سخنرانی روحانی در مراسم استقبال از پیکر جانباختگان منا
متن کامل سخنان رییس جمهوری در مراسم استقبال از پیکرهای مطهر جانباختگان ایرانی در منا

رییس جمهوری در مراسم استقبال از پیکرهای مطهر جانباختگان ایرانی در منا ، با تاکید بر اینکه شناسایی پیکرهای مطهر به سرعت پیگیری می شود، گفت: دولت شناسایی عوامل فاجعه منا را مجددانه پیگیری می کند و به هیچ وجه از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض تسلیت مجدد به خانواده همه قربانیان در فاجعه منا و با تشکر از همه مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران که در مراسم صبح امروز برای احترام به اجساد مطهر عزیزان ما که در این فاجعه جان باختند در اینجا حضور یافته‌اند.اولین گام از اقداماتی که قرار بود دولت جمهوری اسلامی ایران انجام دهد به منصه ظهور رسید و تعدادی از اجساد پاک قربانیان به کشور بازگردانده شد و فردا در مراسم رسمی در تهران و استان‌هایی که این قربانیان به آن تعلق دارد، مراسم تشییع رسمی انجام خواهد شد.

دومین اقدامی که باید انجام بگیرد، شناسایی سایر اجساد مطهر است که این کار به سرعت پیگیری خواهد شد و در مراحل بعدی باید اقدامات دیگری در قبال این حادثه انجام شود و به هر حال باید روشن شود که در این حادثه افرادی مقصر بوده‌اند یا نه؟ و اگر ثابت شود که عده‌ای از مامورین در این حادثه تقصیر داشته‌اند ما به هیچ عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت.

زبان ما در این حادثه زبان عواطف، برادری و ادب بوده و در جای لازم از زبان دیپلماسی استفاده شده است، اگر هم لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدار خودش نیز استفاده خواهد کرد.این فاجعه یک آزمون بزرگی برای همه بود آزمونی برای دولت ایران، ملت ایران، خانواده‌هایی که عزیزان خود را به عنوان مهاجر الی‌الله از دست داده‌اند، آزمونی برای دولت عربستان سعودی و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین کشورهای اسلامی بود.

باید حقیقت این مسأله به طور کامل از طریق یک کمیته حقیقت یاب برای ما روشن شود تا کشورهای اسلامی و دولت‌های اسلامی بدانند چرا این فاجعه به وقوع پیوست و باید مطمئن شوند که برای سال‌های آینده چنین فجایعی به وقوع نمی‌پیوندد.در این آزمایش بزرگ، ملت بزرگ ما با صبر و متانت، همدردی ، یکپارچگی و همبستگی اش سرافراز بود و در این آزمون مقامات جمهوری اسلامی ایران سرافراز بودند.

از وزیر بهداشت و درمان که تلاش فراوانی انجام داد تا امروز این اجساد مطهر به کشور بازگردند، از سازمان حج و زیارت، از بعثه مقام معظم رهبری و مخصوصاً از وزیر محترم امور خارجه که تلاش بسیار پیگیری در سازمان ملل متحد داشت و آنچه تا امروز ما توانستیم از برخی مسایل عبور کنیم بخاطر آن تلاش پیگیر بوده و همچنین از وزیر محترم کشور بخاطر تلاش‌هایی که برای هماهنگی در این زمینه انجام داد و از رؤسای محترم قوای مقننه و قضاییه و بویژه همه ما از رهبر معظم انقلاب بخاطر درایت‌ و بیان مقتدرانه ایشان در این حادثه و در این فاجعه تشکر و تقدیر می‌کنیم. امیدواریم این وحدت و اتحاد و همبستگی را در کشور شاهد باشیم.

دولت همچنان پیگیر حادثه باقی خواهد ماند و نتیجه را به اطلاع ملت خواهد رساند. باید حقیقت در این فاجعه بزرگ روشن شود.تسلیت می‌گوییم هم به ملت ایران و هم به همه ملل اسلامی که در این فاجعه عزیزان خود را از دست دادند و برای همه مجروحین و مصدومین شفای عاجل و برای خانواده‌های عزیز جانباخته صبر و اجر تقاضا می‌کنیم. ان شاالله خداوند مقام عالی را در آن جهان به آنها عنایت کند کسانی که بعنوان میهمان خان خدا بودند و مظلومانه و با لب تشنه جان به جان تسلیم کردند.ان شاءالله همه ما بتوانیم در احترام به این عزیزان و پیگیری خون این عزیزان توفیق لازم را داشته باشیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت