اوباما: توافق با ایران به نفع اسرائیل است
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی خطاب به مخاطبان یهودی در واشنگتن، با تاکید بر حمایت همه جانبه و خدشه ناپذیر آمریکا از رژیم صهیونیستی، توافق هسته ای احتمالی با ایران را به نفع این رژیم دانست.

اوباما در جمع اعضای کنیسه یهودی «آداس» با تکرار ادعای صلح آمیز نبودن فعالیت های هسته ای کشورمان، گفت: «توافق هسته ای پیشنهاد شده با ایران، از طریق مسدود کردن مسیر رسیدن آنها به بمب هسته ای، امنیت اسرائیل را تقویت می کند.»اوباما، حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را تخطی ناپذیر دانست و گفت: «نام من روی این توافق خواهد بود و هیچکس به اندازه من نفع و مخاطره شخصی در این موضوع ندارد؛ از این رو من یک توافق بد را قبول نخواهم کرد».

وی همچنین تاکید کرد: حتی اگر آمریکا و متحدانش به توافق هسته ای با ایران برسند، او به فشار بر ایرانی ها در ارتباط با «حمایت از تروریسم و تهدیدعلیه اسرائیل» ادامه خواهد داد.

اوباما با دفاع تمام قد از رژیم صهیونیستی گفت: «صرفه نظر از اینکه در روزها و سال های آینده چه روی دهد، مشارکت استراتژیک ما با اسرائیل باقی خواهد ماند.»

این اظهارات رییس جمهوری آمریکا، تلاش برای بهبود رابطه مخدوش شده با رژیم صهیونیستی قلمداد می شود؛ روابط اوباما و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل مذاکرات هسته ای با ایران به شدت کاهش یافته است؛ رویارویی آنها ها زمانی بیشتر شد که نتانیاهو در مبارزات انتخاباتی ماه مارس (اسفند) گفت که از راهکار تشکیل دولت فلسطینی حمایت نمی کند.

کاخ سفید نیز پاسخ داد که اوباما در حال بررسی سیاست درازمدت آمریکا در قبال اسرائیل و مخالفت با هر اقدام یکجانبه ای برای تشکیل دولت فلسطین برای نمونه اقدامات در سازمان ملل متحد است؛ این امر به بروز نگرانی رهبران یهودی در داخل آمریکا منجر شد.

کاخ سفید برای بهبود روابط با آنها تلاش هایی را صورت داد و اوباما در مصاحبه آتلانتیک بر حمایت از یهودیان آمریکایی تاکید کرد و گفت: من همواره شاهد حمایت جامعه یهودیان بوده ام و حتی بعد از اختلافات اخیر با نتانیاهو یهودیان هنوز با قوت از من حمایت می کنند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:irna.ir