هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که فردا - دوشنبه - در شرم الشیخ مصر در کنفرانس کمک به بازسازی غزه شرکت می کند، سفر دوره ای خود را به خاورمیانه و اروپا آغاز کرد.
 
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد ، به گفته جرج لوداتو مدیر خاورمیانه آژانس کمک بین المللی آمریکا " یو اس ای آی دی " ، آمریکا قصد دارد در این کنفرانس حضوری فعال داشته باشد.

براساس اعلام رسانه ها، کمک آمریکا به این کنفرانس حدود 900 میلیون دلار خواهد بود.

همچنین براساس این گزارش ، کلینتون در این سفر از حماس خواهد خواست دست از مبارزه بردارد و اسرائیل را به رسمیت بشناسد و با ایهود اولمرت نخست وزیر مستعفی، شیمون پرز رئیس، تزیپی لیونی وزیر امور خارجه سرائیل و بنیامین نتانیاهو رئیس حزب راستگرای لیکود که مأمور تشکیل کابینه جدید شده است دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز پنج شنبه در بروکسل در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" شرکت خواهد کرد.

وی قرار است در ضیافت شام با حضور نمایندگان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا شرکت کند.

دانیل فرید معاون موقت وزیر خارجه آمریکا در امور اروپایی با اشاره به اوضاع افغانستان و مناسبات با روسیه که از جمله موضوعات مورد بحث در سفر کلینتون خواهد بود ، گفت: هدف از این سفر تدوین برنامه ای مشترک برای دو سوی اقیانوس اطلس است.

وزیر امور خارجه آمریکا که نخستین بار است به عنوان وزیر امورخارجه آمریکا به این دو منطقه سفر می کند ، در ژنو نخستین بار به طور مستقیم با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفتگو خواهد کرد.

فرید گفت: هدف از این دیدار استفاده از فرصت روی کار آمدن دولتی جدید در آمریکا برای مطرح کردن زمینه هایی است که آمریکا و روسیه در آنها منافع مشترک دارند.

کلینتون در آنکارا نیز با عبدالله گل رئیس جمهور، رجب طیب اردوغان نخست وزیر و علی باباجان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار می کند و به سفرش پایان می دهد..

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news