علی آهنی سفیر ایران در فرانسه، در گفت‌وگو با هفته‌نامه لوپوئن ، چاپ پاریس، با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: عربستان واقعیت منطقه را نفهمیده است.

به گزارش ایسنا، مشروح گفت‌وگو به این شرح است:

*سوال: برای چه شما موفق نمی‌شوید ائتلاف بین المللی داعش را عقب برانید؟

ج: باید دانست که ائتلاف بین المللی تشکیل شده علیه داعش به هیچ وجه جدی نیست. چگونه این چنین امری قابل تصور است که آمریکا با حضور در عراق و آنهمه تجهیزات و ماهواره هایشان قادر به جلوگیری از ورود داعش به رمادی نباشند؟ شما به من بگویید چه کسی از داعش نفت می‌خرد؟ چگونه و از طریق کدام مرز؟ این امر نشان میدهد که اراده‌ای برای شکست دادن داعش وجود ندارد.ائتلاف بین المللی تشکیل شده علیه داعش به هیچ وجه جدی نیست.

*س: آیا شما آمریکا و متحدین عربش را به یک بازی دوگانه متهم می‌کنید؟

در وهله ول، برخی کشورهای عضو ائتلاف در ایجاد داعش و تامین مالی آنها نقش خود را دارند. لذا، چگونه می توان تصور کرد که آنها در مبارزه با داعش جدی باشند؟

*سوال:آیا بخاطر این است که امروزه آنها مستقیما مورد تهدید جهادگراها قرار دارند؟

ج: چگونه این گروه می تواند از چنین قدرت مانوری در عراق و سوریه برخوردار باشد؟ تصور این امر غیر ممکن است مگر اینکه حداقل یک چراغ سبز قبلی را داشته باشند. از سوی دیگر، استراتژی آمریکایی ها در منطقه تجزیه کشورهای اسلامی است. این چیزی است که در سودان اتفاق افتاد و چیزی که در عراق و سوریه و بعد هم در یمن به دنبال آن هستند. آنها نیازی به مداخله مستقیم ندارند. آنها می توانند بخوبی آنرا با استفاده از برخی متحدین شان محقق سازند.

*سوال: شما از آمریکایی ها انتقاد می‌کنید. با این حال، آیا ما از دوسال پیش به اینطرف شاهد یک نزدیکی استراتژیک اجتناب ناپذیر بین ایران و آمریکا نیسیتم؟

ج: بین دو کشور بدبینی بزرگی وجود دارد. ولی امضای توافق نهایی در زمینه هسته ای و اجرای آن می تواند اجازه دهد تا میزان صداقت آمریکا و آمادگی شان برای احترام به تعهدات شان در قبال ایران را ارزیابی کرد. مدتی است که اظهارات مثبت تری از سوی باراک اوباما شنیده می شود ولی در عمل، آمریکایی ها همچنان در برابر ایران در خصومت هستند.

*سوال: درباره فرانسه که در پرونده هسته ای ایران، سخت تر از آمریکا خود را نشان داده است چه ؟

ج: جای تاسف دارد که فرانسه به عنوان کشوری که به سرسختی درباره پرونده هسته ای ایران معروف است شناخته شود. به ویژه آنکه دیگر قدرت های بزرگ که به خصومت بیشترشان علیه ایران مشهورند، مواضع علنی معتدل تری دارند. معذالک؛ می توانم بگویم که فضا از چند ماه پیش تغییر کرده است. فرانسه موضعی واقع بینانه تر اتخاذ کرده است. ایران و فرانسه می توانند شرکای مستحکمی برای کمک به برقراری صلح و امنیت در منطقه باشند.

*سوال: شرکت های فرانسوی باید منتظر دشواری هایی در بازگشت شان به ایران باشند؟

شرکت های فرانسوی براساس اطلاعات من، خیلی مشتاقند که بتوانند وضعیت کنونی را باز کرده و به ایران بازگردند. دولت فرانسه، وزارت خارجه همگی برای اینکه شرکت های فرانسوی سهم مهم خود از بازار ایران را بازیابند نظر مساعد دارند. من می دانم که پژو قرارداد یک جوینت ونچر( سرمایه گذاری مشترک ) با ایران را آماده کرده است و فقط منتظر توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها هستند تا آنرا امضاء کنند.

