پایان دومین روز مذاکرات ایران و 1+5
دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه ایران، آمریکا و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت.

دور تازه مذاکرات ایران و 1+5 از روز چهارشنبه با دیدار سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان با "هلگا اشمید"، معاون نماینده گروه 1+5 و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. این مذاکرات در دومین روز (پنجشنبه) با گفت وگوی سه جانبه معاوانان وزیران خارجه ایران و آمریکا که با حضور "هلگا اشمید" همراه بود، دنبال شد.

گفت وگوهای سه جانبه عراقچی، روانچی، "شرمن" و "اشمید" در دو نوبت صبح و عصر انجام شد. همچنین هیات های کارشناسی ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا جداگانه به بررسی و نگارش متن پرداختند.

هیات‌های مذاکره کننده نگارش متن توافق جامع را از این دور مذاکرات آغاز کرده‌اند و بنابر اعلام برخی منابع نزدیک به مذاکرات دو طرف توانسته اند به چارچوبی مشخص و هماهنگی لازم برای چارچوب نگارش دست یابند.

با این حال موضوعات دیگر به ویژه "تحریم ها" از مهترین محورهای مورد مذاکره طی دو روز گذشته بوده است و بخش مهمی از مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در روز پنجشنبه را موضوع چگونگی لغو تحریم‌ها تشکیل داده است.

مواضع اخیر مقامات آمریکایی درباره لغو نشدن یکباره تمامی تحریم ها به محض اجرای توافق جامع هسته ای یکی از مهم ترین ابهامات و نگرانی های مقامات ایرانی و تیم مذاکره کننده هسته ای مان است که در مذاکرات این هفته و نیز مذاکراتی که هفته آینده در نیویورک برگزار خواهد شد موضوع مورد بحث دو طرف به ویژه ایران و آمریکا خواهد بود.

علاوه بر این مصوبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره نظارت بر توافق جامع هسته ای از دیگر موضوعاتی است که هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات این هفته در وین درباره آن گفت وگو کردند.

مذاکرات روز جمعه(امروز) در سطوح مختلف ادامه می یابد.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : isna.ir