منابع مطلع سیاسی اعلام کردند نشست ژنو درباره صلح در یمن که قرار بود پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شود و به درخواست بان کی مون و فشار عربستان به تعویق افتاده بود، به احتمال زیاد در اواخر خردادماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه البیان امارات به نقل از منابع مطلع خود در این ارتباط مدعی شد سازمان ملل مطمئن شده است که همه طرف‌های مرتبط با یمن در این نشست حاضر خواهند شد. این منابع سیاسی اعلام کردند اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تضمین‌هایی از تمامی گروه‌های درگیر در یمن مبنی بر این که در کنفرانس صلح ژنو برای یمن شرکت خواهند کرد، دست یافته است.

از سوی دیگر روز گذشته خبری منتشر شد که هیأتی آمریکایی با تعدادی از اعضای انصار الله در مسقط دیدار و گفت‌وگو کرده است. روزنامه البیان نیز مدعی شد هم‌اکنون هیاتی ایرانی در مسقط (پایتخت عمان) مشغول گفت‌وگو با یک هیأت انصار الله و طرف آمریکایی است.

بر اساس آن چه که منابع خبری اعلام کردند این دیدار با درخواست آمریکایی‌ها صورت گرفته است. البته روزنامه عربستانی الشرق الوسط در مصاحبه‌ای با راجح بادی سخنگوی دولت مستعفی یمن، عنوان کرد مذاکرات مسقط ربطی به این دولت ندارد و نتایج مذاکرات آمریکا با حوثی‌ها و ایران نیز ثبات و امنیت را در یمن محقق نخواهد کرد.

او هم‌چنین گفته یک هواپیمای کرایه‌ای مسوولان انصار الله را به مسقط منتقل کرده است. البته هنوز هیچ واکنشی از سوی انصار الله و یا مسوولان آمریکایی به این خبر نشان داده نشده است.

مذاکرات آمریکایی‌ها و انصارالله با میانجی‌گری عمان در حالی برگزار می شود که وزارت خارجه آمریکا خبر دستگیری چند تبعه این کشور در یمن از سوی گروه انصارالله را تایید کرد. روز شنبه رسانه‌های آمریکایی از زندانی بودن حداقل چهار تبعه این کشور در یمن خبر داده بودند. گفته می‌شود سه تن از زندانیان آمریکایی در بخش خصوصی مشغول به کار بودند و نفر چهارم که البته شغل او نامشخص است تابعیت دوگانه آمریکایی- یمنی دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست نیز از حضور یک تبعه دیگر به نام شریف موبلی به عنوان پنجمین شهروند آمریکایی محبوس در یمن خبر داده بود که البته این فرد پنج سال قبل به اتهامات تروریستی در این کشور بازداشت شده و هم‌چنان در حبس به سر می‌برد.

در ارتباط با تحولات میدانی یمن نیز دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته اعلام کرد که عربستان در حمله به یمن از بمب خوشه‌یی استفاده می‌کند و نسبت به این اقدام عربستان هشدار داد چرا که این بمب‌ها باعث تلفات بسیاری در میان غیرنظامیان شده و زندگی کودکان را به خطر انداخته است.

درباره حوادث اخیر یمن یک کارشناس مسائل خاورمیانه، معتقد است که آمریکایی‌ها برای نجات عربستان اقدام به مذاکره با انصار الله کرده‌اند.

مسعود اسداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: سیر تحولات یمن نشان می‌دهد که عملا عربستان در جریان حمله نظامی به این منطقه با بن‌بست روبه‌رو شده و هیچ یک از اهدافش محقق نشده است.

او با بیان این که جنایت آل سعود در یمن و استفاده از بمب‌های خوشه‌یی باعث اعتراض افکار عمومی در عرصه جهانی شده است،‌ تصریح کرد: عربستان با چراغ سبز آمریکا به یمن حمله کرد و از طرف دیگر آمریکایی‌ها می‌دانند که وضعیت کنونی نمی‌تواند ادامه داشته باشد و این بحران با راه‌حل نظامی به نتیجه نمی‌رسد. به همین بابت و در راستای نجات عربستان از مخمصه‌ای که به آن گرفتار شده است اقدام به انجام مذاکراتی با انصار الله کردند تا بتوانند حداقل از طریق سیاسی به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

این استاد دانشگاه در مورد برگزاری اجلاس ژنو درباره یمن در اواخر خردادماه و با اشاره به تعویق افتادن آن افزود: کنفرانس ژنو به درخواست عربستان به تعویق افتاد چرا که عربستان در وضعیتی نبود که بخواهد گفت‌وگویی را انجام دهد و ازطرف دیگر منصور هادی نیز در موقعیت ضعف قرار داشت و شرکت در این اجلاس برای او دستاوردی به همراه نداشت. به همین بابت عربستان این اجلاس را به تعویق انداخت به این امید که بتواند در این فاصله زمانی به دستاوردهایی در جریان حمله به یمن دست پیدا کند و موضع منصور هادی را در مذاکرات تقویت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که عربستان تا اواخر خردادماه به دستاوردی در جنگ با یمن دست پیدا کند؟ گفت: عربستان تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت و اگر باز هم دستاوردی نداشته باشد، سعی می‌کند تا بار دیگر مذاکرات را به تعویق بیندازد.

