رییس دپارتمان کنترل و خلع تسلیحات هسته‌ای وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور حق اعزام تجهیزات هسته‌ای به هر نقطه از خاک روسیه از جمله شبه جزیره کریمه را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نیوز، اظهارات میخاییل اولیانف، رییس دپارتمان کنترل و خلع تسلیحات هسته‌ای وزارت خارجه روسیه در واکنش به گفته‌های پاولو کلیمکین،‌ وزیر خارجه اوکراین که ماه گذشته در نشستی با ناتو در ترکیه اظهار کرده بود که اعزام تجهیزات هسته‌ای روسیه به شبه جزیره کریمه، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی روسیه خواهد بود، بیان شده است .

پیش‌تر وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که قصد دارد سامانه موشکی دور برد خود که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند به شبه جزیره کریمه ارسال کند.

کاخ سفید پس از انتشار این خبر نگرانی خود را در مورد این اقدام مسکو اعلام و تصریح کرده بود:‌ هر گونه اقدام روسیه در جهت افزایش احتمال ارسال تجهیزات هسته‌ای به شبه جزیره کریمه، جدی‌ترین مورد نقض قوانین بین‌المللی توسط روسیه خواهد بود و در چنین شرایطی جامعه بین‌المللی باید به صورت قاطعانه با روسیه برخورد کنند.

اما اولیانف نیز در ادامه واکنش به گفته وزیر خارجه اوکراین، افزود: چگونه ارسال تجهیزات هسته‌ای آمریکا و استقرار آن در کشورهایی هم‌چون ایتالیا،‌ ترکیه، آلمان و هلند نقض حقوق کشورهای اروپایی و قوانین بین‌المللی محسوب نمی‌شود، بنا بر منطق و توجیه وزیر خارجه اوکراین، حضور تجهیزات هسته‌ای آمریکا در این کشورها مسأله کنترل و خلع تسلیحات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا،‌ بیش از یک سال است که شبه جزیره کریمه از طریق برگزاری انتخابات به خاک روسیه پیوسته است. این در حالی است که دولت اوکراین و غرب انتخابات برگزار شده توسط مسکو را غیرقانونی می‌دانند.

منبع: ایسنا