پایگاه خبری المانیتور گزارش داد: کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در تلاش برای افزایش فشار بر ایران، جلسه‌ای غیرعلنی با وزیر انرژی آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پایگاه خبری المانیتور در راستای فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران نوشت،‌ قانونگذاران آمریکا پس از تصویب قانونی که نظارت کنگره بر هر توافق هسته‌ای جامع با ایران را تضمین می‌کند، اکنون به مرحله نهایی آن یعنی اعلام موافقت یا مخالفت خود نزدیک می‌شوند. مخالفت آن‌ها می‌تواند توانایی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را برای برداشتن تحریم‌ها تضعیف کند و حصول یک توافق بین‌المللی را به خطر بیندازد، با این حال این اقدام احتمالا نمی‌تواند در برابر وتوی رئیس جمهور مقاومت کند.

قانونگذاران قرار است در یک ماه باقیمانده تا ضرب الاجل 30 ژوئن نشست‌هایی را برای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و تاثیرات آن برگزار کنند. به همین منظور کمیته روابط خارجی سنا روز سه‌شنبه (2 ژوئن) نشستی غیرعلنی را با حضور ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا که به همراه جان کری وزیر امور خارجه در جدیدترین دور مذاکرات در ژنو حضور داشت برگزار و درباره گام‌های بعدی‌اش رایزنی کند.

این کمیته همچنین روز چهارشنبه 3 ژوئن یک جلسه استماع را به منظور بررسی تاثیرات حصول یک توافق بر سیاست آمریکا در خاورمیانه با حضور سفیر سابق واشنگتن در بغداد و مشاور سابق وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و خاورنزدیک برگزار خواهد کرد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز در این میان قصد دارد روز سه‌شنبه یک جلسه استماع برگزار کند و در آن به موضوع شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران بپردازد و سپس درباره صدور بیانیه‌ای برای درخواست آزادی این افراد رای‌گیری کند.

به گزارش المانیتور، قانونگذاران آمریکا در حالی که تنها یک ماه تا فرصت دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق هسته‌ای فرصت باقی مانده است تلاش می‌کنند تا فشار بر ایران را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، این اقدامات در حالی انجام می‌شود که ایران بارها تاکید کرده است که هرگونه فشار و تهدید، تاثیری منفی بر روند مذاکرات می‌گذارد.

منبع: ایسنا