سفیر آلمان در آمریکا: ایران مدتی وقت نیاز دارد تا اجرای توافق را آغاز کند
سفیران کشورهای اروپایی گروه 1+5 در واشنگتن در نشستی در یک اندیشکده آمریکایی مذاکرات هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژرارد آرود، سفیر فرانسه در واشنگتن در نشستی به میزبانی اندیشکده شورای آنتلانتیک که با حضور سفیران آلمان و انگلیس در آمریکا برگزار شد دستیابی به یک توافق هسته‌ای نهایی را تا پایان ماه ژوئن غیرمحتمل دانست.

این دیپلمات فرانسوی در آغاز این نشست ابتدا به شرح سابقه مذاکرات هسته‌ای تا سال 2012 پرداخت و گفت که ایران پیش از این در سال 2005 برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کرده بود.

او هم‌چنین گفت: به احتمال بسیار زیاد ما پیش از پایان ماه ژوئن یا حتی پس از این تاریخ به توافق دست پیدا نخواهیم کرد. واضح است که ایرانی‌ها در حال حاضر به گونه‌ای مذاکره نمی‌کنند که سریع به توافق برسند.

سفیر فرانسه در آمریکا افزود: به احتمال زیاد در پنج هفته باقیمانده توافقی انجام نخواهد شد چون مسائل فنی زیادی حل نشده باقی مانده‌اند. بدین معنی که هر تفاهمی که تاکنون حاصل شده است می‌تواند از بین برود.

به گزارش آسوشیتدپرس ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا،‌ روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در اوایل ماه آوریل در لوزان سوییس به یک چارچوب کلی برای توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کردند. کاخ سفید از زمان حصول این تفاهم اعلام کرده است که اطمینان دارد توافق نهایی تا پایان ژوئن به دست می‌آید اما مسائل فنی سخت در مذاکرات، روند پیشروی آن را کند کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری هیل، وابسته به کنگره آمریکا،‌ پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در واشنگتن نیز در این نشست به صحبت درباره مذاکرات هسته‌ای و تأثیر حصول یک توافق بر اروپا پرداخت و تفاهم به دست آمده میان ایران و گروه 1+5 در لوزان را یک تحول مثبت ارزیابی کرد.

سفیر آلمان اظهار کرد: من زیاد نگران نیستم چون معتقدم که با مسائل فنی بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم. بنابراین عجیب نیست که در حال حاضر روند پیشروی ما سریع نباشد. این یک امر طبیعی است.

ویتیگ در ادامه با تأکید بر این‌که اجرای توافق از سوی ایران کاری زمان‌بر است، افزود: ایران مدتی وقت نیاز دارد تا اجرای توافق را آغاز کند. بنابراین در بهترین حالت کاهش تحریم‌ها تا پایان امسال انجام نخواهد شد.

او هم‌چنین گفت: از زمانی که رییس‌جمهور اوباما در 2 آوریل دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به چارچوب اولیه را اعلام کرد ما پیشرفت کندی در تعیین جزییات توافق که قرار است تا پایان ژوئن حاصل شود داشته‌ایم.

این دیپلمات آلمانی ادامه داد: زمان‌بندی کاهش تحریم‌ها و جزییات بازرسی‌های بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای به تهران در ازای محدودیت‌های جدید بر برنامه هسته‌ای ایران هنوز از مسائل حل نشده در مذاکرات است.

وی تأکید کرد: در صورت نقض توافق از سوی ایران تحریم‌ها بازگشت‌پذیر خواهند بود.

هم‌چنین پیتر وست ماکوت، سفیر انگلیس در آمریکا،‌ روز سه‌شنبه در نشست شورای آتلانتیک گفت که هنوز نتوانسته‌ایم به توافق دست پیدا کنیم.

سفیر انگلیس یادآور شد: ما از ابتدا به صراحت گفته‌ایم که اگر نتوانیم به یک توافق خوب دست پیدا کنیم توافقی انجام نخواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنانش وجود بازرسی‌های مناسب از برنامه هسته‌ای ایران را بخش مهمی از مذاکرات ایران و گروه 1+5 توصیف کرد و گفت که این موضوع شرط حصول یک توافق هسته‌ای نهایی است.

منبع: ایسنا