بعد از عبور از فراز و نشیب‌های پرشمار اکنون پرونده هسته‌ای به نقطه‌ای حساس و مهم رسیده است. در این دور از مذاکرات تیم مذاکره کننده هسته ای در مونترو سوئیس در نزدیکی ژنو به میدان آمده اند تا به بررسی اختلافات خود بپردازند.

با گذر از گردنه‌های صعب و سخت، با عبور از فراز و نشیب‌های پرشمار اکنون پرونده هسته‌ای به نقطه‌ای حساس و گرانیگاهی خطیر رهنمون شده است. دیپلمات‌ها رزم جامه پوشیده و به کارزاری سخت پای گذاشته‌اند و منتقدان نیز با تمام داشته‌ها و پتانسیل‌های خود به میدان آمده‌اند، جبهه موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای در سه نقطه از گیتی آرایش به خود گرفته است. دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی با میدان‌داری ظریف و کری در مونترو سوئیس در نزدیکی ژنو به تبادل‌نظر و رایزنی بر سر موضوعات اختلافی که اهم آن موضوع فرآیند لغو تحریم‌هاست، مشغول هستند. در وین همزمان با برگزاری نشست شورای حکام و قرائت گزارش فصلی آژانس پیرامون پرونده هسته‌ای ایران، یوکیو آمانو دبیرکل آژانس انرژی اتمی از آمادگی سازمان متبوع خود برای تسریع در روند همکاری با ایران برای حل‌وفصل نهایی پرونده خبر می‌دهد و بالاخره در آن سوی اقیانوس در واشنگتن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خود را آماده سخنرانی در کنگره علیه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران کرده و با اضطراب و نگرانی وعده افشاگری درمورد جزئیات توافق هسته‌ای با ایران که آن را بد می‌خواند، داده است. واکنش‌هایی که به خوبی نشان می‌دهد پرونده در یک پیچ و بزنگاه حساس و تاریخی قرار گرفته و زورآزمایی نهایی درحال شکل‌گیری است.

 این روزها همه راه‌های دیپلماسی به  کشوری زیبا و آرام در قلب اروپا ختم می‌شود. این بار مونترو سوئیس میزبان دیپلمات‌های عالیرتبه ایران و شش قدرت جهانی است تا پرونده هسته‌ای را به نقطه ثبات و هدف غایی خود یعنی نتیجه برد- برد رهنمون کنند. ظریف پس از دیدار با همتایان هلندی و روسی خود در حاشیه نشست سالانه حقوق بشر در ژنو آماده دیدار با جان کری در مونترو سوئیس در نزدیکی ژنو می‌شود. رایزنی‌هایی که البته محدود و محصور به دیدار این دو رئیس دستگاه دیپلماسی نیست و احتمال زیاد دارد که ظریف با تنی چند از وزرای خارجه عضو گروه موسوم به 1+5 نیز دیدار داشته باشد، مضاف بر آن در این سفر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز ظریف را همراهی کرده و قرار است همانند دوره قبلی وی با وزیر انرژی آمریکا بحث‌های کارشناسی را جلو ببرند و از طرف دیگر دو هیات ایرانی و آمریکایی متشکل از معاونان وزیرخارجه نیز همانند دوره‌های قبلی به مذاکرات رودررو خواهند پرداخت و بالاخره قرار است جلسه رسمی میان ایران و 1+5 در روز پنجشنبه هفته جاری برای جمع‌بندی مباحث به انجام رسد. حال باید منتظر ماند و دید که میزگرد مذاکرات بالاخره خروجی دندان‌گیر و معطوف به نتیجه نهایی در این دور از رایزنی‌ها ساطع خواهد کرد و گره از موضوع بغرنج تحریم‌ها و فرآیند لغو آن که مورد التفات و توافق دو طرف قرار گیرد، باز خواهد شد.


