وزیر خارجه آمریكا با اشاره به برگزاری نشست 1+5 درباره ایران گفت كه آمریكا در مذاكرات این نشست كه هفته آینده در آلمان برگزار می‌شود، شركت می‌كند.

 

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریكا با اشاره به برگزاری نشست 1+5 درباره ایران گفت كه آمریكا در مذاكرات این نشست كه هفته آینده در آلمان برگزار می‌شود، شركت می‌كند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری‌ها، "هیلاری كلینتون" وزیر امور خارجه آمریكا دیروز در نشستی خبری كه در مقر وزارت امور خارجه این كشور برگزار شد، با اشاره به اظهارات دیروز "باراك اوباما" رئیس‌جمهور آمریكا با دعوت از ایران برای ورود جدی به مذاكرات با پیش‌شرط "نرمش در مواضع" گفت كه آمریكا در نشست آینده 5+1 درباره برنامه هسته‌ای ایران شركت خواهد كرد.

وی در این نشست خبری ازپیش اعلام‌نشده تأكید كرد كه همان طور كه رئیس‌جمهور در مصاحبه خود تأكید كرد، ایران فرصت بزرگی را پیش رو دارد تا تمایل خود را به ورود در گفت‌گوهای جدی با جامعه جهانی نشان دهد.

این در حالی است كه ایران بارها تمایل خود را به ادامه مذاكرات بدون پیش‌شرط اعلام كرده است.

كلینتون در ادامه سخنان خود با اشاره به اینكه آمریكا تمام گزینه‌های سیاسی را در مورد ایران مورد بررسی دقیق و همه‌جانبه قرار می‌دهد، گفت: حال، نوبت ایرانی‌هاست كه تصمیم بگیرند كه می‌خواهند مواضع خود را نرم‌تر كنند یا نه؟

این در حالی است كه اوباما نیز با پیروی از سیاست‌های بوش، "نرمش در مواضع ایران" را پیش‌شرط مذاكرات با ایران اعلام و تأكید كرد: اگر ایران در مواضع خود نرمش به خرج دهد، واشنگتن آماده است گفت‌وگوهای خود را با تهران آغاز كند.

به نوشته پایگاه خبری آمریكایی رادیو سوا، كلینتون البته معیارهای "نرمش در مواضع از دیدگاه آمریكا" و "روندی را كه این مذاكرات بر اساس آن آغاز خواهد شد" اعلام نكرد و فقط به این نكته بسنده كرد كه آمریكا مشاركت خود را در نشست 1+5 كه با حضور كشورهای فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین و آمریكا درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار می‌شود، شركت خواهد كرد.

وی تأكید كرد: مذاكرات كشورهای1+5 به اعتقاد من از هفته آینده در چارچوبی جدید كه ما آن را پی خواهیم گرفت، از سر گرفته خواهد شد.

كلینتون با اشاره به اینكه "جزئیات دیگری نیز وجود دارد كه نمی‌خواهد به آنها بپردازد" از ذكر جزئیات دیگری درباره این نشست امتناع كرد.

"رابرت وود" سخنگوی وزارت خارجه آمریكا نیز اعلام كرد كه نشست گروه 1+5 درباره ایران قرار است هفته آینده در آلمان در سطح مدیران سیاسی وزارت‌های خارجه كشورهای عضو برگزار شود.

وی تأكید كرد كه این فرصتی خواهد بود كه سایر اعضای این گروه از موضع دولت جدید آمریكا درباره ایران مطلع شوند.

"باراك اوباما" دیروز در گفت‌وگو با شبكه تلویزیونی "العربیه" با رویكرد جدیدی از ارائه پیش‌شرط درباره مذاكرات با ایران از قصد خود برای آغاز گفت‌وها خبر داد و گفت: معتقدم مهم این است كه ما آماده گفت‌وگو با ایران هستیم تا آشكارا بیان كنیم كه موارد اختلاف ما كجاست و در كجا جای پیشرفت وجود دارد.

اوباما ادامه داد: در ماه‌های آینده چارچوب كلی را تعیین خواهیم كرد و همان طور كه در سخنرانی سوگند ریاست جمهوری خود گفتم اگر كشوری مثل ایران آماده باشد در مواضع خود نرمش به خرج بدهد ما نیز دستان خود را برای این گفت‌وگو دراز می‌كنیم.

این در حالی است كه ایران با استقبال از هر نوع مذاكره‌ با كشورهای دیگر با ارائه پیش‌شرط درباره ادامه مذاكرات هسته‌ای صلح‌آمیز خود مخالف است.  

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news