وزیر دفاع رژیم صهیونیستی طی سخنانی گفت که مذاکرات هسته‌ای که هم‌اکنون در لوزان سوئیس در جریان است به توافقی با تهران منتهی نخواهد شد.

موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که انتظار ندارد گفت‌ وگوهای لوزان درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی با تهران منتهی شود.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: قطعاً بیانیه‌ یا برگه امضا شده‌ای وجود خواهد داشت اما این اسناد فقط بیانیه‌ای از خواسته‌ها بوده که تلاش برای نتیجه گیری این دور از مذاکرات بدون شکست کامل است اما بدون آنکه گروه‌ها کاملاً راضی شوند.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اضافه کرد: شاهد هستیم که این توافق بدی برای غرب بوده و به ایران نباید ظرفیت غنی‌سازی داده شود.وی افزود: اگر به ایران قابلیت توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته داده شود، زمان گریز هسته‌ای برای ایران به کمتر از یک سال خواهد رسید و بهتر است که غرب به‌جای امضای توافق بد، هیچ‌گونه توافقی را امضا نکنند.

یعلون گفت: تنها انزوای دیپلماتیکی و افزایش تحریم‌های اقتصادی به‌همراه گزینه حمله نظامی به ایران می‌تواند رژیم ایران را در برابر معضل بمب یا بقا قرار دهد.

این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای لوزان وارد هشتمین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه‌زنی‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، تداوم بخشند.

گرچه زمان مذاکرات از ضرب‌الاجل پایان مارس گذشته است، و برخی وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 همچون وانگ‌یی، لاوروف و فابیوس محل مذاکرات را ترک‌ کرده‌اند، اما آخرین تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌هایی به‌منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (10 تیر) همچنان ادامه دارد.

علی‌رغم فضاسازی‌های متعدد رسانه‌های غربی به‌منظور فشار بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، تأکید کرده است که هیچ‌گونه توافقی تاکنون با گروه 1+5 منعقد نشده و علی‌رغم پیشرفت‌هایی که صورت گرفته است هنوز چندین مسأله وجود دارند که تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌ برای آنها ادامه دارد.

در حقیقت، در این دور از مذاکرات نباید انتظار دستیابی به توافقی الزام‌آور برای طرفین را داشت، بلکه همان‌گونه که دیپلمات‌های ارشد کشورمان نیز بیان کرده‌اند هدف از مذاکرات لوزان2 دستیابی به فهمی مشترک و نیز راه‌حل‌هایی است تا بر اساس آنها مذاکرات هسته‌ای به‌منظور دستیابی به توافق جامع در تابستان ادامه یابد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منیع:tasnimnews.com