مصاحبه اوباما به با نشریه معروف آتلانتیک / برنامه هسته ای ایران
پاسخ اوباما به آتلانتیک در مورد برنامه هسته ای ایران: اگر ترکیه و عربستان مخفیانه به دنبال سلاح هسته ای بروند آمریکا چه خواهد کرد؟

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با نشریه معروف آتلانتیک مصاحبه ای کرده است که محور اصلی آن داعش، عراق، ادعاهای سعودی مبنی بر تهیه سلاح اتمی و برنامه هسته ای ایران بوده است.

درباره وضع عراق و سوریه شما می گویید که دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در موضع تدافعی قرار دارد. اما شاهد آن هستیم که شهر الرمادی سقوط کرده است. آیا ما در حال بازنده شدن در این جنگ هستیم یا اینکه شما چنین دیدگاهی ندارید؟

خیر. فکر نمی کنم ما در این جنگ بازنده می شویم. به تازگی با فرماندهان نیروهای مرکزی آمریکا در منطقه و نیروهای میدانی صحبت کردم. تردیدی نیست که مسئله الرمادی، شکستی تاکتیکی بوده است. البته باید توجه داشت که شهر الرمادی از مدتهای طولانی از قبل آسیب پذیر بوده است که علت اصلی آن این بوده است که نیروهای امنیتی عراقی آموزش دیده یا تقویت شده ما، در آنجا حضور نداشتند. درواقع، از یک سال پیش این منطقه فاقد نیروهای پشتیبانی کافی بوده است.

شمار کمی از نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به این شهر آمدند. آنچه در الرمادی رخ داده درمقایسه با شهر موصل کوچک است.

اما به هرحال، این رویداد نشان می دهد روند آموزش دادن به نیروهای امنیتی عراقی، تقویت این نیروها و شبکه کنترل و فرماندهی آنها در الانبار که بخش سنی نشین عراق است، با سرعت کافی رخ نمی دهد. شاهد پیشروی چشمگیر در مناطق شمالی عراق و مناطقی هستیم که نیروهای پیشمرگ کرد حضور دارند. بغداد تحکیم شده است. در مناطقی که اکثر جمعیت آنها از شیعیان هستند شاهد قدرت نمایی چندان دولت اسلامی عراق و شام(داعش) نیستیم. دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در عراق به صورت چشمگیری ضعیف شده است.

آمریکا چه درسهایی از تهاجم سال 2003 به عراق گرفته است؟ آیا این اقدام درست بود؟

من مواضع خود را درباره درسهای گرفته شده از عراق به روشنی بسیار بیان کرده ام. به نظرمن، باوجود تلاشهای باورنکردنی نیروهای نظامی ما، ورود به این جنگ در وهله نخست اشتباه بود. باوجود اشتباه بودن این مسئله، فداکاری های نیروهای ما این امکان را برای عراقی ها فراهم کرد تا کشورشان را پس بگیرند.

اما نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق این فرصت را از دست داد. نبود تمایل برای تعامل موثر با سنی ها و کردهای عراق نیز دیگر دلیل از دست رفتن این فرصت بود. مسئله مطرح در حال حاضر این نیست که آیا ما نیروی نظامی پیاده نظام ایالات متحده را به عراق اعزام می کنیم یا این کار را انجام نمی دهیم. سوال مطرح در حال حاضر این است که چگونه می توان شرکای موثری پیدا کرد تا بر بخشهایی از عراق حکمرانی کنند که در حال حاضر از حکمرانی خارج شده است.

مسئله مطرح در حال حاضر این است که چگونه می توان به صورت جدی دولت اسلامی عراق و شام(داعش) را شکست داد و این گروه را نه تنها در عراق بلکه در سوریه مغلوب کرد. داشتن تصویری روشن از گذشته مهم است زیرا ما نمی خواهیم اشتباههای گذشته را تکرار کنیم. می دانم در جمع جمهوری خواهان افرادی هستند که می گویند من مسئله تهاجم سال دو هزار و سه به عراق را بیش از اندازه بزرگ می کنم اما اینطور نیست. یکی از درسهای مهمی که از مسائل عراق باتوجه به رخدادهای اتفاق افتاده باید گرفت این است که اگر خود عراقی ها نمی توانند یا قادر نیستند به مصالحه سیاسی برسند که برای حکومت بر این کشور لازم است، و اگر آنها حاضر نیستند برای تامین امنیت کشورشان بجنگند، ما نمی توانیم این کار را برای آنها انجام بدهیم. ما می توانیم متحدان قوبی باشیم.

