روسای جمهوری اسلامی ايران و ونزوئلا به مناسبت سفر سه روزه هوگو چاوز به تهران بيانيه مشتركی را امضاء كردند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، در پایان سفر سه روزه چاوز رئیس جمهور ونزوئلا به تهران و دیدار و گفتگو با مقامات عالی رتبه كشورمان در خصوص مسائل مورد نظر و امضا 9 سند همكاری بین مقامات عالی رتبه تهران و كاراكاس بیانیه‌ای از سوی روسای جمهور دو كشور به امضا رسید.
متن بیانیه مشترك احمدی‌نژاد و هوگو چاوز به این شرح است:
جناب آقای هوگو چاوز فریاس رئیس‌جمهور محترم بولیواری ونزوئلا بنا به دعوت رسمی جناب آقای محمود احمدی‌نژاد رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی عالی‌رتبه از تاریخ 12 لغایت 15 فروردین‌ماه 1388 برابر با 1 لغایت 4 آوریل 2009 میلادی از ایران دیدار كردند.
رؤسای جمهور دو كشور با توجه به روابط حسنه فیمابین، ضمن ابراز رضایت از روند همكاری‌های موجود، مذاكرات انجام شده در تهران را مثبت ارزیابی نموده و در خصوص موارد ذیل توافق كردند:
رؤسای جمهور دو كشور در فضایی آكنده از برادری موضوعات مورد علاقه مشترك در زمینه‌های مختلف كه هر دو كشور را به هم پیوند می‌دهد بررسی نموده و بر اراده خویش جهت پیشبرد روابط و پیگیری مشترك اجرای پروژه‌ها برای توسعه اقتصادی و رفاه ملت‌های هر دو كشور تأكید نمودند.
هر دو رئیس‌جمهور، با بررسی شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای و روابط دوجانبه و با توجه به دستاوردهای خوب دو كشور و در نظر گرفتن اهداف و ارزش‌های دو ملت انقلابی، توافق نمودند مبانی و نقشه راه روابط دوجانبه برای دهه منتهی به سال 2020 میلادی توسط كمیته‌های تخصصی مربوطه تهیه و جهت تصویب نهایی ارائه گردد.
هر دو رئیس‌جمهور اهمیت و لزوم تقویت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و كشورهای عضو پیمان آلبا را كه بیانگر ایجاد اتحادهای جدید بر پایه اصل احترام متقابل و همبستگی است، مورد تأكید قرار داده و جمهوری اسلامی ایران از برگزاری اجلاس سران آلبا در اواخر سال 2009 و یا اوائل سال 2010 در تهران استقبال می‌نماید.
طرفین ضمن ابراز خرسندی از افتتاح بانك مشترك دو كشور در تهران، بر لزوم افتتاح هر چه سریع‌تر صندوق مشترك استراتژیك در كاراكاس تأكید نمودند.
طرفین بحران مالی اقتصادی جاری را قبل از هر چیز دارای ماهیتی غربی و برخاسته از نظام ناعادلانه سرمایه‌داری دانسته و تأكید می‌نمایند این نظام كارآیی و تاریخ مصرف خود را از دست داده است. بر این اساس ایران و ونزوئلا از ملت‌ها و دولت‌های مستقل و آزاده جهان دعوت می‌كنند تا با مشاركت یكدیگر مكانیزم‌ها و مؤسسات مالی جدیدی مبتنی بر اصول اخلاقی، انسان‌دوستانه و برابری ایجاد نمایند.
هر دو رئیس‌جمهور با بررسی بازار بین‌المللی نفت و چشم‌انداز توسعه آن نسبت به همكاری مشترك در سازمان اوپك و هماهنگی با سایر كشورهای تولیدكننده به منظور دفاع از حقوق كشورهای صادركننده و واردكننده بالاخص تعیین قیمت‌های عادلانه نفت در بازار بین‌المللی تأكید كردند.
هر دو رئیس‌جمهور حملات و تجاوزات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و كشتار بی‌رحمانه ملت مظلوم فلسطین را به شدت محكوم كردند. طرفین همچنین نسبت به وضعیت فعلی مردم فلسطین ابزار نگرانی كرده و ضمن دعوت گروه‌های فلسطینی به وحدت بر حق تعیین سرنوشت مردم مظلوم فلسطین تأكید نموده و خواهان محاكمه سران جنایتكار رژیم اشغالگر قدس در دادگاه‌های بین‌المللی شدند.
رئیس‌جمهور هوگو چاوز فریاس از رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد و مردم ایران به خاطر استقبال گرم از ایشان و هیأت عالی‌رتبه وی تشكر نموده و آن را بیانگر روابط برادرانه‌ای كه میان جمهوری بولیواری و ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، دانست.
تهران، به تاریخ 15 فروردین ماه سال 1388 هجری شمسی برابر با 4 آوریل سال 2009 میلادی.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news