ادعای سفیر سعودی علیه ایران و حزب‌ الله
سفیر عربستان سعودی در لبنان بدون اشاره به جنایت‌های این کشور در یمن که به کشته شدن هزاران غیر نظامی منجر شده، ایران و حزب‌الله را به مداخله در یمن متهم کرد.

 علی عواض العسیری سفیر عربستان سعودی در لبنان در گفتگو با روزنامه السفیر این کشور در واکنش به دعوت مرتضی سرمدی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سهیم بودن در توقف  حملات هوایی ائتلاف به یمن گفت: من به موضع تمام سلام نخست ‌وزیر لبنان در نشست سران عرب در شرم ‌الشیخ در برابر رهبران کشورهای عربی اشاره می‌کنم که به وضوح مواضع لبنان را مشخص کرد و ما به دیدگاه‌ های وی احترام می ‌گذاریم.

وی در مورد صدور بیانیه خود بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله و ورود در مناقشه با یک حزب لبنانی مدعی شد که طبیعی است که در مورد مسائلی که کشور عربستان و  رهبران آن مورد تعرض قرار می‌گیرند، واکنش نشان دهد. علاوه بر اینکه وی اعتقاد ندارد که یمن از مسائل مربوط به حزب ‌الله باشد.

سفیر عربستان بدون توضیح ارتباط تحولات یمن به کشور خود که منجر به حمله این کشور به مردم یمن و کشتار نزدیک به 3000 نفر  از آن ها شده، دفاع دبیر کل حزب ‌الله لبنان از مردم بی ‌پناه یمن در برابر جنایت‌ها و حملات جنگنده‌های عربستان سعودی به غیر نظامیان را مداخله حزب‌ الله لبنان در یمن خواند و حمایت رسانه‌های این حزب از جریان مردمی الحوثی را اقدامی غیرقابل قبول تلقی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که جنگ یمن پل های نزدیکی با ایران را از بین برده است، مدعی مداخله ایران در امور کشور همسایه عربستان شد و ضمن غیر قابل قبول دانستن این اقدامات گفت: به عنوان یک دیپلمات امیدوارم که روابط حسن هم‌جواری با ایران ایجاد شود و مناسبات دیپلماتیک خوب و احترام و عدم مداخله در امور عربستان و یمن و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گیرد، چرا که این موضوع گفتگوهای سازنده را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه ادعاهای خود ایران را به تلاش برای صدور انقلاب با ابزارهای متعدد متهم کرد و گفت: ما اجازه این کار را نمی‌دهیم، یمن کشور همسایه عربستان سعودی است.

العسیری بدون توجه به حمایت اکثریت مردم یمن از جریان‌های انقلابی به ویژه انصار الله مدعی شد که ایران این گروه متخاصم با عربستان سعودی را ایجاد کرده و آن را در مرزهای عربستان قرار داده و این گروه از سوی کشوری حمایت می‌شود که هیچ مناسبتی با یمن ندارد.

سفیر عربستان در مورد اعتراض به پخش مصاحبه سید حسن نصر الله از طریق تلویزیون لبنان گفت: من به تلویزیون لبنان به عنوان یک تلویزیون دولتی احترام می‌گذارم و نمی‌توانم به این نکته اعتراض کنم. سخنرانی نصرالله با لبنانی‌ها مربوط به خود آن‌ها است و من به آن اعتراضی ندارم. اما این که یک تلویزیون دولتی به تریبونی برای ارسال پیام‌های منفی و مخدوش کردن رهبران عربستان تبدیل شود، من اعتقاد دارم که این موضوع اصلاً جایز نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که جنگ یمن طولانی نشود و یمنی ها به میز گفت‌وگوها بازگردند. وی در عین حال از انقلابیون یمن به عنوان اشرار یاد کرد که با سرنوشت یمن بازی می‌کنند.

  سفیر سعودی همچنین از انقلابیون خواست که عرصه سیاسی را رها کرده و یمن را به اهل خود واگذار کنند و هیچ مشکل و فرقه ‌گرایی در یمن وجود نداشته باشد.

علی عواض العسیری بدون اشاره به اینکه سعودی‌ها آغازگر جنگ یمن بودند، گفت که ارتش یمن که از سوی عربستان سعودی تجهیز و حمایت شده، حال سلاح خود را به روی این کشور گرفته است. وی تصریح کرد که جنگ یمن بر ضد کسانی است که امنیت عربستان را تهدید می‌کنند.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:tasnim.com