رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار و حامی مردم بوسنی بوده است، حتی زمانی که از ترس اروپا و آمریکا هیچ کشوری به مردم این کشور کمک نمی کرد ایران در کنار ملت بوسنی بود و از آن‌ها حمایت می‌کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن چنگیچ، رییس مجلس جامعه اسلامی بوسنی و حسین افندی کاوازوویچ، رییس العلمای بوسنی و هیأت همراه در دیدار با ولایتی از نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم بوسنی قدردانی کردند.

به گزارش ایسنا،‌ علی اکبر ولایتی پس از دیدار با این دو مقام بوسنیایی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر احتمال میانجی‌گری عمان درباره یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران ‌همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند در همه جای دنیای اسلام از مردم محروم و مظلوم دفاع می‌کنند. هم‌چنین از تلاش‌های آن‌ها در برابر کسانی که به این مظلومان جرم روا می‌دارند نیز حمایت و قدردانی می‌کنیم.

او ادامه داد: با توجه به سابقه فرهنگی طولانی یمن و این که تاریخ و فرهنگ آن‌ها بسیار بالاتر از برخی از کشورهایی است که به صورت قبیله‌ای هم‌چنان زندگی می‌کنند می‌توان گفت مردم یمن استحقاق آن را دارند که موقعیت تمدنی و نقشی که داشته‌اند را مجددا بازیابند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اعلام محکومیت کشتار مردم بی‌گناه در یمن خاطرنشان کرد: ایران ظلمی که از طریق بمباران‌ها به مردم یمن وارد می‌شود را محکوم می‌کند ولی شاهد هستیم با وجود این جنایت‌ها مردم این کشور تسلیم نشده‌اند و ما به پیروزی آن‌ها امیدوار هستیم.

هم‌چنین حسین افندی کاوازوویچ که همراه با ولایتی در جمع خبرنگاران حضور داشت،‌ خاطرنشان کرد که در این سفر وضعیت مردم بوسنی را تشریح کرده است و هم‌چنین تاکید کرد که آن‌ها شرایط سختی را پشت سر گذاشته‌اند تا بتوانند جامعه اسلامی و مسلمانان را در جامعه بوسنی حفظ کنند.

وی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد تا مسائل داخلی بوسنی حل شود.

علی‌اکبر ولایتی نیز در دیداری که با وی داشت وعده کمک به حل مسائل را داد.

به گزارش ایسنا،‌ حسن چنگیچ در دیداری که با ولایتی داشت با اشاره به برخی از مشکلات داخلی در بوسنی گفت:‌ یکی از دلایل سفر ما به ایران مطرح کردن مسائلی از قبیل تلاش برخی در داخل بوسنی برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان این کشور است، ما احساس می‌کنیم برقراری روابط بین مسلمانان با صرب‌ها و کروات‌ها به منظور حفظ وحدت در این کشور لازم است از سوی دیگر متاسفانه برخی از جریان‌های داخلی تلاش می‌کند تا میان خود مسلمانان شاخه و انشعاب ایجاد کنند که ما مخالف چنین امری هستیم.

او ادامه داد: با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران کشوری مسلمان است ما برای ایجاد وحدت میان مسلمانان بوسنی از ایران کمک می‌خواهیم. با وجود این که مسلمانان 53 درصد، کروات‌ها 13 درصد و صرب‌ها 30 درصد از جمعیت بوسنی را تشکیل می‌دهند ولی تاکید ما همواره به حفظ وحدت در میان آن‌ها بوده است.

ولایتی نیز در این دیدار تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از بوسنی حمایت کرده است حتی زمانی که سایر کشورها از ترس آمریکا و اروپا هیچ کمکی به بوسنی نمی‌کردند ایران تمام تلاش خود را برای حمایت از این کشور انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ارسال کشتی حامل کمک‌های امدادی به بوسنی در زمانی که این کشور توسط صرب‌ها مورد حمله قرار گرفته بود اشاره کرد و افزود:‌ در آن زمان یکی از کشورهای همسایه شما که نمی‌خواهم نام آن را ببرم کشتی کمک رسانی ایران ضبط و اموال آن را توقیف کرد. این در حالی است که همان کشور امروز در تعامل با بوسنی مشکلی ندارد و به عنوان دوست ظاهر شده است ولی تنها جمهوری اسلامی ایران بود که در سختی کنار بوسنی و مردم آن باقی ماند.

منبع: ایسنا