حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تعیین قطعی زمان پایان مذاکرات را امکان پذیر ندانست و گفت: ممکن است امشب تا ساعات طولانی این مذاکرات ادامه یابد.

وی که سه شنبه شب با خبرنگاران ایرانی حاضر در لوزان گفت و گو می کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده توافق را به خاطر خود توافق نمی خواهد بلکه توافقی را می خواهد که تضمین کننده حقوق اساسی ملت ایران و مبتنی بر تعهدات بین المللی همه کشورها باشد.

بعیدی نژاد افزود: تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که این توافق تضمین کننده حقوق ملت ایران است مذاکره ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که از اهمیت سیاسی حقوقی و فنی برخوردار است موضوعاتی از جمله تحریم ها و جزییات آن و تحقیق و توسعه و برخی دیگر از مسایل مربوط به غنی سازی در مذاکرات مطرح است و امیدواریم هر چه سریع تر راه حل های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت: همه کشورهای عضو و آنها که در مذاکرات شرکت ندارند بر اهمیت تاریخی این مذاکرات صحه گذاشته اند. وزیران خارجه به طور شخصی ساعت های متمادی حضور دارند و خیلی ها شب گذشته را نخوابیدند و با جدیت حضور دارند اما دست یافتن به نتیجه بستگی به این دارد که تصمیمات نهایی اتخاد شود.

بعیدی نژاد تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده ایم که توافق را به خاطر توافق نمی خواهیم و باید این توافق متضمن حقوق اساسی ملت ایران باشد. اگر توافلق تضمین نشود مذاکرات ادامه پیدا می کند و زمان قطعی پایان مذاکرات را نمی توانیم از الان اعلام کنیم، ممکن است برای ساعات طولانی امشب مذاکرات ادامه پیدا کند.

- راه حل هایی از دیروز ارائه شده

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: موضوعاتی که درباره آنها راه حل به دست نیامده الان موضوع بحث در مذاکرات هستند. راه حل هایی از روز گذشته میان دو طرف رد و بدل شده است. طبیعی است که باید دیدگاه ها هر کدام ویرایش های مختلف خاص خود را پیدا کنند تا بتوان آنها را نهایی کرد.

وی گفت: مباحث بسیار پیچیده است و همه طرف ها باید تصمیم سخت بگیرند. در حال حاضر تمرکز روی محتواست و پیشنهادهای جدیدی مرتب در حال بحث است. همه خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفتند که این مسایل حل شود.

بعیدی نژاد گفت: مذاکرات وقتی تمام می شود که تصمیم نهایی درباره راه حل ها به دست آید.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره برداشته شدن تحریم ها گفت: موضوع برداشته شدن تحریم ها حل شده البته نه امروز یا دیروز بلکه در طی مذاکرات طولانی که تاکنون داشته ایم، اما مسایلی وجود دارد که به مساله تحریم ها مرتبط هستند که هنوز در حال بررسی آنها هستیم.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:irna.ir