ولایتی در ادامه برنامه‌های سفرش به چین، روز چهارشنبه در جلسه اتاق فکر دانشگاه رنمین که یکی از مهم‌ترین مراکز علمی، مطالعاتی و دانشگاهی این کشور است شرکت و با موضوع " احیای جاده ابریشم و ضرورت‌های موجود" به بحث و تبادل نظر با رییس، معاونان و تعدادی از کارشناسان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس دانشگاه رنمین ضمن تشکر از حضور ولایتی، به مباحث مطرح شده در سفر قبلی وی به این کشور اشاره و مباحث مطرح شده را برای برنامه‌ریزی‌های اتاق فکر بسیار قابل بهره‌برداری و مهم توصیف کرد و گفت: مباحث شما به عنوان فردی متخصص در حوزه روابط بین الملل قابل توجه بوده ضمن آن که به عنوان فردی تاثیر گذار، امکان ایجاد زمینه‌های لازم برای ارتقاء همکاری ها و فعالیت ها را خواهید داشت و در این جلسه هم با موضوع احیا جاده ابریشم، کمربند و راه و توسعه روابط استراتژیک و راهبردی مباحث شما قابل استفاده خواهد بود .

رییس مرکز تحقیقات استراتزیک مجمع نیز از انجام این ملاقات و دیدار با نخبگان و فرهیختگان این دانشگاه ابراز خرسندی کرده و موضوعات مطرح شده برای بحث و تبادل نظر در این جلسه و اتاق فکر را راهبردی خواند و تصریح کرد: هم به لحاظ تاریخی و هم به دلیل اقتضائات موجود و علاقه مندی فراوان دو کشور در کنار ظرفیت‌های ارزشمند و فراوان در اختیار، زمینه های لازم برای توسعه روزافزون همکاری ها و تعاملات وجود دارد که باید تلاش کرد ضمن مطالعه و پژوهش برای ارائه راهکارهای مناسب و مطلوب، جهت ارتقا روابط به سطح راهبردی و استراتژیک برنامه‌ریزی کرد.

ولایتی در زمینه احیا جاده ابریشم اعلام کرد: تجدید حیات این جاده حکایت از ریشه دار بودن روابط کشورهای این حوزه به ویزه ایران و چین دارد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین کشور منطقه که دارای ثبات و ظرفیت های فراوان و ارزشمندی در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی و ... است در منطقه خاورمیانه که محل تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقاست از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است که باید در موضوع احیا جاده ابریشم مد نظر قرار گیرد و البته این مهم نقش جدی در توسعه و امنیت جهانی در آینده آسیا و جهان ایفا می‌کند.

در این جلسه هم‌چنین کارشناسان شرکت کننده نقطه نظرات خود را در خصوص موضوع جلسه مطرح و از جمله بر اهمیت نقش ایران در امنیت حمل و نقل، ارتباط و توسعه همکاری های در حوزه انرژی، گسترش همکاری‌های مالی و تجاری، نیاز چین به توسعه روابط به دلیل جایگاه ایران به عنوان کشوری با ثبات و امن در منطقه، ضرورت انجام مشورت‌های سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه و ... ارائه کردند .

در این جلسه هم‌چنین فروزش معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، صفری سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین، سعید محمدی مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، بقایی فعال اقتصادی و دیگر شرکت کنندگان از سوی هیات ایرانی به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: ایسنا