پاسخ زیباکلام به ادعای جنجالی شجونی
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به سخنان شجونی که گفته بود او 500 هزارتومان گرفته و در حمایت از رضاشاه حرف زده، گفت: من 500 هزار تومان های زیادی گرفته ام، نمی دانم آقای شجونی کدام را می گویند.

جواب های زیباکلام به سخنان جنجالی شجونی

هفته گذشته جعفر شجونی میهمان کافه خبر بود. او در بخشی از گفت و گویش حضور نفوذی‌ها در کشور را تایید کرد و صادق زیبا کلام را یکی از مصادیق آن دانست. شجونی گفت: «رضاشاه وقتی آمد یک اتاق نداشت اما وقتی می رفت چهل هزار قریه داشت. برای چادر زنان پنج هزار نفر و برای مسائل سیاسی 24 هزار نفر را کشت. اما یک مرتبه زیباکلامی پیدا می شود و می گوید رضا شاه خدمت کرده است! این استحاله است.

من و زیباکلام همزمان به دانشگاه شیراز دعوت شده بودیم. او قبل از من سخنرانی کرد با آن‌ها طی کرده بود که 500 هزار تومان بگیرد پولش را گرفت و بعد گفت رضاخان به ایران خدمت کرده است. اما خدا شاهد است که حتی یک ریال هم به من ندادند و فقط بلیت رفت و آمد مرا تامین کردند. من هم رفتم و تمام حرفهایش را خنثی کردم. اینکه استاد دانشگاه برای دانشجویان اینگونه حرف بزند این همان نفوذی است»

صادق زیباکلام در واکنش به این سخنان اظهار کرد: من خیلی جاها می روم و درباره موضوعات سیاسی سخن می گویم ولی یادم نمی آید که پول گرفته و ادعایی به نفع رضاشاه کرده باشم، البته می دانم که آقای شجونی بی پایه صحبت نمی‌کنند؛ حتما درست می گویند فقط ای کاش اسناد و مدارک خود را منتشر کنند تا همه در جریان اسناد ایشان قرار بگیرند.

وی درباره تاریخچه سخنانش درباره رضاشاه اظهار کرد: برای اولین بار من در 14 اسفند سال 88 و در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه دو در این باره سخن گفتم. موضوع برنامه ملی شدن صنعت نفت بود و دکتر کاشانی که استاد حقوق هستند و دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی میهمان برنامه، دکتر رجبلو مجری و آقای عباس سلیمی نمین میهمان تلفنی برنامه بودند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: در آن برنامه، آقایان نجفی و کاشانی قرارداد نفتی 1933 که جایگزین قرارداد دارسی شده بود را بزرگترین دلیل وابستگی رضاشاه دانستند اما من گفتم که این قرارداد از بسیاری جهات بهتر از قرارداد دارسی است و از وطن پرستی رضاشاه حکایت می کند.

زیباکلام افزود: در ادامه برنامه آقای سلیمی نمین به شدت به رضاشاه حمله کرد و او را خائن دانست اما من گفتم که رضاشاه خدمات زیادی کرده و ما ایرانی که امروز وجود دارد را مدیون او هستیم چراکه در آن زمان ایران در جال از هم پاشیدن بود و خیلی از بخش‌ها از ایران جدا شده بودند. رضاشاه تکه و پاره‌ها را مجددا جمع کرد و ثبات و امنیت را به کشور آورد. البته در همان برنامه هم گفتم که اگر در زمان رضاشاه زندگی می کردم، 50 بار اعدام می شدم. چراکه به خودکامگی و استبداد او معترض می شدم، در آن زمان هیچگونه توسعه سیاسی اتفاق نیفتاد.

او خاطرنشان کرد: سپس آقای سلیمی نمین عصبانی شدند و گفتند که رضاشاه چاقوکش بود، لات بود، تریاک می‌کشید، مشروب می‌خورد و خلاصه فرهنگ مملکت را از بین برد و من در پاسخ گفتم که به فرهنگم افتخار می‌کنم.

زیباکلام سخنانش در روزهای پایانی سال 88 را به زلزله تشبیه کرد و گفت: پس از آن بارها و بارها به اتفاق آقایان خسرومعتضد، رجبلو و سلیمی نمین در دانشگاه شهرهای مختلف مناظره کردم. یعنی سریال مناظره‌ها درباره رضاخان به راه افتاده بود و حدود دوجین مناظره با آقای سلیمی نمین داشتم اما هیچگاه در این باره با آقای شجونی مناظره نکردم.

او با تاکید بر اینکه با موضوع رضاخان هیچگاه سخنرانی تکی نیز نداشته است، درباره موضوعات مشترکی که درباره آنها با آقای شجونی وارد بحث شده، توضیح داد: به خاطر ندارم در جایی همزمان با آقای شجونی سخنرانی کرده باشم.

زیباکلام درباره آخرین باری که در دانشگاه شیراز حضور یافته نیز گفت: فکرمی کنم همین امسال به دانشگاه شیراز رفته ام اما موضوع سخن مسائل هسته ای بود و اشاره ای  به رضاشاه نشد.او همچنین درباره 500 هزارتومانی که شجونی به آن اشاره کرده، تصریح کرد: من 500 هزار تومان های زیادی گرفته ام و نمی‌دانم آقای شجونی کدامش را می گویند.

 

منبع: خبرآنلاین