نظر شما درباره نخست وزیر فعلی عراق چیست؟

به نظرمن، العبادی نخست وزیر عراق، فردی صادق و متعهد به شکل گیری حکومت فراگیر در عراق است. من همچنان به نیروهای نظامی کشورمان دستور می دهم تا همه مساعدتهای لازم را با نیروهای امنیتی عراق که برای تامین امنیت این کشور ضروری است، داشته باشند. من کمکهای اقتصادی و دیپلماتیک را که برای استقرار ثبات در عراق لازم است در اختیار این کشور قرار می دهم. اما ما نمی توانیم همه کارها را برای آنها انجام بدهیم. یکی از اشتباههای اساسی تصمیم سال دو هزار و سه درباره عراق این بودکه ما وارد عراق شدیم و دیکتاتور وقت را سرنگون کردیم و تصور می کردیم با از بین رفتن آدمهای بد در عراق، عصر شکوفایی به صورت خودبه خود در این کشور بروز خواهد کرد. اما اینطور نیست.

ما بایستی مدتها قبل این درس را فرا می گرفتیم. با همه اوصاف، سوال بسیار مهم در مسیر رو به جلو این است که چگونه می توان شرکایی موثر نه تنها در عراق بلکه در سوریه ،یمن و لیبی پیدا کرد که بتوان با آنها همکاری کرد و اینکه چگونه می توانیم ائتلافی بین المللی و فضایی بین المللی بوجود بیاوریم که در قالب آن، افراد با نگرشهای فرقه ای مختلف حاضر باشند با هم مصالحه کنند و با هم همکاری کنند تا نسل آتی بتواند شانسی برای آینده بهتر داشته باشد.

شما در سال دوهزار و دوازده در سخنان خود درباره ایران می گفتید که تقریبا کاملا مسلم است که اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، دیگر بازیگران منطقه نیز احساس خواهند کرد ضروری است به تسلیحات هسته ای دست پیدا کنند. حالا وضع عجیبی پیش آمده است چراکه گفته می شود عربستان سعودی و شاید ترکیه و شاید مصر بخواهند زیرساختهای هسته ای برای خودشان بوجود بیاورند تا بتوانند توانی داشته باشند که با زیرساختهای ایران در صورت نهایی شدن توافق هسته ای برابری کند. سوال من این است که آیا شما از سعودی ها خواسته اید در مسیر هسته ای حرکت نکنند؟ نظر آنها در این خصوص چه بوده است؟ اگر کشورهای دیگر منطقه بگویند حالا که ایران پنج هزار سانتریفیوژ دارد ، آنها نیز می خواهند پنج هزار سانتریفیوژ داشته باشند، عواقب این مسئله چه خواهد بود؟

مطالبی در رسانه ها بدون ذکر منبع در این خصوص مطرح می شود.

ترکی فیصل شاهزاه سعودی به صورت علنی این مطلب را بیان کرده است.

او در دولت نیست. هیچ نشانه ای وجود ندارد دال بر اینکه سعودی ها یا دیگر کشورهای منطقه قصد دارند برنامه هسته ای خودشان را داشته باشند. باعنایت به این مسئله که ما در جلوگیری از حرکت ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای موفق بوده ایم، یکی از دلایلی که آنها نمی خواهند برنامه هسته ای خودشان را داشته باشند این است که محافظتی که ما برای آنها درمقام شریکشان تامین می کنیم یک بازدارندگی بسیار بیشتر از هر وضعی دارد که آنها امیدوارند با ایجاد انبار هسته ای خودشان به آن دست پیدا کنند یا اینکه با رسیدن به ظرفیت فرار هسته ای درحوزه تسلیحات هسته ای، بتوانند به چنین موقعیتی برسند. در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس شاهد بروز نگرانی ها و بدبینی های منطقی درباره ایران بودیم که نه تنها در ارتباط با برنامه هسته ای این کشور است بلکه درباره عواقب برداشته شدن تحریمها نیز است. ما در هرتوافقنامه ای که امضاء کنیم چهار مسیر دستیابی به سلاح هسته ای را می بندیم.

ما به صورت فنی به آنها نشان داده ایم که سازوکار راستی آزمایی به چه صورت خواهد بود و مفاد بازگشت سریع تحریمهای سازمان ملل متحد چگونه خواهد بود. آنها راضی شده اند که این توافق به معنای مشخص کردن معیارهایی است که تعیین و براساس آن از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری می شود . با همه این اوصاف باید بگویم، آنها می دانندکه در نهایت امر، امنیت و توان دفاعی این کشورها درصورت همکاری با ما ، به گونه بسیار بهتری تامین خواهدشد. اگر آنها به صورت مخفیانه برنامه هسته ای را دنبال کنند، این کار سبب تیره شدن روابط آنها با ایالات متحده خواهد شد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:aftabnews.ir