اسداللهی هم‌چنین با بیان این که تا آن زمان وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران نیز تا حدودی مشخص خواهد شد و عربستانی‌ها نیز منتظر هستند که ببینند آیا ایران با آمریکا به توافق خواهد رسید یا نه؟ در مورد مذاکرات آمریکایی‌ها با انصارالله نیز گفت: البته حوثی‌ها تا کنون مذاکره با آمریکا را تایید نکرده‌اند ولی آن چه که محرز است مذاکرات غیرمستقیمی با وساطت عمان بین این دو صورت گرفته و هنوز تایید نشده که این مذاکرات مستقیم بوده است.

او هم‌چنین درباره زندانی شدن چند شهروند آمریکایی در یمن خاطرنشان کرد: این موضوع نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده آمریکایی‌ها وارد صحنه مذاکرات شوند. آمریکایی‌ها می‌خواهند پیش از این که این موضوع تبدیل به عامل فشاری از سوی افکار عمومی آمریکا بر روی دولت شود در این ارتباط به یک راه حل سیاسی دست پیدا کنند.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه یمن نوشت: فرستاده سازمان ملل در یمن پیشنهادات جدیدی را در مورد رسیدن به توافق آتش‌بس جدید انسانی در نزدیک‌ترین زمان ممکن و برگزاری گفت‌وگوهای یمنی – یمنی ارائه داده است.

اسداللهی در مورد مذاکرات نماینده سازمان ملل در امور یمن و این که اسماعیل ولد الشیخ احمد بعد از دیدار از یمن به عربستان سفر کرده تا با منصور هادی دیدار کند، افزود: تا کنون اطلاعات دقیقی در مورد محتوای مذاکرات نماینده سازمان ملل با یمنی‌ها منتشر نشده است. اما قطعا او به عنوان نماینده سازمان ملل با توجه به جایگاهی که دارد فقط می تواند با اقدامات خود از فشار انسانی و حجم محاصره مردم یمن بکاهد و قدرتی ندارد که بخواهد یک راه حل سیاسی را به گروه‌های درگیر بقبولاند و این موضوعی است که باید از سوی قدرت‌های بزرگ و تاثیرگذار صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جمال بن عمر، نماینده پیشین سازمان ملل در یمن دارای مواضع منصفانه‌ای بود ولی عربستان با ادامه ماموریت وی مخالفت کرد و این موضوع باعث کناره‌گیری جمال بن عمر شد. نماینده جدید سازمان ملل در یمن نیز تاکنون طوری عمل نکرده که این تصور به وجود بیاید که از یکی از طرف‌های بحران حمایت می‌کند.

او تاکید کرد: باید دید مذاکرات پشت پرده در ارتباط با یمن به کجا خواهد رسید.

روزنامه فرامنطقه‌یی الشرق الاوسط، روز شنبه مدعی شد به جزییاتی از "پیش‌نویس توافق" میان انصارالله و ائتلاف عربی با نظارت عمان دست یافته است. از جمله مفاد این پیش‌نویس ادعای بازگشت منصور هادی به قدرت و اجرای بیانیه شورای امنیت از سوی حوثی‌هاست.

اسداللهی نیز در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در ارتباط با توافق منتشر شده از سوی روزنامه الشرق الاوسط و تاکید بر بازگشت منصور هادی به عرصه قدرت در یمن گفت:‌ منصور هادی که از تجاوز خارجی به کشورش حمایت کرد در حال حاضر یک عنصر سوخته است و قطعا به قدرت برنمی‌گردد.

او گفت: عربستانی‌ها و آمریکا یی‌ها نیز به این موضوع واقف هستند ولی می‌خواهند به همین بهانه از حوثی‌ها و علی عبدالله صالح امتیاز بگیرند و در ابتدای مذاکرات این پیش شرط را مطرح می‌کنند در حالی که همه می‌دانند او قادر به بازگشت به قدرت نیست.

وی تاکید کرد:‌ اگر یک راه حل سیاسی در مورد یمن ایجاد شود یکی از مواردی که دو طرف احتمالا بر آن توافق خواهند کرد این است که یک فرد میانه رو و معتدل مسوولیت قدرت در یمن را بر عهده بگیرد.

از دیگر سو روز گذشته عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس خبری با سامح شکری همتای مصری خود ایران را به دخالت در کشورهای عربی متهم کرد و گفت: ایران در یمن ، سوریه،‌ عراق و لبنان دخالت می‌کند و از سوی کشورهای عربی پذیرفتنی نیست. ما می‌خواهیم با ایران روابط خوبی داشته باشیم اما این مشروط به آن است که تهران از دخالت در امور کشورهای عربی دست بردارد و به حمایت خود از تروریسم پایان دهد.

این اظهارات با واکنش وزارت خارجه ایران روبه‌رو شد چنان که معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اتهامات وزیر خارجه عربستان گفت، نقش ایران در منطقه کاملا سازنده است.

حسین امیرعبداللهیان افزود: امنیت ایران، عراق، یمن و کشورهای حوزه خلیج فارس به هم پیوسته است.

وی در ادامه تاکید کرد: تهران بر خلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می‌کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند، قویا از عراق، لبنان، یمن و سوریه و کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند.

منبع: ایسنا