مراسم ویژه تجدید میثاق کارکنان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش با آرمان های امام خمینی(س)، امروز نهم خرداد، در حسینیه جماران برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمعی از مسئولان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش در حسینیه جماران گرد هم آمدند و ضمن تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی با یادگار گرانقدر امام دیدار کردند.

یادگار امام در این مراسم گفت: شاید بتوان گفت بزرگ ترین وجه تمایز انسان از غیرانسان، ظرفیت سعادتمندی اوست. این سعادتمندی حتماً ناشی از تمرین و تربیت است و بخش بزرگ این تربیت در نهاد آموزش و پرورش شکل می گیرد. گل زندگی انسان ها دوره ای ست که در آموزش و پرورش می گذراند و اغلب افراد از دوران تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان، با حسی شیرین و توام با خاطرات یاد می کنند.

وی افزود: آموزش و پرورش متشکل از سه ضلع دانش آموز، معلم و اولیاء است و توفیق تربیت به هماهنگی این سه ضلع بستگی دارد. قطعاً یک تربیت سالم از یک آموزش و پرورش موفق ناشی می شود که بالندگی آن به ارتباط خوب با دانش آموز و جامعه و به طور خاص، نهاد خانواده مربوط است. کسانی که توفیق داشته اند حتماً از معبر یک معلم خوب و محیط خانوادگی سالم عبور کرده اند. ممکن است استثنائاتی باشد، اما این دو ضلع در کنار ضلع سوم که موضوع تربیت دانش آموز است؛ به عنوان یک قاعده کلی اهمیت دارد.

سیدحسن خمینی، حضرت امام را نمونه بارز چنین تربیتی دانست و یادآور شد: امام بزرگوار تربیت خانوادگی مناسب و معلمان خوبی داشتند و این عوامل در جوهره این انسان توانا نشست و اثر گذاشت که امروز شاهد آثار آن هستیم.

وی ادامه داد: روح، ذهن و جان فرزندان امانتی در دست معلمان است و امیدواریم دوستان بتوانند این مسئولیت بزرگ را به خوبی ادا کنند.

یادگار امام یکی از دلایل پیشرفت کشورها را نظام آموزشی دانست و تصریح کرد: اگر مطالعه کنید، درمی یابید که کشورهای پیشرفته دارای نظام آموزشی ابتدایی و متوسطه قوی بودند. معلم ها از ارج و قرب، سلامت ذهنی و اقتصاد بالایی برخوردار بودند و مشکلات معیشتی گریبانگیرشان نبود. جادارد دولت، مجلس و برادران وزاتخانه تلاش کنند تا نهاد آموزش و پرورش بارورتر شود و با نشاط و شادابی بیشتر به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش جماران در این مراسم، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، گزارشی از فعالیت های این وزارتخانه در خصوص ترویج افکار و اندیشه های امام خمینی (س) ارائه کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش به لحاظ تکلیف الهی، تشخیص و عشق، ترویج اندیشه های امام را در رأس برنامه های خود قرارداده است.

وی افزود: امروز کمترین کتاب درسی را مشاهده می کنید که نام و یاد امام و سخنان آن بزرگ مرد تاریخ در آن گنجانده نشده باشد. در کتاب های تخصصی در رشته های علوم انسانی، تبیین نهضت امام به عنوان یک تکلیف الهی و یک درس در پایه ها و دوره های مختلف وجود دارد. درحوزه پرورشی و فوق برنامه نیز سیره امام و تشریح زندگی آن حضرت، در مسابقات مختلف برای فرهنگسازی در آموزش و پرورش تشریح شده است.

کفاش اظهار کرد: مجلات رشد و دیگر نشریات وزارت آموزش و پرورش در این زمینه فعالیت خوبی دارند. تدریس وصیت نامه امام در دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، همکاری چهار ناشر آموزش و پرورش (انتشارات مدرسه، تربیت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پیوند) با مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (س)، برای دانش آموزی کردن و ساده نویسی آثار مستند و زندگی امام از فعالیت های مستمر آموزش و پرورش در طول سال است.

در بخش دیگر این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، مشاور وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: جنس نهضت حضرت امام، جنس کار انبیاء بود و آنطور که از بیانات امام برمی آید، سنگینی این بار را به دوش فرهنگیان گذاشته اند. امام معلمی را شریف ترین و پرمسئولیت ترین شغل ها می دانستند. هم چنین معلمی را شغل انبیاء معرفی می کردند. انبیاء تا جایی که از دستشان برآمد کار کردند. شما هم باید تا می توانید برای امر تربیت تلاش کنید.

وی افزود: ثقل حرکت انقلاب که تعلیم و تربیت است، به دوش شما عزیزان است. امیدواریم بتوانیم نسلی را پرورش دهیم که مطابق با خواسته امام، متصل و متمسک به اسلام باشند.

منبع: ایسنا