موگرینی از توافق نهایی ایران و 1+5 مطمئن است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت مطمئن است که توافق اولیه با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی منتهی خواهد شد.

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت که اطمینان دارد که توافق اولیه با ایران درباره برنامه هسته‌ ای‌اش تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی منتهی خواهد شد.وی این جواب را در پاسخ به سؤالی درباره اقدام روسیه در لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس‌ــ300 به ایران و احتمال تأثیر گذاشتن این اقدام بر روند مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 مطرح کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه با صدور فرمانی ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس‌‌ــ300 به ایران را لغو کرد.کرملین اعلام کرد: این فرمان ممنوعیت انتقال (شامل حمل و نقل هوایی) سامانه موشکی دفاع هوایی اس‌ــ300 از طریق روسیه و حمل آن به خارج از سرزمین‌های این کشور به‌ سمت جمهوری اسلامی ایران، همچنین در اختیار قرار دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین‌ های روسیه را با استفاده از کشتی‌ها یا هواپیماهای حامل پرچم دولت روسیه لغو می‌کند.

در سال 2010 بود که طی دوران دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه قرارداد 800 میلیون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس‌ــ300 را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به‌ خاطر برنامه هسته‌ ای ایران، این اقدام را انجام داده است.در مقابل نیز تهران شکوائیه‌ ای را برای دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای درباره لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس‌ــ300 به ایران اظهار نظر کرد و گفت که تحریم‌ داوطلبانه علیه تحویل سامانه دفاع موشکی اس‌ــ300 به ایران دیگر ضرورتی ندارد.
وی همچنین گفت: کشورهای گروه 1+5 اعلام کردند که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت صورت گرفته است. تحریم داوطلبانه تحویل سامانه اس‌ــ300 به ایران دیگر ضروری نیست.لاوروف در ادامه افزود: سامانه اس‌300 برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه تهدیدی به شمار نمی‌ رود. این سامانه یک سیستم دفاع موشکی است که ماهیت کاملاً دفاعی دارد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:tasnimnews.com