مسکو اعلام کرد: وزیر امور خارجه ایران در نشست امنیتی سازمان همکاری‌های شانگهای که قرار است در مسکو برگزار شود شرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک بختیر خاکیمف نماینده رئیس جمهور روسیه روز جمعه، گفت: همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای محمدجواد ظریف وزارت امور خارجه ایران در نشست امنیتی این سازمان در مسکو شرکت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: درخواست رسمی برای شرکت ظریف در این نشست به سفارت ایران از طریق یک نامه دیپلمایتک فرستاده شده است.

نماینده رئیس جمهور روسیه افزود: انتظار می‌رود وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه 4 ژوئن (14 خردادماه) به مسکو سفر کند.

بر اساس این گزارش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اوایل ماه مه گفته بود مسکو خواهان یک تصمیم سیاسی برای حمایت از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای است که منوط به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است.

تهران پیش از این درخواستی را برای پیوستن به این گروه منطقه‌ای ارائه داده است اما این درخواست تاکنون به طور رسمی مورد بررسی قرار نگرفته چون منشور سازمان همکاری‌های شانگهای پیوستن کاندیداهایی را که تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند را ممنوع می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک سازمان همکاری‌های شانگهای یک گروه آسیایی با هدف همکاری‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی است که در سال 2001 تأسیس شد و اعضای کنونی آن عبارتند از روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان.

ایران، هند و پاکستان به علاوه مغولستان و افغانستان هم اکنون به عنوان کشور عضو ناظر در این سازمان همکاری می‌کنند.

منبع: ایسنا