روحانی در گفت و گو با اولاند: فرانسه نقش فعالی در مذاکرات هسته ای داشته باشد
روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه عصر پنجشنبه در گفت وگویی تلفنی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر دادند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این گفتگو با تبیین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و ابراز امیدواری نسبت به نتایج آن، به سابقه اقدامات و نقش مثبت فرانسه در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: انتظار از کشور فرانسه آنست که همانند مذاکرات سال‌های ۲۰۰۵–۲۰۰۳، نقش فعالی داشته باشد. دشمنان روابط دو کشور می‌خواهند نقش فرانسه در این مذاکرات غیرسازنده باشد ولی دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد.

رییس جمهوری درادامه به تحولات یمن پرداخت و ضمن برشمردن مواضع روشن کشورمان درقبال تجاوز نظامی به یمن گفت: راه حل مشکل یمن نظامی نیست و مداخلات نظامی خارجی بسیار خطرناک بوده و بر دامنه بحران خواهد افزود. ما براین باوریم که تمامی گروههای داخلی از طریق مسیر مذاکره، برای وحدت یمن تلاش کنند، تا ثبات و امنیت به این کشور بازگشته و تروریست‌ها موفق به تخریب این کشور نشوند.

روحانی دراین زمینه از فرانسه خواست تا با استفاده از نفوذ خود درکشورهای منطقه و صحنه بین‌المللی از تداوم این مداخلات جلوگیری نموده و به ثبات و وحدت این کشور کمک نماید.

در این مکالمه تلفنی، اولاند ضمن تسلیت درگذشت والده گرامی رییس جمهور کشورمان و با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای، گفت: فرانسه برانجام توافق مصر است وضمن به رسمیت شناختن فناوری صلح آمیز هسته ای ایران حاضراست در این رابطه وبویژه پس از توافق همکاری های خود باایران را توسعه دهد.

وی در رابطه با اوضاع کشور یمن اظهار داشت فرانسه موافق گفتگو و نزدیک کردن طرفین از طریق مذاکرات است تا بتوان از این طریق، به اوضاع این کشور سامان داد.

در این مکالمه تلفنی روابط تاریخی ایران و فرانسه نیز مورد توجه قرار گرفته و طرفین بر توسعه همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تاکید نمودند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir