تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر همکاری در زمینه‌ ساخت راکتورهای هسته‌ای میان شرکت ملی هسته‌ای چین و سازمان هسته‌ای مصر به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، این تفاهم‌نامه در جریان سفر هیات شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) به مصر در 28 این ماه و با حضور حسن محمود حصانین، معاون وزیر انرژی مصر به امضا رسید.

بنابر اعلام شرکت ملی هسته‌ای چین؛ این تفاهم‌نامه فاز جدیدی در تلاش برای ساخت و گسترش انرژی هسته‌ای مصر خواهد بود و هم‌اکنون این شرکت به یکی از شریکان رسمی پروژه‌های هسته‌ای مصر تبدیل شده است.

مصر پیش‌تر در ماه فوریه نیز تفاهم‌نامه‌ دیگری را با روسیه مبنی بر ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور آفریقایی منعقد کرده بود.

هم‌چنین سازمان انرژی هسته‌ای مصر با شرکت هسته‌ای روس اتم یک قرارداد همکاری دیگر را مبنی بر ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دارای تأسیسات نمک‌زدایی به امضا رسانده است.

سایت الدبا در مصر در سال 1983 برای ساخت نیروگاه هسته‌ای تعیین شده بود که تحت تاثیر بروز فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین این پروژه لغو شد.

اما در سال 2006، این سایت برای ساخت یک راکتور 1000 مگاواتی تولید برق و نمک‌زدایی از آب تا سال 2015 مشخص شد و مصر اعلام کرده است که شرکت‌های خارجی می‌توانند در این پرژوه‌ 2 میلیارد دلاری با مصر همکاری کنند.

البته این پیشنهاد در سال 2010 به ساخت چهار راکتور هسته‌ای تا سال 2025 تغییر کرد که قرار است نخستین راکتور تا سال 2019 آماده بهره‌برداری شود.

این در حالی است که ساخت این پروژه‌ها به دلیل بروز ناآرامی‌ها و انقلاب مصر که منجر به کناره‌گیری حسنی مبارک، رییس جمهور پیشین مصر شد، متوقف شده بود.

منبع: ایسنا