سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 در مونتروی سوئیس و سخنرانی جنجالی نتانیاهو در کنگره به ایراد سخنانی پرداخت.

مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفت. وی در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 در مونتروی سوئیس، گفت: مذاکرات فشرده‌ای در جریان است. گفت‌وگوها با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا و همچنین در سطح معاونین ادامه دارد.

هنوز برای قضاوت درباره مذاکرات و میزان پیشرفت آن زود است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: شاهد مذاکرات متعددی هستیم که طرف‌های حاضر تلاش دارند از این فرصت بیشترین استفاده را ببرند و دیدگاه‌ها تبادل شود و امکان یافتن راه‌حل فراهم شود. به هر حال باید مذاکرات را دنبال کرد. هنوز برای قضاوت درباره مذاکرات و میزان پیشرفت آن زود است تا ببینیم در چند روز آینده به چه شکل خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با بازه زمانی مذاکرات نیز گفت: باید بگویم دوطرف توافق کرده‌اند که مذاکرات تا پایان ژوئن تمدید شود و از این زمان برای گفت‌وگو و مذاکره در رابطه با ابعاد مختلفی که مطرح و موضوعاتی که مورد مذاکره است، استفاده شود.

"تحریم‌ها" از جدی‌ترین بحث‌هایی است که در مذاکرات بر سر آن گفت‌وگو می‌شود

وی ادامه داد: ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی همه در حال حاضر در مذاکرات مطرح هستند و در رابطه با آنها گفت‌وگو انجام می‌شود. به هر حال در کنار گفت‌وگوهای فنی، در حوزه سیاسی هم بحث تحریم‌ها یکی از جدی‌ترین بحث‌هایی است که در حال حاضر در مذاکرات بر سر آن گفت‌وگو می‌شود.

افخم با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات تا امروز خواهان رفع کامل تحریم‌ها شده است، افزود: در این زمینه با شفافیت و صراحت دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌ایم. بنابراین در این دور هم این موضوع به عنوان یکی از محورهای مذاکرات که آقای ظریف هم بر آن تصریح و تأکید داشته‌اند مطرح است.

باید صبور بود

وی ادامه داد: در حال حاضر هم گفت‌وگوها ادامه دارد و باید صبور بود و همزمان و همراه با ‌آن پیش برویم. قضاوت در رابطه با این‌که چه میزان پیشرفت گرفته و یا مذاکرات به چه صورت است را موکول کنیم به روندی که اخبار آن منتشر خواهد شد.

نتانیاهو در گرداب اشتباهاتش گرفتار شده است

افخم در واکنش به اظهارات نتانیاهو در کنگره گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هیچ حرف تازه‌ای نداشت و در گرداب اشتباهات و افراط‌گری خودش گرفتار شده است.

افخم در پاسخ به این که آیا ایران برای راه حل سیاسی مشکل یمن با کشورهای همسایه‌ آن از جمله عربستان سعودی مذاکره‌ای انجام داده و پاسخ ایران به این که آمریکا اعلام کرده خواستار تعلیق تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا ده سال آینده است چیست؟ گفت: از آنجا که مذاکرات در جریان است و ما قرار نیست بند بند توافق کنیم بلکه قرار است همه‌ی موضوعات در یک توافق جامع قرار بگیرد بهتر است اجازه بدهیم مذاکرات انجام شود و گمانه‌زنی نکنیم.

وی ادامه داد: همه‌ موضوعات که مشخص شد آن وقت در رابطه با جزئیات مذاکرات و ابعاد آن نیز اظهار نظر می‌کنیم. در رابطه با طول دوره‌ توافق نیز دیدگاههایی مطرح است و جمهوری اسلامی نیز دیدگاه‌های خود را مطرح و 1+5 نیز نظرات خودش را عنوان کرده است. ولی الان این موضوع در حال مذاکره است و به همین دلیل در رابطه با آن اظهار نظر نمی‌کنم چون همکاران ما بر روی آن کار می‌کنند.

با دخالت خارجی در یمن مخالفیم

سخنگوی وزارت خارجه‌ کشورمان با بیان این که ما با دخالت خارجی در یمن مخالف هستیم تاکید کرد : ما اعلام کردیم که باید یک راه حل درونی و گفت‌و‌گویی در بین گروههای یمنی صورت بگیرد. همچنین توافق گروه‌های یمنی تضمین کننده‌ راه حل پایدار در این کشور است.

وی ادامه داد:‌ کشورهای منطقه هم به دور از دخالت کمک کنند تا گفت‌وگوها در یمن شکل بگیرد و از این گفت‌وگوها حمایت کنند زیرا حمایت کشورهای منطقه و همسایه نیز تضمین کننده ثمربخش بودن گفت‌وگوهای گروه‌های مذاکره کننده است که بتوانند بر پایه‌ نیروی داخلی اختلافات داخلی خود را حل کنند.

افخم گفت: دخالت کشورهای خارجی هیچ کمکی به حل مسائل یمن نمی‌کند بلکه مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند. همچنین امکان دارد تهدیدات جدیدی را در این کشور ایجاد کند. بنابراین باید با حساسیت به مسائل نگاه شود و همه کشورها هم مسئولانه عمل کنند. همچنین از گفت‌وگوهای مردم یمن نیز حمایت کنند تا مسیر تفاهم و شکل‌گیری روند سیاسی در یمن ایجاد شود.

توافق در یک مرحله انجام می‌شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که توافق بخش‌های مختلفی دارد و آیا پیشنهاد ظریف به این معناست که توافق کلی در سایر حوزه‌ها غیر از تحریم‌ها تا الان حاصل شده و تنها بحثی که الان در مذکرات مطرح است بحث تحریم‌ها است خاطر نشان کرد:‌ برای آنکه مجددا دوستان به اشتباه قبل دچار نشوند، می‌گویم توافق در یک مرحله انجام می‌شود و همه موضوعات در آن مورد توافق قرار می‌گیرند . بنابراین نه کلی و جزیی می‌گوییم و نه چیز دیگر .

افخم تاکید کرد: همه‌ی موضوعاتی که مورد گفت‌وگو است در بخش‌های مختلف غنی‌سازی، فعالیت سایت‌ها ، توسعه و تحریم است و همگی به وسیله‌ مذاکره‌کنندگان در دستور کار و گفت‌وگو است. همچنین ابعادفنی و حقوقی هم مورد مذاکره است. علاوه بر این در رابطه با موضوعات سیاسی نیز گفت‌وگوها دنبال می‌شود .

سخنگوی وزیر خارجه‌ کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که خواهان رفع همه تحریم‌ها هستیم و در این بخش موضع ایران صریح و روشن است و رئیس جمهور آقای ظریف و همه مسئولان کشور بر روی آن تصریح دارند باید طرفهای مذاکره کننده نیز این موضوع را مورد توجه قرار بدهند.

هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد مگر آنکه همه موضوعات مورد توافق قرار بگیرد

وی ادامه داد: تاکید ایران بر روی این مواضع حاکی از اعلام آمادگی ما بود اگر این خواست صریح ما شکل بگیرد در اولین زمان توافق شدنی است و هیچ توافقی شکل نمی‌گیرد مگر آنکه همه موضوعات مورد توافق قرار بگیرد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir