یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا در آستانه دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با همتای آمریکایی‌اش گفت:‌ می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری و محمدجواد ظریف وزیران امور خارجه ایران و آمریکا روز شنبه (امروز) می‌خواهند تا دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را برای تعیین آن چه در یک توافق نهایی می‌خواهند آغاز کنند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که هفته‌های باقیمانده تا 30 ژوئن به قدری فشرده است که بر تمام طرف‌های مذاکره کننده دور میز مذاکره برای گرفتن تصمیمات سخت فشار می‌آورد تا بتوانند به 12 سال بن‌بست بر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستیابی به یک توافق بلند مدت با جمهوری اسلامی ایران می تواند آخرین دستاورد باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی باشد.

علاوه بر این،‌ حصول چنین توافقی می‌تواند راه را برای بهبود روابط تهران و واشنگتن و پایان بیش از سه دهه دشمنی میان دو کشور هموار کند و فضایی برای حل مناقشات رو به افزایش در منطقه خاورمیانه را موجب می‌شود.

پس از آن که ایران و قدرت‌های جهانی در اوایل آوریل به یک تفاهم کلی برای حصول توافق نهایی جامع دست پیدا کردند، اکنون تهران و واشنگتن تلاش می‌کنند تا با پرداختن به جزییات نهایی به توافقی برسند که موجب محدودیت برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور می‌شود.

مقامات آمریکایی طولانی‌تر شدن رایزنی‌ها را با توجه به نزدیک شدن به آخرین هفته‌ها تا پایان ژوئن غیرمتحمل نداستند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت: ما یک ماه فرصت داریم. من فکر می‌کنم که دیدارها در سطح سیاسی افزایش یابد.

این مقام آمریکایی در ادامه با اشاره به دیدار ظریف و کری در ژنو گفت که آن‌ها می‌خواهند درباره مسائل واقعا سخت باقیمانده رایزنی کنند.

او ادامه داد: ماه ژوئن هم در سطح کارشناسان و هم در سطح وزیران خارجه یک ماه بسیار سخت و فشرده است. اما از نظر من ما هنوز بر این باوریم که می‌توانیم به توافق برسیم.

با وجود این که از زمان حصول تفاهم لوزان تاکنون کارشناسان فنی روی مسائل باقیمانده کار کرده‌اند،‌ اکنون لازم است که بسیاری از تصمیمات توسط مدیران سیاسی و در سطح وزیران اتخاد شود.

این مقام آمریکایی هم‌چنین گفت: توافق نهایی شامل چند ضمیمه،‌ شاید سه یا بیش‌تر باشد که نگارش آن‌ها در حال انجام شدن است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما به طور شفاف مشخص کرده‌ایم که در حال حاضر به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کنیم و 30 ژوئن به معنای واقعی برای ما یک موعد است.

منبع: ایسنا