رییس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که دولت سوریه در مبارزه با جریان وحشی ماجراجو موفق شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی پس از نشست مشترک با رییس مجلس سوریه و هیات همراه تاکید کرد: ایران همواره در زمینه مبارزه با تروریسم کمک‌کننده به کشورهای منطقه بوده است. مشکل تروریسم امروز فقط مربوط به یک کشور نیست بلکه مربوط به همه انسان‌هاست.

لاریجانی با تشکر از حضور ریئس مجلس سوریه و هیات همراه در ایران گفت:‌ کشور سوریه کشوری است که طی سالهای گذشته در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کرده و امروز نیز در این مسیر پیش رو است.

وی افزود: طی چهار سال اخیر کشورهای قدرتمند تلاش کردند با ایجاد جریان‌های تروریستی برای مردم سوریه مشکل به وجود آورند که با مقاومت ملت سوریه تا حد زیادی توانستند اهداف این جریان ماجراجو در سوریه را از بین ببرند.

نماینده مردم قم خاطر نشان کرد: اخیرا هم با کمک همین قدرتها و برخی کشورهایی که فریب خوردند، کمک‌های بیشتری به دشمنان داخلی سوریه انجام گرفته است؛ البته بنده اطمینان دارم ملت سوریه در این مبارزه پیروز خواهد شد و ما هیچگاه حمایت‌های دولت و ملت سوریه در طول دفاع مقدس از مردم ایران را فراموش نمی‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق مبارزه‌ای مفید برای آینده بشریت می‌دانیم، افزود:‌ مشکل تروریسم امروز فقط محدود به یک کشور نیست بلکه مربوط به همه انسان‌هاست.

لاریجانی با اشاره به محورهای مذاکراتش با رئیس مجلس سوریه گفت:‌ در این مذاکرات خوب هم اطلاعات دو کشور تبادل شد و هم راه‌های همکاری‌های بیشتر نیز مورد بررسی دو طرف قرار گرفت.

نماینده مردم قم ابراز امیدواری کرد: دولت سوریه در مبارزه با جریان‌های وحشی ماجراجو موفق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی از تداوم حمایت های جمهوری اسلامی ایران از کشورهای منطقه سخن گفت و افزود: ایران همیشه در زمینه مبارزه با تروریسم کمک کننده به کشورهای منطقه بوده است و امیدوارم ملت و دولت دوست و برادر سوریه نیز در این مبارزه موفق شوند.

محمد جهاد اللحام، رئیس مجلس سوریه نیز با تشکر از مقام معظم رهبری، ‌رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از ایران به دلیل حمایت از مبارزه با تروریسم تشکر می‌کنم. سوریه چهار سال است مورد حمله تروریست‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهداف سفرش به تهران گفت:‌امروز به تهران آمدم تا رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتری را در خصوص مناسبات دو کشور داشته باشند.

وی افزود: منطقه ما به ویژه در سوریه و عراق در معرض تروریست تکفیری‌گرا با حمایت کشورهای استعمارگر و برخی کشورهای همسایه قرار دارد.

وی ادامه داد: موضع شرافتمندانه ایران،‌ روسیه و کشورهای بریکس تاثیر بسزایی بر ملت سوریه در راه مبارزه با تروریسم داشته است. همواره نسبت به تحولات منطقه و جنگ ظالمانه‌ای که سوریه در آن قرار گرفته است حساسیت داشته و شرایط را بررسی می‌کنیم. حمایت‌های ایران از ملت سوریه و حمایت‌های کشورهای بریکس تاثیر خوبی در کمک به ملت سوریه داشته است.

رئیس مجلس سوریه ابراز تاسف کرد: با توجه به تحریم‌های اقتصادی شرم‌آوری که برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی علیه سوریه به اجرا گذاشته‌اند، معیشت مردم تحت تاثیر قرار گرفته است. تحریم‌ها و مجازات‌ها علیه مردم سوریه مردم را متاثر کرده است.

لحام با بیان اینکه روابط ایران و سوریه عامل ثبات منطقه است گفت: روابط ایران و سوریه از گذشته تا آینده به عنوان عامل ثبات منطقه بوده است. این مناسبات دیوار دفاعی در برابر امواج کشنده عمل خواهد کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه اراده واقعی برای مبارزه با تروریسم وجود ندارد، گفت:‌ سوریه در برابر هجمه رسانه‌ای قرار دارد. با وجود قطعنامه‌های 2270، 2279 و 2299 و اجماع در تصویب این قطعنامه‌ها اما به دلیل حمایت‌ها از تروریسم،‌ تروریسم در منطقه در حال گسترش است.

رئیس مجلس سوریه تاکید کرد: جنگ علیه تروریسم اقتضا می‌کند اراده ای واقعی در سطح جهان و منطقه به وجود آید. موضوعی که در حال حاضر وجود ندارد.

لحام تاکید کرد: با تمام توان علیه تروریسم در سوریه می‌جنگیم. در این جنگ به ملت سوریه ارتش قهرمانمان، رهبری سوریه و دوستان سوریه که در راس آنان ایران قرار دارد، اتکا می کنیم.

هیأت پارلمانی سوریه به ریاست رئیس مجلس این کشور تا روز سه‌شنبه (فردا) در تهران حضور خواهد یافت و با وزیر امور خارجه و رئیس شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

لحام احتمالا با رئیس جمهور نیز مذاکراتی خواهد داشت.

منبع: ایسنا