت از وقت خود را به دو تن از نمایندگان بدهد. رئیس جمهور هم می‌تواند برای دفاع از وزیر یک ساعت صحبت کند.


وی ادامه داد: پس از دفاع وزیر و رئیس جمهور، نمایندگان استیضاح کننده 30 دقیقه فرصت دارند تا صحبت‌های خود را تکمیل کنند و سپس وزیر یا رئیس جمهور دفاع نهایی خود را مطرح می‌کنند. بعد از آن برای عدم اعتماد وزیر رای گیری خواهد شد

لازم به ذكر است در صورت عدم رای اعتماد نمایندگان به وزیر كشاورزی،نیمی از كابینه دولت نهم تغییر می كندو طبق قانون كلیه وزرا می بایست از مجلس رای اعتماد بگیرند.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیاسی

www.seemorgh.com/news