تعظيم باراک اوباما رئيس جمهورى امريکا در برابر ملک عبدالله پادشاه سعودى هنگام دست دادن با وى در کنفرانس گروه 20 در لندن به بحث داغ مطبوعات غرب به ويژه امريکا و انگليس بدل شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، مطبوعات غربى طی تحلیل‌هایی سبب اين تعظيم تمام عيار و غير عادى رئيس جمهور امريکا در مقابل پادشاه يک کشور عربى- اسلامى را مورد بحث و کنکاش قرار دادند.

بر اساس این گزارش، اين عمل باراک اوباما بخصوص در زمانى سوال برانگيز شده است که وى چنين کارى را نه در برابر ملکه بريتانيا انجام داد و نه در مقابل مقامات برجسته شرق آسيا که چنين سنتى را در ميان خود دارند.

نوار ويدئويى اين رويداد در «يوتيوپ» توسط صدها هزار نفر مشاهده گرديد. 

محافظه‌کاران و راست‌گرايان امريکا حمله وسيعى را در رسانه‌هاى خود عليه اوباما به سبب نحوه احترام گذارى وى به ملک عبدالله بن عبدالعزيز انجام داده‌اند. يکى از مخالفان اوباما در شبکه تلويزيون محلى داکوتاى شمالى در اين باره خطاب به اوباما گفت: «اشکالى ندارد که احترام بگذاريم ولى نبايد به نحوى رفتار کنيم که دون پايه‌تر نشان داده شويم. اگر بوش بود هرگز چنين کارى نمى‌کرد».

يک تحليلگر ديگر نیز اظهار داشته است: «عرب‌ها خم شدن در برابر خويش را به معناى تسليم شدن و فروتنى مى‌دانند لذا آنان اين حرکت اوباما را به چنين مفهومى تعبير مى‌کنند». تحليلگر سومى هم ابراز عقيده مى‌کند که اين کار اوباما افراط در جلب محبت عرب‌ها است. بوش هم براى جلب محبت آنان تلاش مى‌کرد اما کار وى از گرفتن و نگهداشتن دست پادشاه سعودى تجاوز نمى‌کرد.

در همین ارتباط گارى پاور کانديداى پيشين رياست جمهورى امريکا، اوباما را با اين سخن مورد حمله قرار داد که "علاقه نشان دادن به مسلمين با اين حرکت شک برانگيز است اوباما در اين راستا گفتگوى اختصاصى با شبکه ماهواره‌اى العربيه داشته است، تعدادى از مسلمانان را در سمت‌هايى در کاخ سفيد منصوب کرده است و حالا هم اين چنين تعظيم مى‌کند".

از سوى ديگر يک کارشناس امور اتيکت و پروتکل در روزنامه سيدنى هرالد مورنينگ از اوباما دفاع کرد و نوشت اين تعظيم نشانه احترام است و دال بر کهتر بودن اوباما نيست.
 
وی افزود:‌ «من به کشور سعودى مسافرت کرده‌ام و عباى آنان را پوشيده‌ام و آداب و رسوم آنان را نيز انجام داده‌ام و با اين نگرش به اوباما به دليل اين اقدامش درود مى‌فرستم».

از سوی دیگر،‌ يک روزنامه‌نگار ديگر محافظه‌کاران را با اين سخن مورد حمله قرار داد که «اينان از کوچکترين چيزى براى حمله به اوباما استفاده مى‌کنند در حالى که وى مردم بسيارى را در اروپا به سوى خود جلب کرده است زيرا برخوردى بى‌شائبه دارد و تلاش مى‌کند با همه ارتباط برقرار کند».
 
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news