تیتر/ باهنر: توصیه امام(ره) بر رعایت مرزهای اخلاقی بود/امام یک تنه بر متدینین سیاه‌دل پیروز شد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «مجلس از نظر حقوقی و بر اساس اختیاراتی که قانون اساسی به آن داده در راس امور است»، گفت که در حال حاضر در بین دولتمردان و کارگزاران کسی نیست که حاضر باشد بگوید قانون را قبول ندارد و آن را اجرا نمی‌کند.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «از نظر حقوقی و بر اساس قانون اساسی مجلس در راس امور است»، گفت: . وقتی قانون تصویب شود و ابلاغ شود لازم‌الاجراست؛ بنابراین مجری قانون نمی‌تواند بگوید من قانون را اجرا نمی‌کنم. هم امام(ره) و هم رهبری نیز در اختلاف‌ها توصیه به مراجعه به قانون کردند؛ چراکه شاخص و شاقول قانون است.

عزت امت اسلامی مدیون امام(ره) است

وی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل اظهار کرد: هرچه امت اسلامی و ملت بزرگ و صبور ایران دارد از جمله عظمت، شکوه و عزت مدیون حضرت امام (ره) است که توانست انقلاب را در سال‌های پایانی قرن بیستم به ثمر برساند. این در حالی بود که جهان آن روز دنبال این بود که قرن بیست و یکم را در حالی آغاز کند که نام و یادی از مبدا و معاد و معنویت وجود نداشته باشد.

محمدرضا باهنر

وی افزود: در آن زمان بلوک شرق مدعی بود که چیزی جز ماده وجود ندارد و جهان غرب مدعی بود که کامل‌ترین مکتبی که انسان توانسته خلق کند لیبرال دموکراسی است و در این مکتب نیز انسان محور قرار داشت و قطب عالم امکان تلقی می‌شد. این مکتب آزادی‌هایی را برای انسان متصور است که یکی از آن‌ها آزادی انتخاب دین است. آن‌ها می‌گویند انسان آزاد است خدایی در ذهنش خلق کند و در زمان غم و اندوه به همان خدایی که خودش خلق کرده پناه ببرد؛ بنابراین از دیدگاه مکتب لیبرال دموکراسی اشکالی ندارد که مسلمانان جمعه به نماز جمعه بروند و مسیحی‌ها شنبه به کلیسا بروند یا بت‌پرست‌ها بت بپرستند اما شرطی است و آن این‌که اعتقادات انسان به دنیای آن‌ها کاری نداشته باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به سخنان امام(ره) در سال‌های پایانی عمرشان در مورد اسلام آمریکایی نیز تصریح کرد: اسلام آمریکایی این است که مسلمانان مسلمان باشند اما کاری به منافع غرب و مستکبرین نداشته باشند. این اسلامی بود که بیش از هزار سال وجود داشت. مردم اهل نماز، انجام فرایض و ترک محرمات بودند اما دین وارد سیاست نشده بود و امام (ره) دین را وارد میدان سیاست کرد.

امام(ره) یک تنه بر شاه، کمونیست‌ها و متدینین ساده‌دل پیروز شد

وی در ادامه یادآور شد: امام(ره) از زمان شروع انقلاب باید در چند جبهه می‌جنگید. یکی شاه با همه سلاح‌ها، نیروها، ساواک و پشتیبانی سنگین آمریکا، دیگری گروهی کمونیست و مارکسیست و گروه سوم متدینین مرتجعی که می‌گفتند که دین را نباید با سیاست خلط کرد. در واقع حضرت امام هم با شاه، هم با کمونیست‌ها و هم با متدینین ساده‌دل و سطحی‌نگر باید می‌جنگید اما توانست یک تنه بر همه آن‌ها پیروز شود که علتش اخلاص حضرت امام بود.