به زودی سفر هیاتی از سوی"مدف انترناسیونال"به ایران انجام خواهد گرفت که اجازه خواهد داد تاخیر فرانسه در این زمینه ترمیم شود. زیرا آمریکایی ها همین الان در بازار ایران حضور دارند و برای قراردادهایی ، برای مثال برای شرکت بوئیینگ مذاکره می‌کنند.

*سوال: نزدیک شدن فرانسه به عربستان سعودی، که به صورت دعوت از فرانسوا اولاند به ریاض نماد یافته بود، باعث عصبانیت شما می شود؟

این سفر در زمانی که بمباران های مردم بی گناه یمن توسط عربستان سعودی در اوج خود بود انجام شد و این به تصویر فرانسه در منطقه ضربه زد.

*سوال: ولی با این حال، استراتژی فرانسه با دهها میلیارد یورو قرارداد کلیدی نتیجه بخش بوده است.

ج: کاملا طبیعی است که فرانسه بیشتر به دنبال منافع اقتصادی خود باشد تا منافع سیاسی. به ویژه اگر منافع کوتاه مدت مطرح باشد. ولی در عین حال می توانم به شما بگویم که این سفر تصویر فرانسه را تحت الشعاع قرار داده است.

*سوال: دخالت سعودی ها در یمن، با این حال با موافقت سازمان ملل و به منظور استقرار دوباره رئیس جمهور مشروع یمن در برابر شورشی های حوثی مورد حمایت ایران بوده است .

حوثی ها قرن‌ها بر این کشور حکومت می کرده‌اند. آنها عناصری از واقعیت کنونی در یمن هستند و همواره هم به دنبال یک راه حل سیاسی مبتنی بر دیالوگ بوده‌اند. بنابراین آنها " شورشی " نیستند. متاسفانه این ابتکار دیپلماتیک تحت فشار سعودی ها بلوکه شده است.

از سوی دیگر آیا این منطقی است که مقامات یک کشور از دیگر کشورها بخواهند زیر ساخت ها و مخالفین سیاسی خود را بمباران کنند؟ به چه بهانه ای ؟

* سوال: فراموش نکنیم که سعودی ها هرگز نمی گذارند کنترل کشوری که همواره آنرا به عنوان حیات خلوت خود تلقی می‌کرده‌اند به دست حوثی‌ها و به دنبال آن ایران بیفتد.

قبل از این مداخله نظامی، مرزهای سعودی آرام بودند. امروز در چه وضعیتی قرار دارند؟ به من بگویید کدامیک از اهداف نظامی محقق شده است.؟ حتی آمریکایی ها اعتراف کردند که توسط سعودی‌ها فریب خورده‌اند که تصورمی کردند این پرونده در عرض چند روز بسته می شود. مقاومت یمنی هیچ وقت اجازه نخواهد داد که سعودی ها برنده شوند.

* سوال: آیا ایران تلاش می کند هژمونی خود را بر منطقه تحمیل کند، همانطور که ریاض و پاریس ایران را به آن متهم می کنند؟

ما سلطه طلب نیستیم. ما سرزمین بزرگی داریم که دارای منابع طبیعی، انسانی و دارای موقعیت ژئوپلیتیکی استثنایی در منطقه است. سی و شش سال است که جمهوری اسلامی ایران با تلاش های برخی کشورها و بخصوص آمریکا و با هدف بی ثبات کردن، و سرنگون کردن نظام مواجه است. با این حال، ایران موفق شده است که یک قدرت مهم در منطقه باشد بدون آنکه کمترین اهداف سلطه طلبانه داشته باشد. ایران علاقمند است روابط خود را با همه کشورهای منطقه و برپایه احترام متقابل توسعه دهد. آمریکایی ها امروزه فهمیده اند که نظام سیاسی ما مستحکم و مورد حمایت مردم است. نه فقط در ایران بلکه در میان کشورهای مسلمان و کشورهای جهان سوم.

*سوال: با این حال یک نوع نفرت واقعی نسبت به ایران شیعه در کشورهای سنی منطقه وجود دارد.

