خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش بر اهمیت دادن دسترسی برای بازرسی‌ها تأکید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود روز شنبه در آستانه دیدار محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو گفت که کری در این دیدار قرار است اهمیت فراهم شدن بازرسی‌ها را به ظریف گوشزد کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این دیپلمات غربی هم‌چنین گفت: این مسأله یکی از پایه‌های کلید چهار پایه است. اگرچه تنها پایه آن نیست، اگر لحاظ نشود این چهار پایه سقوط خواهد کرد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در حالی وارد آخرین ماه خود شده است که به نظر می‌آید برخی اختلافات هنوز به قوت خود باقی‌ست. ایران خواهان تسریع لغو تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است در حالی که طرف مقابل به دنبال مکانیسمی برای بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت نقض توافق از سوی تهران است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گفت‌گو با خبرگزاری فرانسه، بیان کرد: ایران موافقت کرده است تا پروتکل الحاقی معاده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را اجرا کند که اجازه دسترسی به مراکز نظامی را می‌دهد.

آمانو هم‌چنین گفت: زمانی که ما مغایرتی را مشاهده می‌کنیم یا زمانی که مشکوک هستیم، می‌توانیم خواهان دسترسی به مراکز را داشته باشیم که ممکن است شامل سایت‌های نظامی باشد.

به گزارش ایسنا، ایران همواره برای انجام بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای‌اش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده است. اما به دلیل پیشینه آژانس و احتمال درز اسرار داخلی کشور به آژانس‌های خبری غرب و سرویس‌های جاسوسی اجازه بازرسی از مراکز غیرهسته‌ای را نمی‌دهد و تنها تأکید می‌کند که اجازه دسترسی مدیریت شده به مراکز غیرهسته‌ای کشور را می‌دهد. اما غرب با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس خود در این زمینه بر فراهم شدن دسترسی به تمام مراکز مورد نظر اصرار دارد.

منبع: ایسنا