 سیاسی‌کاری جمهوریخواهان و کنایه جان کری

هرچند که رژیم صهیونیستی شریک استراتژیک و راهبردی آمریکا طی چند دهه اخیر بوده و لابی قدرتمندی در ساختار سیاسی آمریکا دارد و بدین‌سان مقامات آمریکایی با همه قدرت خود نمی‌توانند چندان در برابر امپراطوری رسانه‌ای و اقتصادی حامیان این رژیم قد علم کنند اما تندروی‌های نتانیاهو و نیاز اوباما به توافق هسته‌ای با ایران این دو را به چالشی بی‌سابقه رهنمون کرده است. جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا هر چند روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی را خوب ارزیابی می‌کند اما در ادامه درباره سخنرانی نتانیاهو در کنگره اصطلاح فوتبال سیاسی را به‌کار می‌برد. اصطلاحی که در ادبیات سیاسی این کشور درباره  سیاسی‌کاری و بازی سیاسی است و کنایه از آن است که جمهوریخواهان به‌دنبال سیاسی‌کاری درخصوص توافق هسته‌ای با ایران بوده و در کار دولت کارشکنی می‌کنند. وزیر امورخارجه آمریکا هم مانند همیشه هدف آمریکا از توافق هسته‌ای را عدم دستیابی به سلاح اتمی اعلام می‌کند که موضوعی تکراری بوده و ایران نیز همواره اعلام کرده که به دنبال اهداف نظامی در برنامه اتمی خود نیست و گزارشات آژانس نیز همواره بر این موضوع صحه گذاشته است. کری پس از این ادعاها البته تاکید می‌کند که باید دیپلماسی را پی گرفت و این بهترین راهکار برای مواجهه با برنامه اتمی ایران است و آن را مقدم بر استراتژی نظامی عنوان می‌کند. در این میان نتانیاهو نیز که طی چند ماه گذشته با انتقادات بی‌سابقه و جدی دولتمردان آمریکایی برای سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره روبه‌رو بوده و حتی برای اولین‌بار برخی از نمایندگان دموکرات کنگره اعلام کرده‌اند که سخنرانی نتانیاهو را بایکوت کرده و به جلسه سوم مارس نخواهند رفت، گویا قصد دارد به جنگ روانی علیه مذاکرات دست زده و در سخنرانی خود در کنگره جزئیات توافق هسته‌ای با ایران را افشا کند نکته‌ای که البته تا حدودی مضحک می‌نماید چراکه دو طرف تاکنون هیچ توافقی را امضا نکرده و طرف ایرانی نیز بارها اعلام کرده تا توافق بر سر همه چیز شکل نگیرد، توافقی در کار نخواهد بود و بیشتر این ادعای نتانیاهو در راستای ایجاد جنگ روانی و جری کردن نمایندگان کنگره علیه دولت اوباما ارزیابی می‌شود که می‌خواهد برخی تفاهمات مورد بحث و پیشنهادات دو طرف برای رسیدن به توافق را افشا کند تا مانع تحقق آنها در بازه زمانی آینده با برانگیختن اعضای کنگره شود.


 می‌توانیم این بار به توافق برسیم

درحالی‌که مذاکرات هیات‌های ایرانی و آمریکایی با حضور سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن و ویلیام برنز نمایندگان آمریکا با حضور هلگا اشمید نماینده اتحادیه اروپا در هتل  رویال پلازا مونترو از عصر دوشنبه آغاز شده و پی گرفته می‌شود و وزرای خارجه ایران و آمریکا طبق برنامه تعیینی شامگاه دوشنبه با یکدیگر دیدار و رایزنی داشتند، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با رویترز درخصوص مذاکرات این دوره خاطرنشان کرد: ما در حال پیشرفت هستیم، پیشرفتهایی نیز در مذاکرات گذشته کرده‌ایم و اگر اراده سیاسی لازم برای پذیرش این امر وجود داشته باشد امکان ادامه تحریمها در صورت دست یافتن به توافق نیست، می‌توانیم این بار به توافق برسیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر وی در مورد مذاکرات این هفته با کری در مونترو افزود: ما تلاش می‌کنیم تا حد امکان جلو برویم. از طرف دیگر وزیر امورخارجه روسیه نیز مذاکرات ایران و 1+5 را سازنده خوانده و تاکید کرد:  مسکو از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کند. لاوروف همچنین گفته است: مسکو تمام تلاش خود را برای کمک به تکمیل موفقیت‌آمیز و به موقع مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران به کار گرفته است. هر چه هست نمی‌توان منکر این موضوع بود که تمامی مقامات عالیرتبه حاضر در مذاکرات و دیپلمات‌های برجسته غربی، شرقی و ایرانی امیدوارند که مذاکرات به نتیجه رسیده و همگان به مذاکرات ماه مارس با دید ویژه و خاصی می‌نگرند و امید به حل‌وفصل ماجرا در همین بازه زمانی دارند. جایی که قرار است دو موضوع ظرفیت غنی‌سازی که پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده به نقطه نهایی رسیده و بالاخره موضوع پر حاشیه و چالش فرآیند لغو تحریم‌ها نیز حل و فصل شود تا بالاخره مهر اختتام بر پرونده قطور هسته‌ای ممهور شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه آرمان