نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس گفت: اگر درآمد حاصل از نفت را برای زیر ساخت‌ها هزینه نکنیم، اتلاف منابع کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اسماعیل جلیلی در همایش بین المللی سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان اظهار کرد: در نهایت با این رویکردها شاهد توسعه نخواهیم بود و در این خصوص باید به مردم پاسخگو باشیم.

وی افزود: نفت یک موهبت الهی است که در اختیار مردم قرار گرفته است و محصولی که بیش از یکصد سال نظام اقتصادی یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا حائز اهمیت است.

جلیلی با اشاره به تاثیرات اجتماعی انجام هر اقدام توسعه‌ای تصریح کرد: اولین موضوعی که در زمینه هر اقدام توسعه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد، اثراتی است که بر جامعه پیرامون خود می‌گذارد که آیا این پدیده منجر به سود مردم می‌شود یا خیر.

وی با بیان اینکه کشور نباید تماما به درآمدهای نفتی وابسته باشد، عنوان کرد: میزان اثرگذاری یکی از شاخص‌هایی است که در حوزه توسعه پایدار باید به آن توجه کرد. هر پروژه‌ای که قرار است در حوزه توسعه در منطقه‌ای فعال شود، حتما باید پاسخگوی کسانی که در آن سرزمین زندگی می‌کنند، باشد. یعنی اثرات این توسعه باید به رفاه عمومی و رفاه منطقه‌ای منجر شود.

جلیلی اظهار کرد: یکی دیگر از رویکردها در زمینه اقدامات توسعه‌ای، توجه به درآمد و تاثیر این درآمد در رشد اقتصادی است. منابعی که نتواند ارزش جدیدی را ایجاد کند، اثرات آن پایدار نیست و کوتاه مدت است.

وی افزود: دیدگاه زیست محیطی نیز در زمینه طرح‌های توسعه‌ای مطرح است. یعنی باید بدانیم پروژه‌ای که اجرا می‌شود، اثرات منفی در آب، هوا و خاک دارد یا خیر و اگر اثر گذاری منفی دارد برای جبران آن باید چه فعالیت‌هایی انجام داد.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت‌ها باید شرایط را به گونه‌ای مهیا می‌کردند که بعد از تولید نفت، صنایعی همچون پتروشیمی و گاز توسعه پیدا کند اما به این مساله بی توجهی شد، یعنی آینده‌نگری صورت نگرفت.

منبع: ایسنا