رئیس كمیسیون اروپایی و نخست‌وزیر روسیه، در كنفرانس خبری كه در پایان گفت‌وگوهایشان در مسكو برگزار شد، بر سر حقوق‌بشر به مشاجره با یكدیگر پرداختند.
   
 

  به گزارش بی‌بی‌سی، «خوزه مانوئل باروسو»، رئیس كمیسیون اروپایی، كشته‌شدن وكیل مدافع حقوق‌بشر و یك روزنامه‌نگار در مسكو را دلیل نگرانی اتحادیه اروپا خواند.

وی افزود: «حقوق‌بشر و حاكمیت قانون بسیار مهمتر از دیپلماسی هستند.»

در پاسخ به این ابراز نگرانی، «ولادیمیر پوتین»، نخست‌وزیر روسیه از اتحادیه اروپا خواست درباره موارد نقض حقوق روس‌تباران در قلمروی خود تحقیق كند.

باروسو در نشست خود با پوتین تاكید كرد: «پیش از این به «دیمتری مدودف»، رئیس جمهوری روسیه اعلام كردم افكار عمومی در اروپا از وقایع اخیر همچون كشته شدن چند روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر در روسیه بسیار نگران است.»

یكی از فعالان سرشناس حقوق‌بشر و یك روزنامه‌نگار منتقد به سیاست‌های روسیه، ماه گذشته در مسكو توسط فردی ناشناس كشته شدند.

پوتین نیز با لحنی عصبانی در پاسخ رئیس كمسیون اروپا گفت: «آقای بارسوو این موضوع را در كرملین با مدودف مطرح كردند و اكنون در كنفرانس خبری آن را باز گو می‌كنند. فكر نمی‌كنم در شرایطی كه مدودف در این كنفرانس حضور ندارد و نمی‌تواند پاسخ این اظهارات را بدهد، پرداختن به این موضوع درست باشد.»

وی در ادامه با ابراز نگرانی از نادیده گرفته شدن حقوق اقلیت‌های هوادار روسیه در كشورهای حوزه بالتیك تصریح كرد: «ما از نقض حقوق مهاجران در اروپا نگرانیم.»

هدف اصلی این نشست بررسی بحران انتقال انرژی از روسیه به اروپا بوده است.

پوتین همچنین گفت: «مساله رعایت حقوق‌بشر در روسیه باید بدون تفكیك از مشكلات مشابه در اروپا بررسی شود.

از سوی دیگر، هیات دولتی روسیه به سرپرستی «آلكساندر كونووالوف»، وزیر دادگستری این كشور نیز در شورای حقوق‌بشر ژنو حضور یافت و به برخی از سئوالات حاضرین پاسخ گفت.

كشورهای مختلف نظر خود را پیرامون گزارش رسمی مقام‌های روسی بیان كردند. منتقدان این گزارش با لحنی دوستانه اما زبانی قاطع از نمایندگان روسیه خواستند تا در مورد مسائلی همچون شكنجه‌ها در چچن، خشونت علیه زنان، وضعیت زندان‌ها و چندین مورد قتل فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران منتقد پاسخ دهند

هیات روسی اعلام كرد كه قتل اخیر روزنامه‌نگار این كشور، قتلی غیرسیاسی بوده است. پاسخی كه نمایندگان نهادهای مدافع حقوق بشرِ روسی حاضر در نشست را برانگیخت.

  
  گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news