این ماهواره 24 كیلویی برخلاف ماهواره های در این حجم در 24 ساعت دوازده بار به دور زمین می چرخد...
 
سرویس بین‌الملل «تابناک» ـ تنها چند ساعت پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره مخابراتی ایران و قرار گرفتن این سامانه فضایی در مدار زمین، رسانه‌های عربی همچون گذشته، به نقد و بررسی این موفقیت جمهوری اسلامی ایران پرداخته و با مطرح نمودن ابهاماتی ـ كه خود از درك آن عاجزند ـ این پیشرفت‌ها را زیر سؤال بردند.

«البیان»، چاپ امارات نوشت: كاملا مشخص است كه وسیله پرتاب شده، مونتاژ كشورهایی است كه با ایران روابط نظامی گسترده و البته مخفی داشته و این کشور را با این كار در برنامه‌های خود شریك كرده‌اند.

این روزنامه اماراتی سپس به طرح چند پرسش پرداخته و می‌نویسد: این ماهواره 24 كیلویی چگونه می‌تواند در 24 ساعت دوازده بار به دور زمین بچرخد، در حالی كه ماهواره‌هایی در این حجم برای حركت به دور زمین، صرفا از نیروی گردش مداری زمین استفاده كرده و در روز تنها می‌توانند یك بار به دور زمین بچرخند، زیرا توانایی تأمین سوخت مورد نیاز خود را ندارند و نكته دیگر آن كه حوزه مأموریت این موشك، صرفا «مخابراتی» تعیین شده و این در حالی است كه ایران اعلام كرده اهداف غیر نظامی در این سامانه تعریف شده است.

از این نظر، می‌توان به راحتی به اهداف نظامی این ماهواره پی برد، به ویژه این‌كه وزیر دفاع ایران از چند روز پیش، خبر پرتاب این موشك را داده بود و در لحظه پرتاب نیز در كنار رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد بود. نكته این جمله این است كه در ادبیات اعراب، «سیستم مخابراتی» به سیستم‌های امنیتی اطلاق می‌شود و در مواردی كه قصد بیان موضوع مخابرات را دارند، از واژه مواصلاتی و اتصالات استفاده می‌كنند. به همین دلیل، برداشتشان از «مخابرات» با برداشت مصطلح در فارسی تفاوت بسیاری دارد.

البته به نظر می‌رسد این تحلیل به نوعی به سیستم اطلاع‌رسانی رسانه‌های داخلی هم مربوط می‌شود، زیرا اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار محدود بوده و برخلاف پیشرفت‌های دیگر نظیر ساخت روبات، داروهای نانو و موفقیت‌های سلول‌های بنیادی، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای درباره سامانه مخابراتی فضایی كشور ارایه نشده است.
این در حالی است که محققین ناسا ضمن ابراز شگفتی از موفقیت ایران در پیوستن به باشگاه فضایی که تا کنون در انحصار چند کشور خاص جهان بود ،دستیابی موفقیت آمیز ایران به این فناوری را تایید کرده اند
 .
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com