محمدرضا باهنر

وی با اشاره به بیانات حضرت امام مبنی بر این‌که «عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید» گفت: امام با همه گوشت، پوست و استخوان به این کلام باور داشت. ایشان می‌گفت در تمام عمرم از هیچ چیز جز خدا نترسیدم و این وقتی اتفاق می‌افتد که انسان اوج بگیرد. در خاطراتی که از امام نقل شده می‌گویند زمانی که دو مامور ساواک و ژاندارم امام را در قم دستگیر می‌کنند تا به تهران بیاورند از اینجا تبعید کنند از ایشان می‌پرسند چه احساسی داری و او می‌گوید هیچ. همین امام بعد از پانزده سال سوار بر پرواز انقلاب به عنوان یک رهبر پیروز و موفق در بازگشت به کشور در پاسخ به این سوال که چه احساسی دارید می‌گوید هیچ.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «امام با ایمان،‌ اعتقاد، صلابت، شجاعت و اخلاص توانست تاریخ را متحول کند»، گفت: علی‌رغم میل مستکبرین که می‌خواستند قرن بیست و یک به گونه‌ای آغاز شود که نامی از مبدا، معاد و خدا نباشد این قرن در حالی آغاز شد که بزرگ‌ترین دغدغه مستکبرین دنیا اسلام‌خواهی مردم بود.

10 سال عمر امام بعد از انقلاب صرف تاسیس دولت اسلامی شد

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) بعد از بعثت‌شان در دو مقطع قبل و بعد از هجرت ایفای نقش کردند. ایشان قبل از هجرت به دنبال ساختن آدم‌ها و امت اسلامی بودند و بعد از هجرت اولین پایه حکومت را گذاشتند به همین ترتیب آیات مکی قرآن نیز عموما احکام شخصیه است اما آیات مدنی به احکام حکومتی مربوط می‌شود. از این نظر زندگی حضرت امام نیز مشابهتی با پیامبر اسلام(ص) دارد. ایشان پانزده سال قبل از پیروزی انقلاب را صرف ساختن امت کرد و 10 سال بعد از انقلاب نیز صرف تاسیس دولت اسلامی شد.

محمدرضا باهنر

وی افزود: وقتی امام را از قم به تهران می‌آوردند ماموران ساواک از ایشان پرسیدند با چه سربازی می‌خواهی حکومت اسلامی برقرار کنید. ایشان گفت سربازان من در گهواره‌ها هستند. سال 57 نیز یکی از مواردی که تیر خلاص به رژیم طاغوت زد داستان 13 آبان و کشتار دانش‌آموزان بود. آن زمان آقایان باهنر و بهشتی ماموریت پیدا کردند بچه‌ها را با احکام قرآنی اسلام آشنا کنند.

باهنر با بیان این‌که «زندگی و اعتقادات حضرت امام(ره) الگوی ماندگاری برای امت اسلامی در سراسر تاریخ است»، گفت: مقام معظم رهبری سال‌ها بعد از رحلت امام فرمودند که این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و الحق و الانصاف که چنین است. حضرت امام کار جدیدی کرد که در گذشته سابقه نداشت. در دنیا انقلاب‌های زیادی اتفاق افتاده اما انقلابیون سال‌ها و ده‌ها سال بعد از انقلاب به بهانه این‌که رهبری انقلاب را بر عهده داشتند کاری به قانون و تشکیل قوا نداشتند و خودشان حکومت می‌کردند. مثلا قذافی بیست سال از انقلابش همچنان فرمانده انقلاب بود و نه مجلس داشت و نه نهاد این‌چنینی به وجود آورده بود.

برگزاری رفراندوم بعد از انقلاب در هیچ انقلابی سابقه نداشت

وی با اشاره به اقدام بدیع بنیانگذار جمهوری اسلامی در برگزاری رفراندوم در مورد جمهوری اسلامی، تصریح کرد: امام(ره) تنها چند روز پس از پیروزی انقلاب فرمان همه‌پرسی داد زیرا می‌خواست تکلیف حاکمان با مردم و مردم با حاکمان روشن شود. خیلی‌ها می‌گفتند نیاز به رفراندوم نیست و نزدیک‌ترین مشاوران امام نمی‌فهمیدند ایشان چرا حرف از رفراندوم می‌زنند اما ظاهرا امام فکر این روزها را می‌کرد. نهایتا بیش از 98 درصد رای آری به جمهوری اسلامی دادند این چیزی است که در هیچ انقلابی سابقه نداشته است.

وی با بیان این‌که «یک سال و نیم بعد از پیروزی انقلاب تمامی نهادها اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه شکل گرفته بود»، گفت: بسیاری از این نهادها مبتنی بر رای مردم بود. امام(ره) به اقشار مختلف از جمله دانشگاهیان، روحانیون، عشایر و رزمندگان احترام می‌گذاشت اما اعتماد امام به کل مردم بالاترین اعتماد بود و ایشان انتخاب و حق رای را به همه مردم دادند.

