مسئولان سازمان حج جلسه ای نیز با قائم مقام وزیر حج و معاون وزیر بهداشت عربستان داشتند که بر اساس آن دو امکان دیگر از جمله دسترسی به سردخانه های جدید در جده که تعدادی از جان باختگان مجهول الهویه در آن نگهداری می شوند و همچنین دسترسی به سردخانه های مکه مکرمه فراهم شد.

بازداشت زائران گزارش نشده است

سعید اوحدی : در جلسه ای که مسئولان پزشکی قانونی عربستان با تیم تحقیق و تفحص سازمان حج و زیارت در محل سردخانه معیصم داشتند قرار شد پیکر ۴۵ جان باخته دیگر فاجعه منا که شناسایی شده است، در مکه تشخیص هویت شود.وی گفت: البته این اقدام زمان بر خواهد بود زیرا ۱۲ روز از این حادثه گذشته است.

اوحدی افزود: مسئولان سازمان حج جلسه ای نیز با قائم مقام وزیر حج و معاون وزیر بهداشت عربستان داشتند که بر اساس آن دو امکان دیگر از جمله دسترسی به سردخانه های جدید در جده که تعدادی از جان باختگان مجهول الهویه در آن نگهداری می شوند و همچنین دسترسی به سردخانه های مکه مکرمه فراهم شد.

وی با بیان اینکه شب گذشته توانستیم پیکر دو زائر ایرانی را در سردخانه هایی بیابیم که محل نگهداری اجساد زائران پاکستانی بود گفت: امروز اجازه یافتیم هزار قفسه سردخانه های محل نگهداری اجساد را در مکه بازدید کنیم و در مجموع به دسترسی های بهتری دست یافتیم.

اوحدی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر دستگیری برخی زائران ایرانی در مکه مکرمه افزود: با توجه به مسئولیت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده هر گونه آمار یا اطلاعی از دستگیری زائران ایرانی بلافاصله به کنسولگری ها گزارش می شود، بر این اساس تا این لحظه هیچ خبری از بازداشت زائران ایرانی نداشتیم.

وی با بیان اینکه امروز مجدد از ۳۰ درصد از زائران باقی مانده در مکه مکرمه و ۱۹ درصد باقی مانده در مدینه منوره آمارگیری صورت گرفته است ، گفت: هیچ مورد بازداشتی نداشتیم.تاکنون پیکرهای ۳۴۸ تن از حجاج ایرانی جانباخته در فاجعه منا شناسایی و پیکرهای ۳۰۸ تن از آنان در سه مرحله وارد کشور شده است.

 

منبع: مهر