واکنش ایران به عذرخواهی شفاهی عربستان
شفاهی و غیررسمی عذرخواهی کرده اما تا این عذرخواهی از طریق مراجع و مبادی رسمی اعلام نشود، سفر عمره در تعلیق می‌ ماند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عذرخواهی شفاهی و غیررسمی دولت عربستان به دلیل اذیت و آزار دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده خبر داد.
حسین نوش‌ آبادی گفت: با وجودی که دولت عربستان به صورت شفاهی و غیررسمی عذرخواهی کرده، اما تأکیدمان این است که این عذرخواهی باید از طریق مراجع و مبادی رسمی این کشور اعلام شود و تا این اتفاق نیفتد، کلیه پروازهای عمره به عربستان تعلیق می‌ماند.
وی ادامه داد: دو پلیس خاطی سعودی دستگیر شده‌ اند، اما تا این لحظه هنوز محاکمه و به مجازات نرسیده‌ اند. حتی پس از عذرخواهی رسمی دولت عربستان و مجازات پلیس‌های سعودی، اعتماد ایرانیان به سعودی‌ها به راحتی بازنخواهد گشت و این مسأله یقیناً روی تعداد مشتاقان زیارت خانه خدا تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.وی تأکید کرد: تا زمانی که رفتار ناشایست پلیس عربستان با زائران ایرانی ادامه داشته باشد، خود مردم از انجام سفرهای عمره انصراف می‌ دهند. مردم می‌ دانند که عزت‌ شان از عمل مستحب عمره بالاتر است.

پرونده حادثه فرودگاه «جده» به دادستانی کل عربستان رفت

وزارت کشور عربستان اعلام کرد؛ پرونده بی حرمتی به زائران ایرانی به دادستانی کل ارسال شده است.به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان با اشاره به هتک حرمت به زائران ایرانی در فرودگاه ملک عبدالعزیز گفت: «مسئولان امنیتی پس از دریافت شکایت در این خصوص، این پرونده و متهمانش را برای انجام تحقیقات و اتخاذ اقدامات لازم به هیأت تحقیق و دادستانی کل ارجاع داد.»این سخنگو همچنین تأکید کرد: «سفیر ایران در عربستان در جریان امور قرار گرفته و سیستم قضایی عربستان براساس قرآن و سنت اشد مجازات را برای کسانی که این گونه جرایم را مرتکب شوند، در نظر خواهد گرفت.»

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال از محفوظ ماندن همه حقوق مشتاقان زیارت مکه و مدینه سخن گفت و افزود: همه حق و حقوق ثبت‌ نام کنندگان عمره مفرده تا زمانی که تعلیق ها پایان یابد محفوظ خواهد ماند و با رفع این مسائل، اعزام‌شان انجام می‌شود.
این در حالی است که پیشتر، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعلیق و متوقف شدن سفر عمره خبر داد و گفت: «تا زمانی که این افراد مجرم محاکمه بشوند و مورد مجازات قرار بگیرند، فعلا عمره متوقف می‌شود و پروازهای ایران تعلیق خواهد شد.»
وی این را نیز اضافه کرده بود که «مقامات سعودی قول دادند که این افراد دستگیر شده‌ را مجازات کنند. آنها حتی تصریح کردند که آنها را اعدام می‌کنند، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است.»


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:tasnimnews.com