همه مسئولین نظام با رای مردم انتخاب می‌شوند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: نظام ما به گونه‌ای شکل گرفته که همه مسئولین یا مستقیما با رای مردم و یا با یک واسطه با رای مردم انتخاب می‌شوند. بر همین مبنا و با توجه به اختیاراتی که مجلس شورای اسلامی پیدا کرد حضرت امام گفتند که مجلس در راس امور است. زمانی که بنی‌صدر رییس‌جمهور شد برخی یاران امام نزد ایشان رفتند و گفتند حالا که سرنوشت ریاست جمهوری اینطور شده چه کنیم امام هم گفت مجلس را بگیرید اصل کشور مجلس است. مجلس در راس امور است. البته ایشان توقع داشتند که مجلس عصاره فضایل ملت هم باشد و کسانی که به مجلس می‌روند بهترین‌ها باشند اما نهایتا این‌که مجلس هم باید عصاره فضایل ملت باشد و هم در راس امور باشد مساله‌ای است که نقشه راه مجلس را تعیین می‌کند.

توصیه امام به رعایت مرزهای اخلاقی در انتخابات

وی با اشاره به توصیه‌های امام(ره) به سیاسیون درباره انتخابات نیز گفت: امام در هر دوره از انتخاباتی که در زمان حیات ایشان برگزار شد توصیه‌هایی داشتند و بعضا بیانیه می‌دادند. یکی از توصیه‌های ایشان این بود که درست است انتخابات یک رقابت است و در آن شور و هیجان وجود دارد اما مرزهایی دارد که نباید از این مرزهای اخلاقی رد شویم. پرهیز از تهمت، تخریب و تضعیف هم از دیگر توصیه‌های ایشان بود که اگر محقق شود انتخابات باید به معنی واقعی مسابقه در خیرات باشد.

محمدرضا باهنر

وی خاطرنشان کرد: از توصیه‌های مقام معظم رهبری هم این است که اگر می‌خواهید انقلاب و نظام اصیل بماند متمسک به توصیه‌های حضرت امام شوید. این نشان می‌دهد این توصیه‌ها فقط مربوط به زمان امام نبوده بلکه تبیین ظریف و دقیقی از اسلام است.

کسی بین دولتمردان نمی‌گوید قانون را قبول ندارم

باهنر در پاسخ به این‌که توصیه امام(ره) در مورد این‌که مجلس در راس امور است چقدر محقق شده است؟ گفت: از نظر قانون اساسی و با توجه به اختیارات مجلس، مجلس از نظر حقوقی در راس امور است. وقتی قانون تصویب شود و ابلاغ شود لازم‌الاجراست البته ما در محتوا قانون خوب و بد داریم اما قانونی نداریم که بشود اجرا کرد یا نشود اجرا کرد؛ بنابراین مجری قانون نمی‌تواند بگوید من قانون را اجرا نمی‌کنم. هم امام(ره) و هم رهبری نیز در اختلاف‌ها توصیه به مراجعه به قانون کردند؛ چراکه شاخص و شاقول قانون است.

محمدرضا باهنر

وی با بیان این‌که «نظارت بر حسن اجرای قوانین به عهده مجلس است»، تصریح کرد: البته مجلس مصوباتش را در چارچوب قانون اساسی و شرع به تصویب می‌رساند اما نهایتا آن‌چه حاکم خواهد بود قانون است. ممکن است کسانی باشند که بگویند قانون را اجرا نمی‌کنیم اما این موضوع مقطعی است و این افراد می‌آیند و می‌روند. خوشبختانه در حال حاضر در بین دولتمردان و کارگزاران فرد مشهوری را نمی‌شناسیم که حاضر باشد بگوید قانون را قبول ندارم و آن را اجرا نمی‌کنم. اگرچه ممکن است کسی باشد که یواشکی قانون را اجرا نکند.

وی افزود: البته قانونگذار باید توجه داشته باشد که مجری قانون قوه مجریه است که در میدان کار است و نباید حکمی به قوه مجریه داد که قابل اجرا نباشد. گاهی ممکن است ما قانونی را تصویب کنیم که در آن غفلت شود و مثلا بودجه مربوط به اجرای آن قانون پیش‌بینی نشود.

باهنر درباره این‌که آیا نمایندگان مجلس عصاره فضایل ملت هستند؟ پاسخ این سوال را موکول به قضاوت مردم و افکار عمومی دانست.

گفت‌و‌گو از خبرنگار پارلمانی ایسنا: الهه حمیدی کیا

منبع: ایسنا