این امر با واقعیت منطبق نیست. ما روابط بسیار خوبی با سنی های عراق و سوریه و اکثریت کشورهای اسلامی داریم. ما به آنها می گوییم که ما همه مسلمان هستیم و هیچ خصومتی با سنی هانداریم و با آنها همزیستی خوبی داریم. از طرف دیگر، باعث تاسف است که برخی کشورها و در راس آنها عربستان سعودی، واقعیت این منطقه را نفهمیده باشند. به جای تلاش در راستای رقابت با ایران، آنها باید همکاری با ما را دنبال کنند. این چیزی است که ما در پی آن هستیم. مطمئنا عربستان سعودی یک بازیگر مهم منطقه است که ما می توانیم با او دیالوگ و همکاری داشته باشیم ولی نمی توان پذیرفت که عربستان سعودی به دنبال بی ثبات کردن منطقه باشد.

*سوال: ایران با این حال در وضعیت تهاجمی در منطقه قرار دارد و این کار را از طریق حزب الله در لبنان و سوریه و از طریق شبه نظامیان در عراق انجام میدهد.

ج: ما نمی توانیم در برابر آنچه در اطراف ما می گذرد بی تفاوت باشیم. نا امنی، تجزیه و همچنین بی ثباتی در عراق و سوریه می تواند به دیگر کشورهای منطقه نیز سرایت کند. لذا استراتژی ما این است که هرکاری برای همکاری با مقامات این کشورها انجام دهیم تا حاکمیت و تمامتی ارضی آنها تضمین شود و همچنین از اینطریق تهدید علیه سرزمین ما نیز دور شود. ما در عراق و سوریه، و بنا به درخواست آنها یک همکاری نظامی برای مبارزه با داعش و بخصوص به شکل اعزام مشاورین نظامی ایجاد کرده‌ایم که اجازه داده است بغداد و بسیاری از شهرها حفظ شوند.

*سوال: آیا شما درباره نتایج توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران در آخر ژوئن 2015 خوشبین هستید؟

ج: همه چیز امکان پذیر است ولی ما هیچ نگرانی در این مورد نداریم. ما از زمان های دور زیر بار رژیم های تحریم قرار داریم و شکست در مذاکرات هم به معنای پایان دنیا نخواهد بود. مطمئنا برداشته شدن تحریم ها به ما اجازه خواهد داد که بتوانیم اقتصادمان را بهتر توسعه بدهیم. ولی این امر همچنین به نفع شرکت های اروپایی و بخصوص فرانسوی که سهم مهمی از یک بازار بزرگ حدود هشتاد میلیون نفری را از دست داده اند نیز هست. با اینکه هنوز برخی از عناصر دشوار برای مذاکره باقی مانده است، لیکن من اطمینان دارم که ما می توانیم به توافق برسیم. البته به شرطی که گروه 1+5 واقعا جدی و صادق باشد. ضمن اینکه جای تاسف دارد که لابی هایی در آمریکا ( جمهوری خواهان و طرفداران اسرائیل – سخن سردبیر ) در صورتی که توافقی امضاء شود، تلاش نمایند کار را بلوکه کنند.

*سوال: یکی از موفقیت های سیاست گشایش روحانی شاید به خارج از کشور اختصاص داشته باشد. با این حال، به نظر نمی رسد که در داخل کشور چیزی تغییر کرده باشد...

دکتر روحانی وعده هایی که قبل از انتخابات داد را به بخوبی پیش می برد. نباید فراموش کرد که اوضاع داخلی کشور به عوامل زیادی ارتباط دارد. ما جامعه ای باز داریم که در آن می توان صداهای متفاوتی را شنید. و ارتقاء حقوق بشر که باید به عنوان یک اصل مقدس در همه جهان مد نظر قرار گیرد، در کشورما نیز با اطمینان دنبال می شود زیرا این اعتقاد ما است. برخلاف آنچه که در کشورهای همسایه ایران، که بعضا بهترین متحدین فرانسه و دیگر کشورهای غربی محسوب می شوند، اتفاق می افتد، ما در ایران پیشرفت های فراوانی کرده‌ایم. آن حامیان غربی این کشورها چشمشان را می بندند و قرار داد امضاء می کنند، و بدون کوچکترین انتقادی بر سیاست های آنها صحه می گذارند.

منبع: ایسنا