معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر امیدی به قطع وابستگی به نفت داریم باید به توسعه گردشگری بپردازیم، گفت: ما این ظرفیت را داریم که چند برابر درآمد نفت از گردشگری درآمد کسب کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری صبح امروز در اختتامیه همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی در موزه ملی، گفت: برای توسعه گردشگری باید تنگ‌نظری‌ها و خشک‌اندیشیدن‌ها را کنار بگذاریم و در حدود اسلام مترقی و اسلامی که امام آن را به ما معرفی کرد که همراه با زمان پیش می‌رود و موسیقی و شطرنج را هم به رسمیت می‌شمارد، حرکت کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در این 36 سال نتوانسته‌ایم برای میراث‌سازی اقدامی کنیم. در این سال‌ها صدها مصلی به شکل انبار، سوله و ساختمان بی‌هویت ساخته‌ایم. اگر از ما سوال کنند میراث معماری جمهوری اسلامی چه بوده چه جوابی داریم. اکنون تهران و سایر شهرهای ما بی‌هویت شده‌اند و در ساخت شهرها به معماری ایرانی و اسلامی توجه نشده و در هجوم آشفتگی ذهنی هر کسی ساختمان و شهری بی‌هویت ساخته است. میراث فرهنگی می‌تواند شهرداری‌ها را به سمت معماری ایرانی اسلامی هدایت و تشویق کند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور همچنین درباره ساخت مرقدهای امامان شیعه، گفت: مایه افتخار است که ایرانیان هم جان‌شان را فدای ائمه کرده‌اند و هم با هنر خود، مرقدهای امامان را ساخته‌اند. کاظمین، سامرا، کربلا و نجف با عشق ایرانیان نسبت به ائمه ساخته شده است. مرقد امام علی (ع) محل تجلی عشق مردم به ایشان است. مرقد امام رضا(ع) هم خانه امام رضا(ع) نیست بلکه خانه دل ملت ایران و شیعیان است و نماد عشق به این خاندان است بنابراین باید همه هنرها در این مکان‌ها به کار گرفته شوند.

وی افزود: این مکان‌ها محل عروج انسان‌ها بوده پس باید بهترین مکان‌ها باشد. فلسفه ساخت مساجد و مرقدهای امامان نیز همین است، باید همه هنرها در این مکان‌ها به کار گرفته شود.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نماز وجه مشترک عبادی همه آیین‌هاست که در طول تاریخ بشر همواره وجود داشته است، گفت: معابد تجسم روح پرسشگری در انسان‌هاست. امام خمینی در تفسیر سوره حمد فرموده‌اند همه انسان‌ها به نوعی میل به پرسش را نشان می‌دهند حتی کسانی که از دین می‌گریزند این میل را دارند که در برابر یک جذبه کرنش کنند. اگر این کرنش در مسیر هدایت پیامبران باشد به پرسش خداوند می‌انجامد وگرنه ممکن است این کرنش در برابر قدرت، ثروت و شهوت باشد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: مساجد ما شناسنامه هنر، معماری و مهندسی مسلمانان هستند و ذوق و هنر انسان‌ها در خدمت نماز قرار گرفته است. اکنون بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان نیز مربوط به معابد و محل عبادات انسان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه اولین اقدام عمرانی همه پیامبران ساخت یک مرکز عبادی و فرهنگی بوده است، گفت: هنوز اسلام در عشیره پیامبر پذیرفته نشده بود که سلمان فارسی اسلام را پذیرفت و آن را به ایرانیان معرفی کرد و ایرانیان نیز هنر خویش را در خدمت اسلام گذاشته و مساجدی شبیه مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد کبود اصفهان، مسجد جامع کرمان و سایر مساجد را ساختند. این مساجد تجلی‌گاه عشق به نماز و تجلی‌گاه ذوق و هنر ایرانیان است.

منبع: ایسنا