سخنگوی سازمان انرژی اتمی
سخنگوی سازمان انرژی اتمی:‌ اگر مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی نباشد بلافاصله سانتریفیوژها در فردو روشن می شود و حتی سانتریفیوژهای نسل جدید در این تاسیسات قابل نصب است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:‌ اگر مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی نباشد بلافاصله سانتریفیوژها در فردو روشن می شود و حتی سانتریفیوژهای نسل جدید در این تاسیسات قابل نصب است.کمالوندی گفت‌: اگر فرضا بیش از 3 هزار سانتریفیوژی که در فردو کار کند هر ماشین یک سو تولید کند میزان تولیدات این مرکز سه هزار سو می شود در حالیکه ما برای نیروگاه بوشهر به 190 هزار سو نیاز داریم که کل تولیدات فردو یک و نیم درصد سوخت بوشهر است.

کمالوندی افزود: ‌بر این اساس فردو از نظر غنی سازی اهمیتی ندارد اما از نظر مقابله با تهدیدات ، و تضمین ادامه غنی سازی در هر شرایط ،‌اهمیت دارد.

وی گفت:‌ با مباحثی که در مذاکرات تا کنون پیش رفته تاسیسات فردو حفظ می شود و 1000 دستگاه در آن می چرخد یعنی دو آبشار چرخش خواهد داشت که معنی خاص خود را دارد که طرف مقابل اهمیت این مسئله را  می داند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تحقیق و توسعه گفت: ‌البته هنوز مذاکرات دراین باره پایان نیافته است اما به همین میزان که در چارچوب حفظ شادابی و پیشرفت صنعت هسته ای و نیز حفظ نسل های جدید سانتریفیوژها که در زمان خودش به تولید برسد به هدف رسیده ایم که البته هنوز بحث ها ادامه دارد.

وی افزود: راهبرد سازمان انرژی اتمی در مرضوع تحقیق و توسعه این بوده است که صنعت هسته ای شادابی خود را حفظ کند و رشدش به عقب باز نگردد به نحوی که بتواند به سمت استفاده از سانتریفیوژ های نسل جدید در زمان مناسب برود که هنوز در مذاکرات تغییری در این افق داده نشده است.

کمالوندی اظهار داشت : دعوای جدید فنی  در دو و نیم ماه آینده خواهیم داشت زیرا به طرف مقابل اعتماد نداریم ؛‌بازی هنوز تمام نشده است و وسط دو نیمه هستیم پس نمی توانیم ارزیابی از خودمان ارائه کنیم.

کمالوندی اضافه کرد :‌مقام معظم رهبری بر کلیات مذاکرات نظارت دارند و خطوط کلی را مشخص می کنند مذاکرات را نظام پیش می برد و متعلق به هیچ جناح و گروهی نیست.

وی ادامه داد: قرار نیست هیچ کس از خطوط کلی عدول کندو مذاکره کنندگان ما در این چارچوب حرکت می کنند ؛‌برخی نگران هستند که این خطوط رعایت نشود در حالیکه نباید درباره ترکیب تیم کنونی چنین نگرانی باشد که از خطوط قرمز عدول کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی مذاکرات را پیچیده دانست و گفت:‌برخی فکر می کنند که این مذاکرات صرفا حقوقی یا سیاسی است در حالیکه ابعادی همه جانبه دارد.

کمالوندی افزود: کسانیکه در این مذاکرات درعرصه منطقه ای و بین المللی دخالت دارند بسیارند همچنان که در محیط منطقه مخالفان بسیار دارد و در فضای سیاسی آمریکا نیز چنین است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پروتکل الحاقی گفت:‌ طبق قانون اساسی معاهدات بین المللی به ویژه پروتکل الحاقی به مصوبه مجلس نیاز دارد ما نیز در مذاکرات اعلام کردیم که به این پروتکل در چارچوب اختیار دولت و مجلس پرداخته خواهد شد.

وی افزود : این در اختیار مجلس شورای اسلامی است که اگر تشخیص دهد با توجه به فضا مشکلی ندارد تصویب خواهد شد البته این بحث کوتاه مدت نیست بلکه در افق بلند مدت و متناسب با کارهای دو طرف در نظر گرفته می شود.

کمالوندی اضافه کرد :‌این در گرو کارهای مختلف است و اینکه دولت از مجلس بخواهد آن را تصویب کند در گرو برخی کارها ست و ممکن است تا شش ماه یا یکسال  آینده نیز از دولت نامه ای در این باره به مجلس ارائه نشود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش  دیگری مبنی بر اینکه آیا پذیرش اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مغایر مصوبه مجلس شورای اسلامی نیست گفت: مجلس در سال 85 مصوبه دیگری داشت که اجازه همکاری های گسترده با آژانس را داد پس منع قانونی ندارد.

وی افزود : همکاری های گسترده  با آژانس که سال 84 منع شده بود سال 85 رفع شد و مصوبه این سال ملاک عمل است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود :‌ خوشبختانه تا کنون درا ین زمینه موفق بوده ایم گرچه هنوز کار باقی مانده است اما فضاهایی ایجاد کرده ایم که به توسعه صنعت هسته ای کمک می کند.

وی اضافه کرد :‌به عنوان نمونه با برداشتن تحریم ها دسترسی ما به تجهیزات و امکانات بیشتر و همکاری ما با آژانس گسترده تر می شود زیرا اکنون این همکاری ها محدود است .

کمالوندی ادامه داد : در آن شرایط ما قادر به صدور مواد غنی شده و آب سنگین خواهیم شد که ارزش خیلی بالایی دارد ما اکنون صد تن آب سنگین و کارخانه ای داریم که می تواند آن را تولید کند که دنیا به آن نیاز دارد و با رفع موانع می توانیم آن را صادر کنیم .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت : هیچ  گروه سیاسی در داخل کشور این تلقی را نداشته باشد که سازمان انرژی اتمی یا حتی وزارت امور خارجه راضی به کوچکترین محدودیت است بلکه ما در پی تسهیلات بیشتریم.

وی  افزود: اما در فرآیند حل سیاسی موضوع برخی بده  بستان ها صورت می گیرد و به هر توافقی برسیم که 80 - 20 به نفع ما تمام شود طرف مقابل با ساز و کار تبلیغاتی ، 20 خود را به نحوی جلوه می دهد که موضوع وارونه تلقی شود پس باید رسانه ها دراین زمینه مراقب باشند.

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: iribnews.ir