چین و مجارستان تفاهم‌نامه‌ای را در راستای همکاری در آموزش، تحقیق و گسترش انرژی هسته‌ای به امضا رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، این تفاهم‌نامه روز گذشته توسط میکلوس سیستاک، وزیر توسعه ملی مجارستان و نور بکری، رییس سازمان ملی انرژی هسته‌ای چین در بوداپست امضا شد.

بنابر اعلام دولت مجارستان، این کشور از گام‌هایی که چین در مسیر گسترش صنعت هسته‌ای خود و کاهش به‌سزای تولید آلاینده‌های کربنی برداشته است، استقبال می‌کند.

هدف این تفاهم‌نامه گسترش و تقویت همکاری میان دو کشور در زمینه‌ی آموزش و تحصیل هسته‌ای، تبادل دانش و فعالیت‌های هسته‌ای میان دو کشور است.

این تفاهم‌نامه هم‌چنین زمینه‌های لازم برای همکاری میان دانشجویان، محققان و کارشناسان استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز را فراهم کرده و نیز باعث انجام آموزش‌های تئوری و عملی در این زمینه می‌شود.

در ادامه بیانیه دولت مجارستان در مورد این تفاهم‌نامه آمده است: بنابراین تفاهم‌نامه دو کشور به تبادل دانش و اطلاعات در مورد نصب و راه‌اندازی راکتورهای هسته‌ای، کنترل و نگه‌داری از پسماندهای هسته‌ای رادیواکتیو و ارتقای آگاهی و میل عمومی نسبت به انرژی هسته‌ای خواهند پرداخت.

مجارستان پیش‌تر نیز با روسیه، تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر آموزش و آماده‌سازی پرسنل‌های هسته‌ای منعقد کرده بود. این تفاهم‌نامه توسط سرگئی کرینکو، مدیرکل شرکت هسته‌ای روس اتم و زالاتان بالوگ، وزیر ظرفیت‌های انسانی مجارستان در بوداپست امضا شد که بنابر آن روس اتم دو واحد هسته‌ای جدید را در نیروگاه‌ هسته‌ای پاکس مجارستان خواهد ساخت؛ هم‌چنین دو کشور در زمینه‌های مربوط به آموزش، تربیت و علوم لازم برای استفاده در مقاصد صلح‌آمیز هسته‌ای با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

منبع: ایسنا