در جریان دیدار سفیر ایران با رییس رادیو تلویزیون ترکیه اهمیت توسعه مناسبات فرهنگی - رسانه‌یی و گسترش مبادلات رادیو تلویزیونی میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این ملاقات علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا با تشریح جایگاه و اهمیت توسعه فعالیت رسانه‌های دو کشور با اشاره به عزم و اراده مقامات عالی‌رتبه ایران و ترکیه برای ارتقای مناسبات در کلیه سطوح گفت: شناخت و ارتقای آگاهی افکار عمومی و شهروندان از ظرفیت‌های مشترک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در دو کشور اصلی بنیادین و اساسی برای توسعه مناسبات به شمار می‌رود. از این جهت ضروری است رسانه‌ها در دو کشور چشم‌انداز و تعاریف واقعی از توانمندی‌ها و غنای دو کشور را از طریق برنامه‌های مستند رادیو تلویزیونی به مخاطبان خود ارائه کنند.

او با اشاره به همکاری‌های دو کشور در عرصه رسانه افزود: امروز روابط رسانه‌یی میان دو کشور در جریان قرار دارد ولی این مهم درسطحی مطلوب نیست.

وی افزود: اصحاب رسانه‌ها در دو کشور باید با تلاش مضاعف و توسعه مراودات زمینه رسیدن به سطح مناسب را تسهیل کنند.

بیکدلی انجام تعاملات و سفرهای مردمی را فرصتی برای تقویت مناسبات ارزیابی و خواستار همکاری رسانه‌های ترکیه برای آشنایی مردم این کشور با ایران شد.

او با اشاره به تحولات منطقه و اهمیت تامین صلح و ثبات و نقش‌آفرینی مشترک دو کشور در این مسیر تاکید کرد، با توجه به ظرفیت‌های عظیم رسانه‌یی در دو کشور نه تنها می‌توانیم برای مردمان‌مان بلکه برای دیگر ملل هم تولید محتوا، اندیشه و فرهنگ انسانی داشته باشیم.

شنول گوکا، رییس صدا و سیمای دولتی ترکیه TRT در این دیدار با مهم ارزیابی کردن روابط فرهنگی - رسانه‌یی میان دو کشور تاکید کرد: ایران و ترکیه از عمق تاریخی و فرهنگی مشترکی برخوردار و افزایش سطح شناخت مردمان دو کشور از گذشته و داشته‌های‌مان می‌تواند بستر توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های مورد علاقه را تحکیم و در این مسیر شاهد فصل نوین همکاری‌های رسانه‌یی میان ایران و ترکیه باشیم.

وی با ابراز آمادگی سازمان مطبوعش برای توسعه مبادلات فرهنگی - رسانه‌یی با ایران تاکید کرد: ما عزم و اراده رهبران دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات در کلیه سطوح و به ویژه تحقق اهداف سیاسی - اقتصادی مورد نظر ایشان را به‌طور کامل درک کرده و از آن به‌نحو شایسته حمایت می‌کنیم.

او روابط میان دو رسانه دولتی ایران و ترکیه به ویژه از طریق ساختارهای بین‌المللی را مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که در سایه تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان‌های رادیو تلویزیون ایران و ترکیه که در سال 2008 به امضا رسیده بتوانیم شاهد توسعه مناسبات و همکاری‌های مشترک در کلیه زمینه‌ها از جمله مناسبات فرهنگی - رسانه‌یی باشیم.

سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه موسوم به TRT در سال ۱۹۶۴ میلادی تاسیس شد. حدود ۷۰ درصد از بودجه 700 میلیون دلاری این سازمان از طریق مالیات مندرج در قبض آبونمان برق خانوارها و مالیات بر فروش گیرنده‌های دیجیتالی و فروش برنامه رادیو و تلویزیون تامین و 20 درصد بودجه توسط دولت و 10 درصد باقی‌مانده از طریق ساخت و برنامه‌های تبلیغاتی و فروش تولیدات آن تامین می‌شود.

سازمان رادیو تلویزیون ترکیه یکی از اعضای اتحادیه پخش برنامه‌های اروپایی EBU است. سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه سهام شبکه اروپایی یورونیوز را هم در اختیار دارد.

منبع: ایسنا